Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Propozycje seminariów magisterskich w roku akademickim 2023/24 (I rok, 2. sem)

 

dr hab. prof. UŚ Joanna Dembińska-Pawelec


Propozycja projektowanego przeze mnie seminarium magisterskiego skierowana jest do osób, które dążą do rozwijania swoich umiejętności w zakresie interpretacji tekstów literackich. W odniesieniu do prozy współczesnej proponuję zagadnienia retellingu oraz apokryfów. Dobór autorów pozostawiam do wspólnego ustalenia z osobami zainteresowanymi.
Zachęcam również do pisania prac magisterskich z poezji polskiej drugiej połowy XX wieku i początku XXI.
Tematy prac obejmować mogą zarówno fragmenty twórczości wybranego pisarza, jak i przekrój problemowy wybranego zjawiska literackiego. Preferuję studia podejmujące problematykę z zakresu współczesnej genologii, a także sytuujące problematykę w obszarze symbologii (np. symboliczne znaczenie labiryntu, ogrodu, duszy, cienia, światła i ciemności), jak również krytyki tematycznej (np. topos księgi, ogrodu, theatrum mundi) oraz ujęcia intersemiotyczne, ukazujące związki literatury z muzyką i malarstwem. W kręgu proponowanych tematów mogą pojawić się także feministyczne studia z arachnologii.

 

dr hab. B. Mytych-Forajter, prof. UŚ


Zapraszam Państwa na seminarium magisterskie, w trakcie którego będziemy się koncentrować na praktyce interpretacji tekstów literackich tematyzujących lub problematyzujących kwestie zwierzęce (motywy zwierzęce, zwierzęcy bohater, problem języka wypowiadającego/kolonizującego zwierzę, horyzont animal studies), roślinne (motywy roślinne, roślinny bohater, stylistyka czerpiąca z roślinnej motywiki, perspektywa plant studies) lub dziecięce (literatura dla niedorosłych oraz sposoby jej interpretowania, perspektywa children studies, dziecięcy bohater, dziecięca dykcja, motywy dzieciństwa – od arkadii dzieciństwa do jego patologii). Chciałabym, by prace powstające w ramach seminarium, spotykały się gdzieś na skrzyżowaniu tych tematycznych ścieżek, choć jestem też otwarta na Państwa propozycje. W ramach seminarium będziecie Państwo pogłębiać umiejętności interpretacyjne oraz pisarskie (styl naukowy), ćwiczyć badawczy krytycyzm oraz złożoność patrzenia na zjawiska literackie oraz kulturowe.

 

dr hab. Tomasz Kaliściak, prof. UŚ


Zielony Queer

Osoby zainteresowane pisaniem pracy magisterskiej z zakresu historii literatury polskiej, teorii queer, gender studies oraz studiów nad męskościami zapraszam na seminarium magisterskie, w ramach którego każda osoba będzie miała możliwość grupowej i indywidualnej współpracy dotyczącej wybranego zagadnienia. Preferowane są tematy prac podejmujące problematykę tożsamości płciowej, seksualności, wykluczenia społecznego, dyskryminacji, równouprawnienia w kontekście historii literatury XIX i XX wieku oraz literatury najnowszej.
Istotnym punktem zainteresowania w trakcie seminarium będą rozmaite przecięcia teorii queer
z humanistyką ekologiczna, które określa się dzisiaj jako queer ecologies (odmiennościowe ekologie). W trakcie semianrium osoby studenckie zyskają możliwość zdobycia wiedzy o wytwarzaniu seksualności w relacji z kulturowymi koncepcjami natury. Aktywizm klimatyczno-ekologiczny często okazuje się współbieżny z aktywizmem społeczności lgbtq. Krytyczny namysł nad kulturowym wytwarzaniem ram normalizujących pojęcie natury i biologii, a w konsekwencji płci i seksualności, jest głównym przedmiotem zainteresowania odmiennościowych ekologii (queer ecologies), które wpisują się w obszar humianistyki nieantropocentyrycznej. Podkreślają one ograniczający charakter norm narzuconych przez przedstawicieli jednego gatunku (homo sapiens) na świat naturalny. Tymczasem pojęcia takie jak homofobia, bifobia, transfobia ograniczone są tylko do środowiska ludzkiego i nie występują w świecie przyrody. Zorientowana queerowo obserwacja świata przyrody, społecznych zwyczajów zwierząt i roślin, a także różnorodnych sposobów rozmnażania, wykracza poza prosty dualizm pojmowania płci, zwany też biologicznym dymorfizmem. Odmiennościowe ekologie redefiniują rozumienie natury i biologii wykraczające poza antropocentryczne teorie natury. Transgatunkowa perspektywa stanowi źródło aktywistycznego i artystycznego oporu, który łączy aktywizm ekologiczny z walką ze społecznymi wykluczeniami, których źródło leży w heteronormatywnym porządku społecznym.

 

dr hab. Anna Kałuża, prof. UŚ


Podczas zajęć seminaryjnych zapoznają się Państwo z zagadnieniami dotyczącymi relacji słowno-obrazowych (literacko-wizualnych). Rozpoczniemy od starożytnej Grecji i słynnej formuły Horacego              „ut pictura poesis” i prześledzimy najważniejsze tropy retoryczne wykształcone w antyku. Przyjrzymy się różnym filozofiom związku obrazu (najczęściej malarskiego i fotograficznego) oraz języka/literatury, patronującym nowoczesnym ujęciom sztuki.  Szczególną uwagę zwrócimy na awangardowe (lata 20.i 30. XX wieku) sposoby wiązania i rozwiązywania relacji językowo-obrazowych. Będziemy zajmować się również semiotycznymi teoriami, najbardziej wpływowymi, jeśli chodzi o idee porównawcze obrazu i słowa. Zakończymy na konceptualnych historiach książki artystycznej. Każdemu z tych historycznych ujęć będą towarzyszyły przykłady realizacji artystycznych (malarskich, fotograficznych, typograficznych).

Seminaryjny kurs pozwoli Państwu na przemyślenie i przygotowanie tematu swojej pracy dyplomowej, związanego z zagadnieniami seminaryjnymi.

return to top