Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Humanistyczny
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Przedmioty do wyboru – semestr letni 2023/2024 (I i II rok)

Zarządzanie komunikacją  [ćwiczenia 30h]


  1. mgr Magdalena Dyrda (moduł fakultatywny A)

Celem zajęć z przedmiotu Zarządzanie komunikacją jest przygotowanie studentów do efektywnego porozumiewania się w sytuacjach trudnych oraz kryzysowych. Uczestnicy zajęć:

  • Poznają metody i formy komunikacji interpersonalnej;
  • Określą i zdiagnozują w jaki sposób się komunikują, by świadomie zarządzać przekazywanymi informacjami;
  • Poznają techniki skutecznego porozumiewania się;
  • Dowiedzą się jak postępować z „trudnymi ludźmi” (klient, współpracownik, szef);
  • Rozwiną umiejętność aktywnego słuchania;
  • Przygotują się do prowadzenia „wartościowych rozmów”;
  • Poznają sekret dobrego mówcy oraz tajniki wystąpień publicznych;
  • Poznają model kwadratu komunikacyjnego wg Schulza von Thuna;
  • Dowiedzą się jakie standard komunikacji istnieją w organizacjach;
  • Rozwiną umiejętność wykrywania manipulacji w komunikacji.
  1. mgr Magdalena Dyrda (moduł fakultatywny B)

Celem zajęć z przedmiotu Zarządzanie komunikacją jest przygotowanie studentów do efektywnego porozumiewania się w sytuacjach trudnych oraz kryzysowych. Uczestnicy zajęć:

  • Poznają metody i formy komunikacji interpersonalnej;
  • Określą i zdiagnozują w jaki sposób się komunikują, by świadomie zarządzać przekazywanymi informacjami;
  • Poznają techniki skutecznego porozumiewania się;
  • Dowiedzą się jak postępować z „trudnymi ludźmi” (klient, współpracownik, szef);
  • Rozwiną umiejętność aktywnego słuchania;
  • Nauczą się posługiwać i stosować w różnych sytuacjach komunikat „JA”, zamiast komunikatu „TY”;
  • Poznają konstruktywne sposoby reagowania na krytykę, ocenę oraz feedback;
  • Zwiększą świadomość roli inteligencji emocjonalnej w kontaktach biznesowych;
  • Poznają typy kłamstw oraz nauczą się je rozpoznawać;
  • Nauczą się sprawnie formułować komunikaty asertywne.

 

Narzędzia cyfrowe w komunikacji [ćwiczenia 30h]


1. dr inż. Anna Szeremeta (moduł fakultatywny A)

W czasie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:

  • Narzędzia do oceny poziomu kompetencji cyfrowych
  • Komunikacja cyfrowa – po co i jak komunikujemy się w Sieci?
  • Interakcja poprzez wykorzystanie różnego rodzaju narzędzi cyfrowych
    i aplikacji
  • Narzędzia cyfrowe w pracy wirtualnego zespołu projektowego – dzielenie się informacjami i zasobami, efektywna współpraca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych
  • Digital storytelling jako narzędzie komunikacji – historia, charakterystyka, narzędzia, techniki

2. dr Michał Pilch (moduł fakultatywny B)

W czasie zajęć poruszane będą następujące zagadnienia:

  • Narzędzia do oceny poziomu kompetencji cyfrowych
  • Komunikacja cyfrowa – po co i jak komunikujemy się w Sieci?
  • Interakcja poprzez wykorzystanie różnego rodzaju narzędzi cyfrowych
    i aplikacji
  • Efektywna praca z wykorzystaniem narzędzi cyfrowych – zarządzanie czasem, organizacja pracy

Aktywność obywatelska on-line (uczestniczenie w życiu społecznym poprzez zaangażowanie on-line, poszukiwanie możliwości własnego rozwoju on-line).

Warsztat pracy edytora mediów [ćwiczenia 30h]


dr Jerzy Rupik (moduł fakultatywny A i B) (jedna grupa ćwiczeniowa)

Założeniem modułu jest zapoznanie studentów z różnymi formami publikowania oraz promowania treści w Internecie przy pomocy czytelnego, opartego na grafice wektorowej i rastrowej komunikatu wizualnego, ukierunkowanego na potrzeby odbiorców, w szczególności osób narażonych na wykluczenie cyfrowe. Zajęcia pozwolą na zapoznanie się z podstawami edycji grafiki cyfrowej, z zasadami kompozycji w projektowaniu dla współczesnych mediów, z uwzględnieniem znaczenia typografii w odniesieniu do czytelności, rozpoznawalności i hierarchizacji publikowanych informacji. Studenci zapoznają się również z podstawami tworzenia interaktywnych publikacji wzbogaconych o zgromadzone materiały fotograficzne i filmowe, ułatwiających relacje edytor – odbiorca oraz kontakt z wielowarstwową strukturą dzieła.

Programy dla realizacji modułów: Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, Adobe InDesign, Adobe Premiere Pro, Adobe Express.

 

Warsztaty pisania kreatywnego 2 [ćwiczenia 15h]


dr Marek Mikołajec (moduł fakultatywny A i B) (jedna grupa ćwiczeniowa)

Zajęcia będą obejmowały prace doskonalące warsztat tworzenia i analizowania treści w różnych rejestrach stylistycznych.

Studenci rozwiną umiejętności rozpoznawania oraz twórczego modyfikowania reguł, którymi rządzą się poszczególne wypowiedzi. W trakcie spotkań skonfrontowane zostaną praktyka z teorią. Będzie można zmierzyć się z wyzwaniami współczesnego świata, takimi jak pisanie dla ludzi i robotów (indeksujących frazy w wyszukiwarkach internetowych).

Do tych zmagań wykorzystane zostaną narzędzia pochodzące z takich dziedzin jak poetyka, retoryka, językoznawstwo, badania kulturowe – składające się na warsztat filologiczny oraz copywriterski, a także wiedza na temat pozycjonowania treści w internecie.

return to top