Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Studia stacjonarne I stopnia

 

Seminaria dyplomowe uruchamiane w roku akademickim 2022/2023:

 

SPECJALISTA DS. FILMU I NOWYCH MEDIÓW

Promotor: dr Wojciech Sitek

Tematyka seminarium:
Seminarium jest skierowane do studentek i studentów zainteresowanych krytycznym namysłem nad treściami audiowizualnymi z szerokiego spektrum – filmami, serialami lub grami wideo. Refleksja realizowana w ujęciu historycznym lub współczesnym może być związana między innymi z problematyką gatunków, autorów i poetyk. Namysł nad tekstami kultury przysłuży się także snuciu opowieści o rzeczywistości. Analiza szeroko ujętego zjawiska lub konkretnego filmu, serialu, gry wideo pozwoli odkryć podwójny wymiar przekazów audiowizualnych – nie tylko ich podstawową warstwę fabularną, ale też skrywające się pod nią znaczenia społeczne. Seminarium jest przeznaczone dla osób, które chciałyby poszukać w tekstach kultury „czegoś więcej” – wykładni zbiorowych marzeń, tęsknot i lęków. Podczas spotkań będziemy wzorować się na bohaterach filmu Oni żyją – założymy „uświadamiające” okulary i zmierzymy się z tym, co na co dzień pozostaje niewidoczne.

Przykładowe tematy prac licencjackich z poprzednich lat:
Obrazy przemocy w amerykańskim filmie postmodernistycznym oraz ich wpływ na kino najnowsze
Baśniowość w twórczości Tima Burtona
Rola humoru we współczesnej kreacji postaci wampira. Analiza serialu Co robimy w ukryciu
Komunikowanie kolorem w filmach Wesa Andersona
Jim Jarmusch i dialog kultur. Analiza zjawiska na wybranych przykładach

 

SPECJALISTA DS. MEDIÓW I KOMUNIKACJI

Promotor: dr Barbara Orzeł

Tematyka seminarium:
Media bez wątpienia stanowią „tkankę codzienności”, towarzyszą nam podczas nauki, pracy, kształtują czas wolny. Oferują niemalże nieograniczone możliwości poszukiwań obszarów badawczych dla współczesnego medioznawstwa.
Proponowana tematyka seminarium licencjackiego koncentruje się wokół zagadnień związanych z: analizą zachowań komunikacyjnych; analizą „starych” i nowych mediów; psychologią zachowań konsumentów, szeroko pojętą „konsumpcją”; refleksją nad rozwojem trendów w różnych dziedzinach życia; aplikacjami mobilnymi, ewolucją „kultury gadżetowej”; modą i komunikacją; designem nowych mediów w kontekście estetyzacji życia codziennego; miejscem człowieka w komunikacji medialnej; komunikacją marketingową; zagadnieniami związanymi z public relations, komunikacją wizerunkową; analizą języka mediów i przekazów audiowizualnych; nowymi zjawiskami i możliwościami zapośredniczonymi przez media: wykorzystaniem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, e-sportem.

Przykładowe tematy prac licencjackich z poprzednich lat:
Komunikacja z konsumentem a jego osobowość. Analiza wybranych przykładów
Strategie marketingowe sklepów Zara i H&M. Analiza porównawcza
Komunikacja w grach typu MOBA na przykładzie „League of Legends”
Estetyzacja ciała w dobie aplikacji Instagram. Analiza wybranych tendencji
Fandom i jego wpływ na poszukiwanie własnej tożsamości na przykładzie społeczności fanów mangi i anime

 

SPECJALISTA DS. PRZESTRZENI WIZUALNYCH

Promotor: dr Alicja Głutkowska-Polniak

Tematyka seminarium:
W ramach seminarium realizowane będą tematy związane z szeroko rozumianą przestrzenią wizualną, zarówno realną (tematyka miejska, krajobrazowa, społeczna, cielesna), jak
i wirtualną (tematyka komunikacyjna: Facebook, Instagram, wirtualna rzeczywistość). Studenci będą mogli poszukiwać tematów swoich rozpraw zarówno w związku z kulturą popularną i jej wpływem na estetyzację codzienności: sztukę, design, sport, zdobienie ciała, jak również  w obszarze związanym z różnymi dziedzinami sztuki; jako wytworu medialnego i artystycznego; oraz w tematyce samego designu jako szeroko pojętego projektowania (gier, przestrzeni, rzeczywistości wirtualnej, czołówek filmów czy przestrzeni użytkowych). W ramach seminarium realizowane będą tematy ściśle związane z zainteresowaniami studentów, tak, by mogli zgłębić wiedzę z problematyki, która jest im bliska, która wydaje się im ciekawa i warta uwagi.

Przykładowe tematy prac licencjackich z poprzednich lat:
Zdobienie ciała – tatuaż i makijaż
Stereotypy płciowe w reklamie
Facebook – wpływ mediów społecznościowych na decyzje zakupowe konsumenta
Rola reklamy jako narzędzia kampanii społecznej na przykładzie marki United Colors of Benetton
Visual merchandising – efektowna ekspozycja towarów

 

SPECJALISTA DS. KULTUROWYCH KONTEKSTÓW MEDIALNOŚCI

Promotor: dr hab. Małgorzata Rygielska, prof. UŚ

Tematyka seminarium:
Opracowywany podczas seminarium temat pracy dyplomowej jest wypadkową indywidualnych zainteresowań studenta i proponowanej przez prowadzącą perspektywy badawczej opartej na szerokiej definicji kultury. W takiej perspektywie media mogą być traktowane jako część kultury rozumianej atrybutywnie lub dystrybutywnie i jako narzędzie jej dokumentowania w ujęciu emicznym i etycznym. Szczególną uwagę zwracamy na umocowanie i funkcjonowanie mediów oraz różnorako rozumianej medialności
w konkretnym kontekście kulturowym na tle przemian i tendencji o charakterze globalnym. Można również opisywać zmiany zachodzące pod wpływem określonych mediów
w kulturze, z której się one wywodzą. Dotyczy to zarówno „starych mediów”, jak i „nowych mediów” wraz ze specyficznymi, charakterystycznymi dla nich cechami. Opis, analiza
i interpretacja złożonych relacji media – kultura (bądź też media – kultury) na konkretnych przykładach to propozycje tematów prac licencjackich najczęściej zgłaszanych przez studentów.

Przykładowe tematy prac licencjackich z poprzednich lat:
Problematyka młodości i dojrzewania w teledyskach koreańskiej grupy BTS
Podcast – nowa forma przekazu audialnego?
„Pan z Katowic”. Śląsk w twórczości Miuosha
„Pocztówki z miasta B.” Michała Ciruka
Problematyka rasizmu na podstawie filmu „Uciekaj” Jordana Peele’a

 

SPECJALISTA W ZAKRESIE SZTUK WIDOWISKOWYCH

Promotor: dr Magdalena Figzał-Janikowska

Tematyka seminarium:
W ramach seminarium studenci rozwijają zagadnienia z zakresu szeroko rozumianych sztuk performatywnych i widowiskowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich aspektu medialnego, kultury muzycznej oraz krytyki genderowej. Pośród wybranych przez studentów tematów prac mogą znaleźć się zagadnienia związane z następującymi obszarami badawczymi:
– funkcjonowanie widowisk w świecie nowych mediów (performans medialny, telewizyjny, koncert, teledysk, instalacja, performans technologiczny, wideoperformans, kultura 2.0),
– zagadnienia związane z gender studies, praktykami cielesnymi i odgrywaniem ról płciowych w społeczeństwie i kulturze (performans płci, drag queens, stylizacje ciała, manifestacje i parady równości, performans queerowy)
– kwestie związane z performatyką (teatr dnia codziennego, performans polityczny, ceremonie świeckie i religijne, widowiska sportowe, wrestling, gry fabularne, rytuały, festiwale)
– analiza wybranych widowisk artystycznych bądź ich elementów strukturalnych (teatr dramatyczny; teatr muzyczny; kabaret; stand-up; teatr tańca; muzyka w teatrze
i performansie; analiza choreografii, scenografii bądź światła w widowiskach artystycznych)
– instytucjonalny i organizacyjny wymiar widowisk (marketing, promocja, wizerunek medialny oraz struktura organizacyjna teatrów, domów kultury, instytucji rządowych
i pozarządowych).
Temat pracy może oczywiście łączyć zagadnienia z różnych, wskazanych wyżej obszarów.

Przykładowe tematy prac licencjackich z poprzednich lat:
Muzyczna popkultura a gender. Manifestacje kobiecości na przykładzie twórczości Madonny, Lady Gagi i Beyonce
Gatunki widowisk muzycznych na scenie Teatru Rozrywki w Chorzowie – wybrane przykłady
Punkowe inicjatywy społeczne jako sposoby przełamywania kulturowych stereotypów
Festiwal Muzyczny Przystanek Woodstock jako performans ludyczny
Protest widzów Gliwickiego Teatru Muzycznego jako performans oporu

return to top