Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Dzień bota | dr Tomasz Xięski

10.12.2021 - 09:15 aktualizacja 22.11.2022 - 12:17
Redakcja: jp
Tagi: bot, kartka z kalendarza, save the day, sztuczna inteligencja
grafika towarzysząca
dr Tomasz Xięski

10 grudnia

DZIEŃ BOTA

Save the date with our scientists

10 grudnia obchodzimy Dzień Bota.

Sztuczna inteligencja otacza nas z każdej strony. I właśnie o tym, gdzie możemy mieć z nią do czynienia przedstawia dr Tomasz Xięski. W 2021 roku Dzień Bota przypada w piątek 10 grudnia. Czymże jest bot? Zapraszamy do lektury.

„Kartka z kalendarza” to cykl artykułów, które powstawały z okazji różnych nietypowych świąt. Autorami prezentowanych materiałów są studenci, doktoranci i pracownicy Wydziału Nauk Ścisłych i Technicznych UŚ.

Fot. Tomasz Kawka, materiały UŚ

dr Tomasz Xięski


adiunkt, Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych

Wyświetl publikacje

Czymże jest bot?
W pewnym uproszczeniu jest to program, który powinien wyręczyć nas z długotrwałych czy żmudnych zadań, wykonując je w sposób automatyczny. Niektórzy boty utożsamiają z robotami, choć w obecnych czasach coraz częściej mamy niejawnie na myśli tzw. chatboty, czyli programy nastawione na prowadzenie konwersacji z człowiekiem. Oczywiście chatboty przybierają różnorakie formy pod względem wyglądu czy zachowania – konwersacja z tego typu botem może być prowadzona w formie tekstowej za pośrednictwem dedykowanego formularza (jak to często ma miejsce przy próbie kontaktu z działem wsparcia technicznego danej firmy czy podczas dokonywania zakupów w sklepie internetowym), jak również w formie połączenia telefonicznego, dzięki wykorzystaniu m.in. algorytmów analizy języka naturalnego czy przetwarzania tekstu na mowę.

Czasami dochodzi do tego wirtualna reprezentacja bota symulująca wygląd rzeczywistej osoby – mówimy wówczas o tzw. awatarze. Jednakże nawet najlepiej wygenerowany sztuczny głos czy najbardziej precyzyjny awatar z mnóstwem animacji symulujących mimikę twarzy nie zmieni faktu, że po drugiej stronie mamy do czynienia z programem komputerowym, a nie człowiekiem. Programem, który stara się naśladować ludzkie procesy myślowe i sensownie odpowiadać na zadane pytania (gdyż koncepcja chatbotów nie jest wcale nowa – już ok. 1966 roku powstał chatbot ELIZA bazujący na wykrywaniu słów kluczowych), to jednak w wielu przypadkach jesteśmy w stanie zorientować się, że nie prowadzimy konwersacji z człowiekiem.

Niemniej, czy jest to rzeczywiście tak dużym problemem? Chatboty sprawdzają się w tym, do czego zostały stworzone – są dostępne o każdej porze dnia i nocy, pozwalają w prostszych problemach nie angażować człowieka, szybko dostarczają informacji z bazy wiedzy, jaką dysponują, a we wszystkich innych kwestiach w dalszym ciągu możemy przecież porozumieć się z człowiekiem. Ponieważ chatboty ciągle ewoluują, to kto wie, być może już niedługo trzeba będzie zrewidować Test Turinga i wcale nie będziemy mieli absolutnej pewności czy po drugiej stronie jest maszyna czy człowiek?

 

Read in english

return to top