Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Wydział Nauk Społecznych

Premiera książki dr. hab. Mirona Lakomego, prof. UŚ “Islamic State’s Online Propaganda: A Comparative Analysis” wydana w prestiżowym wydawnictwie Routledge

30.04.2021 - 08:31 aktualizacja 30.04.2021 - 08:55
Redakcja: violettakulik

Miło nam poinformować, że wczoraj odbyła się oficjalna premiera książki dr. hab. Mirona Lakomego, prof UŚ, z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach “Islamic State’s Online Propaganda: A Comparative Analysis”, wydana w prestiżowym wydawnictwie Routledge  Islamic State’s Online Propaganda: A Comparative Analysis – 1st Editio (routledge.com)

Monografia jest wynikiem realizacji trzyletniego projektu badawczego sfinansowanego przez Narodowe Centrum Nauki. Jego głównym celem było zrozumienie w jaki sposób tzw. Państwo Islamskie wykorzystywało dwa anglojęzyczne e-magazyny „Dabiq” oraz „Rumiyah” w swojej kampanii internetowej w latach 2014-2017. Zagadnienie to stało się obiektem ożywionej debaty naukowej ze względu na fakt, iż obie serie publikacyjne odegrały istotną rolę w procesach radykalizacji i rekrutacji internautów przez tę organizację terrorystyczną. Aby osiągnąć cel badawczy, treść obu magazynów poddano wielowymiarowej analizie treści, opartej przede wszystkim o dorobek badań nad propagandą.
Opracowanie składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym przedstawiono najważniejsze cechy działalności propagandowej tzw. Państwa Islamskiego w cyberprzestrzeni. Scharakteryzowano genezę tego zjawiska, począwszy od pierwszych eksperymentów al-Kaidy w Internecie w latach 90. XX wieku. Przedstawiono również powody, dla których materiały propagandowe Daesz zyskały globalny rozgłos. W rozdziale drugim omówiono najważniejsze tematy, które poruszano w wiodących periodykach internetowych ugrupowania, wydawanych w językach: angielskim, francuskim, tureckim, rosyjskim, arabskim. Wskazano na cechy wspólne obecnej w tych magazynach narracji, w tym m.in. dominację treści o charakterze quasi-religijnym. W trzeciej części przedstawiono wyniki badań nad metodami i technikami propagandy, wykorzystanymi w „Dabiq” i „Rumiyah”. Stwierdzono, iż tzw. Państwo Islamskie starało się oddziaływać na odbiorców przede wszystkim wykorzystując fałszywą, czarno-białą wizję rzeczywistości politycznej i religijnej, w której to Daesz jest jedyną prawowitą reprezentacją świata islamu. Zasadniczą rolę przykładano również do wykorzystywania autorytetów religijnych oraz dehumanizacji realnych i potencjalnych przeciwników, co pozwalało z kolei legitymizować przemoc wobec „niewiernych”.
Praca wpisuje się w szeroki nurt badań nad aktywnością propagandową organizacji terrorystycznych w Internecie. Wypełnia istotną lukę w wiedzy na temat tego, w jaki konkretnie sposób islamistyczne organizacje terrorystyczne radykalizują i rekrutują internautów za pomocą popularnych e-magazynów. To z kolei ma istotne znaczenie dla programów przeciwdziałania radykalizacji religijnej, które realizowane są w państwach zagrożonych terroryzmem islamskim.

Serdecznie gratulujemy i zachęcamy do lektury!

return to top