Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

THE USE OF E-LEARNING IN EDUCATION FOR PEOPLE WITH MILD INTELLECTUAL DISABILITY IN THE CONTEXT OF THEIR MENTAL WELL-BEING

full-text article

DOI: 10.34916/el.2019.11.43

Anna Porczyńska-Ciszewska University of Silesia in Katowice (Poland)

Abstract: The use of modern information and communication technologies by people with mild intellectual disability, which enables the application of e-learning methodology, i.e., distant learning based on information and telecommunication technologies, is definitely part of the current trend of media education also in this social group. It is worth remembering that in addition to profits which result from engaging people with mild intellectual disability, such as autonomously making decisions and choices or establishing social relationships, the development of modern information technologies is often related to reduced interpersonal contacts face to face and may contribute to the crisis of fundamental values, which may potentially be dangerous to the person’s mental well-being. The paper discusses the issue of using e-learning education as a modern information and communication technology in the process of educating people with mild intellectual disability. It also analyzes the relationship between using those civilization achievements and the mental well-being of people with mild intellectual disability.

Keywords: intellectual disability, e-learning, Internet, mental well-being

REFERENCES:

  • Argyle M. (2004). Psychologia szczęścia [The Psychology of Happiness]. Wrocław: Wydawnictwo Astrum.
  • Badia M., Orgaz B.M, Verdugo M.A., Ullan A.M. & Martinez M.M. (2011). Personal factors and perceived barriers to participation in leisure activities for young and adults with developmental disabilities. Research In Developmental Disabilities, 32(6). 2055-2063.
  • Campbell A., Converse P.E., & Rodgers W.L. (1976). The Quality of American Life. New York: Russell Sage Foundation.
  • Campbell A.J., Cumming S.R., & Hughes I. (2006). Internet use by the socially fearful: addiction or therapy? CyberPsychology&Behavior, 9 (1). 69-81.
  • Chudnicki A, & Mielczarek A. (2018). Zastosowanie technologii informacyjno-komunikacyjnych w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną na II I III poziomie edukacyjnym. [The Use of Information and Communication Technologies in Education for Students with Intellectual Disabilities on 2nd and 3rd Educational Stages.] Edukacja-Technika-Informatyka, 1/23, 249-254.
  • Csikszentmihalyi, M., & Csikszentmihalyi, S.S. (1988). Optimal experience. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Csikszentmihalyi, M., (1990). Flow: The Psychology of Optimal Experience. New York: Harper and Row.
  • Csikszentmihalyi, M., (1997). Finding Flow: The Psychology of Engagement With Everyday Life. New York: Basic Books.
  • Czapiński, J., (2004). Czy szczęście popłaca? Dobrostan psychiczny jako przyczyna pomyślności życiowej. [Does Happiness Pay off? Mental Well- Being as a Cause of Life Success.] In J. Czapiński J. (Eds.). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (pp.235-254). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Danner, D. D., Snowden, D. A. & Friesen W. (2001). Positive emotions in early life and longevity: Findings from the Nun Study. Journal of Personality and Social Psychology, 80, 804-813.
  • Dylak S., Ubermanowicz S., & Chmiel P. (2009). Działanie zmienia mózg, poszukiwania w Internecie także… [Activity Changes the Brain. So Does Internet Browsing…] In J. Morbitzer (Eds). Komputer w edukacji. Kraków: Wydawca: Katedra Technologii i Mediów Edukacyjnych Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.
  • Dylak S. (2012). Alfabetyzacja wizualna jako kompetencja współczesnego człowieka. [Visual Literacy as the Competency of a Modern Man.] In S. Dylak, W. Skrzydlewski (Eds). Media. Edukacja. Kultura. W stronę edukacji medialnej. Poznań-Rzeszów: Polskie Towarzystwo Technologii i Mediów Edukacyjnych Poznań.
  • Holder M., Sehn Z., & Coleman B. (2009). The contribution of active and passive leisure to children’s well-being. Journal Of Health Psychology, 14(3). 378-386.
  • Krause A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. [A Person with Disability vs Social Transformations.] Kraków: Oficyna wydawnicza “Impuls”.
  • Luckasson R., Borthwick-Duffy S., Buntinx W. H. E., Coulter D. L., Craig E. M., Reeve A., Schalock R. L., Snell M. E., Spitalnik D. M., Spreat S., & Tassi M. J. (2002). Definition of mental retardation. Washington, DC, American Association on Mental Retardation.
  • Łysek, J. (2005). E-learning w szkole. [E-Learning at School.] Nauczyciel i Szkoła, 3-4 (28-29). 38- 48.
  • Marks G. & Fleming N. (1999). Influences and consequences of well-being among Australian young people: 1980-1995. Social Indicators Research, 46, 301 – 323.
  • McClimens A., & Gordon F. (2008). Presentation of Self in E-veryday Life: How People Labelled with Intellectual Disability Manage Identity as They Engage the Blogosphere. Sociological Research Online, 13(4). 40-52, Sheffield Hallam University. https://doi.org/10.5153/sro.1774
  • Patterson I.I., & Pegg S.S. (2009). Serious leisure and people with intellectual disabilities: Benefits and opportunities. Leisure Studies, 28(4). 387-402.
  • Penkowska, G. (2010). Meandry e-learningu [Intricacies of e-learning]. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  • Plichta P. (2012). Wyniki badań nad korzystaniem z internetu przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – praktyczne implikacje. [The Results of Research on the Use of the Internet by People with Intellectual Disability: Practical Implications.] In: J. Pyżalski (ed.) Cyberbullying. Zjawisko, konteksty, przeciwdziałanie. [Cyberbullying. Phenomenon, contexts, countermeasures.] (pp. 69-92). Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP.
  • Plichta P. (2013). Młodzi użytkownicy nowych mediów z niepełnosprawnością intelektualną – między korzyściami i zagrożeniami. [Young New Media Users with Intellectual Disability: the Benefits and the Threats.] Dziecko krzywdzone. Teoria, badania, praktyka. 12(1). 121-138.
  • Polloway E. A. (1997). Developmental principles of the Luckasson et. Al (1992) AAMR definition of mental retardation: A retrospective. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 32, 174-178.
  • Porczyńska-Ciszewska, A. (2013). Cechy osobowości a doświadczanie szczęścia i poczucie sensu życia. [The Role of Personality Traits in Experiencing Happiness and the Meaning of Life.] Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
  • Porczyńska-Ciszewska A., Kraczla M., Wziatek-Staśko A. (2018). Experiencing happiness and coping with stress as the key factors in the development of intelligent organisational culture in enterprises applying the idea of e-learning. In E. Smyrnova-Trybulska (ed.). E-learning and Smart Learning Environment for the Preparation of New Generation Specialists. “E-Learning”. 10. (pp. 515-530) Katowice-Cieszyn: Studio NOA for University of Silesia.
  • Pressman, S. D. & Cohen S. (2005). Does positive affect influence health? Psychological Bulletin, 131, 925 – 971.
  • Raport z badania „Niepełnosprawny w sieci“. [Report from the study “The Disabled on the Internet”], Realizacja działania 1.4 SPORZL, PFRON Retrieved from https://www.pfron.org.pl/fileadmin/ftp/ dokumenty/BIFRON/2006/BIFRON_infostart_2006.pdf In: Plichta P. (2012). Wyniki badań nad korzystaniem z internetu przez osoby z niepełnosprawnością intelektualną – praktyczne implikacje. [The Results of Research on the Use of the Internet by People with Intellectual Disability: Practical Implications.] In: J. Pyżalski (ed.) Cyberbullying. Zjawisko, konteksty, przeciwdziałanie. [Cyberbullying. Phenomenon, contexts, countermeasures.] (pp. 69-92). Łódź: Wydawnictwo Naukowe WSP.
  • Seale J. (2007). Strategies for supporting the online publishing activities of adults with learning difficulties. Disability&Society, 22(2). 173-186.
  • Seale J. (2009). Digital Inclusion. A Research Briefing by the Technology Enhanced Learning Phase of the Teaching and Learning Research Programme University of Southampton. ISBN: 978-0-85473-901-1.
  • Smith D. D. (2009). Pedagogika specjalna. (Introduction to Special Education.) Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Thoreau E. (2006). Ouch!: An Examination of the Self-Representation of Disabled People on the Internet. Journal of Computer-Mediated Communication, 11 (2). 442-468.
  • Yi Maggie Guo, & Young K. R, (2008). Capturing Flow in the Business Classroom. Decision Sciences Journal of Innovative Education, vol. 6, no 2, pp. 437-462.
  • Zalecenie Parlamentu Europejskiego I Rady z 18.12.2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. (Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning.)
return to top