Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Sztuk Plastycznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Pracownie projektowania graficznego

To przeważnie autorskie, dyplomujące pracownie skupione w swojej działalności i dydaktyce wokół szeroko rozumianej komunikacji wizualnej, gdzie sztuki projektowe stykają się ze sztukami pięknymi.

Oferujemy m. in. przedmioty:

podstawy projektowania graficznego i projektowanie graficzne (plakat, logo i identyfikacja wizualna, projektowanie opakowań, infografika…);

liternictwo i typografia (podstawy liternictwa oraz typografia w kontekście projektowania plakatu, książek, czasopism, stron internetowych itd.);

projektowanie ilustracji książek (także ilustracja prasowa, rysunek satyryczny itp.);

grafika wydawnicza (książka, czasopismo, wydawnictwo płytowe, portfolio itd.);

struktury wizualne (z elementami podstaw kompozycji, wiedzy o kolorze, percepcji wizualnej, psychofizjologii widzenia itd.);

przygotowanie do druku (w tym wiedza z zakresu grafiki i technologii poligraficznych).

Organizujemy kilka cyklicznych konkursów z dziedziny plakatu o światowym formacie, m.in. Jazz in Ruins oraz Eko-plakat / Eco-Poster.

Współorganizujemy Międzynarodowe Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego w Oświęcimiu.

Plakaciści

Kiedy Polska odzyskiwała wolność w pamiętnym roku 1989, w Japonii odbyła się duża wystawa polskiego plakatu. Nosiła tytuł „Kingdom of posters”.

Polska jest krajem, w którym tradycje plakatowe sięgają przełomu XIX i XX wieku i ciągle jest w światowej czołówce – w dziedzinie plakatu.

Najlepsze tradycje polskiej grafiki użytkowej (zwanej też projektową) kontynuowane są przez projektantów graficznych, plakacistów związanych od lat z cieszyńskim Instytutem Sztuk Plastycznych: Sebastiana Kubicę, Stefana Lechwara – absolwentów Grafiki na katowickiej ASP, uczniów Romana Kalarusa, Tomasza Kipkę – absolwenta cieszyńskiego Instytutu Sztuki, Łukasza Klisia (obecnego Dyrektora Instytutu Sztuk Plastycznych) – absolwenta Wydziału Form Przemysłowych ASP w Krakowie, ucznia m.in Władysława Pluty, Ryszarda Otręby i Mieczysława Górowskiego. Tomasz Jędrzejko to z kolei absolwent łódzkiej ASP, uczeń Stanisława Łabęckiego. Widać od razu, że zespół cieszyńskich projektantów graficznych to swoista „graficzna Legia Cudzoziemska”.

Nie ma dziś poważnego albumu poświęconego plakatowi, w którym nie byłoby prac któregoś z wymienionych artystów. Są stale obecni na przeglądach i konkursach plakatowych w Polsce (choćby Biennale w Katowicach i coraz prężniej działające Międzynarodowe Biennale Plakatu Społeczno-Politycznego w Oświęcimiu, z którym Instytut Sztuk Plastycznych współpracuje na partnerskich zasadach) oraz za granicą – w Chinach, Korei Południowej, w Niemczech, na przeglądach plakatu w obu Amerykach – po prostu wszędzie.

Tomasz Kipka jest inicjatorem i kuratorem dwóch dużych przedsięwzięć plakatowych na Śląsku: „Eko-plakat” – wystawa i konkurs dla studentów oraz wystaw plakatu jazzowego w ramach słynnego gliwickiego festiwalu „Jazz w ruinach”.

Polski plakat i projektowanie graficzne ma się dobrze, m.in. dzięki takim twórcom jak cieszyńscy plakaciści i projektanci graficzni.

Należy z całą mocą podkreślić, że projektanci-plakaciści z cieszyńskiego Instytutu Sztuk Plastycznych to czynni zawodowo projektanci, którzy przekazują wiedzę o grafice projektowej z perspektywy praktyków. Sebastian Kubica należy (jako jedyny Polak!) do ekskluzywnego stowarzyszenia grafików projektowych Alliance Graphique International (AGI) z siedzibą

w Szwajcarii, a  Łukasz Kiś jest członkiem najważniejszej polskiej organizacji graficznej: Stowarzyszenie Twórców Grafiki Użytkowej.

Różne doświadczenia, różne podejście do materii graficznej, różne sposoby kształcenia oraz niewątpliwe sukcesy zawodowe gwarantują studentom Instytutu Sztuk Plastycznych, którzy zdecydują się studiować przedmioty z zakresu grafiki projektowej bogactwo wiedzy, doświadczeń, rzetelność i autentyczną przygodę intelektualną oraz twórczą.

return to top