Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Studia stacjonarne I stopnia

Seminaria dyplomowe uruchamiane w roku akademickim 2022/2023:

 

ORGANIZATOR I PROMOTOR PROJEKTÓW MEDIALNYCH

Promotor: dr Justyna Hanna Budzik

Tematyka seminarium:
Szczegółowa tematyka zajęć będzie dostosowana do wyboru tematów, jakich dokonają osoby studiujące,
a w ogólnym zakresie będzie się koncentrować wokół takich zagadnień, jak:
– kulturowe konteksty kina i fotografii,
– różne poetyki kina i style filmowe,
– nowe nurty w filmoznawstwie, np. green film studies/ekokrytyka filmowa,
– kino autorskie, kino gatunków, mainstream konta kino arthousowe i niezależne,
– motywy i tematy powracające u poszczególnych twórców / w różnych nurtach;
– historia fotografii i fotografia współczesna,
– różne podejścia interpretacyjne do kina i fotografii,
– technologie i tematy fotografii,
– zagadnienia edukacji filmowej,
– elementy production studies.
Zajęcia będą polegały na przygotowaniu merytorycznym do podjęcia zagadnień z historii lub teorii kina
i fotografii, wyznaczonych tematami prac licencjackich. Oprócz tego czas spotkań będzie poświęcony praktycznemu przygotowaniu się do stopniowego i regularnego procesu pracy nad rozprawami, czyli między innymi:
– wyszukiwaniu źródeł,
– komponowaniu prac naukowych,
– sposobom przywoływania istniejących już źródeł, cytowania i parafrazowania,
– budowaniu wywodu: określaniu problematyki, konstruowaniu wniosków i syntezowaniu treści.

Przykładowe tematy prac licencjackich z poprzednich lat:
Estetyka neo-noir w wybranych przykładach twórczości braci Coen
Elementy baśniowości w twórczości Tima Burtona na wybranych przykładach
Motywy autotematyczne w twórczości Oliviera Assayasa na wybranych przykładach
Ewolucja amerykańskiego kina grozy lat 70. i 80. XX w. na podstawie „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną” oraz „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną 2”
Kontrolowana rewolucja feministyczna w filmach animowanych oraz aktorskich wytwórni Walt Disney Pictures na wybranych przykładach

 

ESTETYCZNE KSZTAŁTOWANIE PRZESTRZENI PUBLICZNEJ

Promotor: dr Małgorzata Kądziela

Tematyka seminarium: Seminarium zogniskowane będzie wokół zagadnień szeroko rozumianych: sztuki (zarówno najnowszej, jak i starszej, wysokiej i popularnej), estetyki (w tym teorii gustu) oraz przestrzeni. Tematy prac dyplomowych, realizowanych w ramach seminarium, dotyczyć mogą zarówno zagadnień teoretycznych, jak
i praktyk artystycznych (w ramach sztuk wizualnych, muzycznych, wizualno-muzycznych, performatywnych, gier komputerowych i wirtualności, sztuki interaktywnej, sztuki w przestrzeni publicznej). Mogą być one analizowane w kontekstach kulturowych (również kultur pozaeuropejskich), gatunkowych, filozoficznych (np. genderowych, posthumanizmu, ekologii, sztucznej inteligencji), zmysłowości (w tym problematyki ciała, designu, mody, UX, performatywności).

Przykładowe tematy prac licencjackich z poprzednich lat:
Początki i rozwój zjawiska Korean Wave
Immersja w grach komputerowych i jej oddziaływanie na gracza.
Funkcja estetycznego wizerunku w subkulturze cybergoth
Streetartowe instalacje jako przykład new genre public art.
Obrazy przestrzeni Czarnobyla w kulturze popularnej: analiza wybranych przykładów.

 

ORGANIZATOR INSTYTUCJI ŻYCIA LITERACKIEGO

Promotor:  dr hab. Aleksandra Dębska-Kossakowska

Tematyka seminarium:
Seminarium jest otwarte na zainteresowania Studentek i Studentów. Zgodnie z obszarami tych zainteresowań, na podstawie indywidualnych rozmów i wspólnych uzgodnień wybrany zostaje materiał badawczy i sformułowany temat pracy. Punktem odniesienia jest jeden z podstawowych nośników kultury, a więc tekst literacki (opowiadanie, powieść, tom wierszy, ale także: reportaż, esej, dziennik czy korespondencje). Tekst literacki rozpatrywany jest w szerokim i wieloaspektowym kontekście. Zrealizowane do tej pory prace licencjackie przekonują, że literatura, diagnozując rzeczywistość, stanowić może doskonałe laboratorium postaw ludzkich, przemian społecznych, obyczajowych, kulturowych.

Przykładowe tematy prac licencjackich z poprzednich lat:
Rodzina jako wartość. Dzienniki Jana Józefa Szczepańskiego
Obraz człowieka pijanego na przykładzie opowiadania „Pętla” Marka Hłaski
Życie literackie we Francji na podstawie „Szkiców piórkiem” Andrzej Bobkowskiego
Obraz religijności typu ludowego w powieści Joanny Bator „Ciemno, prawie noc”
Ślady schizofrenii w poezji Rafała Wojaczka

 

SPECJALISTA DS. WIDOWISK TEATRALNYCH

Promotor: prof. dr hab. Ewa Wąchocka

Tematyka seminarium:
Tematyka seminarium obejmuje różnorodne formy współczesnych widowisk teatralnych – teatr dramatyczny, teatr tańca, teatr animacji plastycznej i lalkowy, teatr muzyczny (np. musical), teatr telewizji, a także nowe rodzaje twórczości teatralnej i parateatralnej (performansy, instalacje, teatr w internecie). Studenci mają również możliwość podjęcia zagadnienia z zakresu szeroko rozumianej dramaturgii współczesnej (polskiej i obcej), sztuki estradowej (kabaret, stand up, piosenka aktorska) oraz z obszaru praktyk animowania, promowania i upowszechniania kultury teatralnej (festiwale, przeglądy, warsztaty). Szerokie ramy seminarium mogą ponadto obejmować problematykę związaną z wykorzystaniem środków i technik teatralnych w różnego typu działaniach nieartystycznych (arteterapia, psychodrama, edukacja). Wybór tematu pracy licencjackiej uzależniony jest przede wszystkim od indywidualnych zainteresowań studenta/studentki, która/y może realizować także temat wykraczający poza zarysowane powyżej pola badawcze.

Przykładowe tematy prac licencjackich z poprzednich lat:
„Białe małżeństwo” Tadeusza Różewicza w interpretacji Krystyny Meissner i Magdaleny Łazarkiewicz.
Aktor w teatrze Krystiana Lupy.
Produkcja spektakli musicalowych na West Endzie i w Polsce. Analiza porównawcza na przykładzie spektaklu „Nędznicy”.
Piosenka aktorska jako forma muzyczno-teatralna na przykładzie twórczości Jacka Wójcickiego.
Tragedia grecka w Teatrze Telewizji – „Król Edyp” w reżyserii Gustawa Holoubka i „Antygona” w reżyserii Andrzeja Seweryna.

return to top