Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Seminaria magisterskie 2022/2023

prof. dr hab. Dariusz Rott

Zapraszając do przemyślenia udziału w moim planowanym seminarium magisterskim proponuję Państwu następujące kręgi tematyczne:

  1. Współczesny polski reportaż podróżniczy (opisujący m.in. Białoruś, Bułgarię, Chiny, Czechy, Islandię, Ukrainę).
  2. Problematyka śląskoznawcza (literatura i kultura).
  3. Turystyka kulturowa w edukacji (np. tworzenie kulturowych przewodników po miastach i regionach Polski).

Propozycje mają charakter orientacyjny i roboczy, ponieważ chciałbym również uwzględniać Państwa indywidualne zainteresowania i pasje.

W razie pytań proszę o kontakt mailowy: dariusz.rott@us.edu.pl

Sylwetka promotora:

Dariusz Rott jest historykiem literatury polskiej (zwłaszcza epok dawnych), regionalistą, badaczem mediów (szczególnie reportażu podróżniczego). Prowadził kulturowe wyprawy z młodzieżą chorzowskich liceów po Europie oraz wyprawy na Islandię dla Goforworld, Butikowego Biura Podróży Jarosława Kuźniara.

 

dr hab. Małgorzata Wójcik-Dudek, prof. UŚ

e-mail: malgorzata.wojcik-dudek@us.edu.pl

Proponuję następujący zakres tematyczny spotkań, który na życzenie Studentów może zostać rozszerzony o inne zagadnienia:

  1. Rola literatury w kształtowaniu postaw proekologicznych (np. nowe ekointerpretacje kanonicznych tekstów literackich, sylwetki pisarzy podejmujących zagadnienia dotyczące zamian klimatycznych).
  2. Sztuka w odpowiedzi na zmiany klimatyczne (np. ujęcie problemowe, poszczególni twórcy wybrane dzieła, estetyki końca świata w malarstwie oraz filmie).
  3. Polska i obca literatura dziecięco-młodzieżowa (np. interpretacja tekstów, badania nad twórczością wybranych autorów, rys historyczny, ujęcie problemowe, najnowsze zjawiska, ujęcie komparatystyczne).
  4. Szkoła jako przestrzeń empatii klimatycznej (w jaki sposób szkoła zachęca do edukacji klimatycznej: analiza podstaw programowych wybranych przedmiotów, rola przedmiotów humanistycznych, analiza propozycji zawartych w podręcznikach, listy lektur, innowacje ekologiczne w interpretacjach szkolnych lektur, działania pozalekcyjne podejmowane przez szkołę).
  5. Młodzi aktywiści klimatyczni (np. zjawisko „young power”, aktywizmu społecznego, społecznego zaangażowania, protestu i marszu ulicznego, strajku klimatycznego, nieposłuszeństwa obywatelskiego, sylwetki wybranych aktywistek i aktywistów).
  6. Problematyka ekologiczna w polskiej i obcej literaturze non-fiction (reportaże) (np. ujęcie porównawcze podobnych zjawisk w Polsce i za granicą: węgiel, zanieczyszczenie powietrza, elektrownie atomowe, wycinka lasów, zanieczyszczenie wód itd.).
  7. Problematyka społeczna w literaturze pięknej i literaturze non-fiction (np. zagadnienia nierówności społecznej, wykluczenia, niesprawiedliwości społecznej).

return to top