Centrum Artystyczno-Badawcze Game Lab
Misja
MISJA
„Żyjemy w świecie symulacji, w którym najwyższą funkcją znaku jest wymazanie rzeczywistości i jednocześnie ukrycie jej zniknięcia”. Jean Baudrillard
Czy jedyną funkcją sztuki jest obecnie kamuflaż własnej śmierci, czy przeciwnie, to sztuka właśnie pozwoli nam samym wyzwolić się z bycia symulakrami? Oto niektóre z pytań, na które poszukujemy odpowiedzi, projektując i badając środowiska wirtualne o różnym przeznaczeniu. Poszukujemy granic możliwości przekazu audiowizualnego, obrazem płaskim, animacją i przestrzeniami wirtualnym, przy wykorzystaniu technologii 3D, AR i VR, holografii, jak również innymi autorskimi formami. Nasze eksperymentalne działania i projekty artystyczno-badawcze balansują na styku sztuki, nauki, technologii cyfrowych i tradycyjnych. Łączymy praktyczne, artystyczne i techniczne kompetencje, nowoczesne technologie cyfrowe z humanistyczną refleksją nad interakcją, narracją, tożsamością i percepcją. Współpracujemy z najlepszymi ośrodkami akademickimi z Europy, Azji i Ameryki, jak i instytucjami kulturalnymi, organizacjami pozarządowymi oraz szeroko rozumianym przemysłem kreatywnym.
Jeśli chcesz przekraczać dotychczasowe granice poznania, interesuje cię humanistyczna refleksja nad interakcją, narracją, tożsamością i percepcją w kontekście kultury cyfrowej, jej tajniki, a także popularyzacja wiedzy w tym zakresie – dołącz do naszego zespołu. Szukamy osób otwartych na innowacyjne doświadczanie świata – artystów oraz naukowców reprezentujących dziedziny sztuki, a także nauk: humanistycznych, społecznych, medycznych i nauk o zdrowiu, inżynieryjno-technicznych oraz ścisłych i przyrodniczych. Zostań członkiem zespołu kreującego nową rzeczywistość w obszarach sztuki i nauki.
HISTORIA
Centrum artystyczno-badawcze Game Lab powstało jako kontynuacja projektu pn. „GAME LAB – International Laboratory for Game Studies and Design”. Projekt został dofinansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej (NAWA), był realizowany w latach 2019-2022.
W jego realizację zaangażowali się studenci, doktoranci, artyści oraz naukowcy reprezentujący siedem uczelni: Uniwersytet Śląski w Katowicach (lidera projektu), School of Art Uniwersytetu Północnego Illinois (Stany Zjednoczone), Harz University of Applied Sciences (Niemcy), Uniwersytet w Ostrawie (Czechy), LUCA School of Arts (Belgia), Tokyo University of Technology (Japonia) oraz Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (Meksyk). Wspólnie stworzyliśmy międzynarodowe laboratorium, którego jednym z celów była wymiana dobrych praktyk w zakresie dydaktyki z obszaru projektowania gier wideo oraz artystycznej działalności audiowizualnej.
Osią projektu był „International Game Lab Challenge” – międzynarodowe warsztaty dla studentów pracujących w zespołach pod kierunkiem czternastu znakomitych mentorów ze wszystkich partnerskich uczelni. Każdy z zespołów otrzymał jedno zadanie: zaprojektować grę – wraz z historią, mechaniką, dźwiękiem, grafiką i muzyką. Jest to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się i unikatowych zarazem dziedzin aktywności artystycznej i akademickiej.
Drugim niezwykle istotnym filarem projektu Game Lab była prezentacja artystycznej działalności audiowizualnej artystów – pedagogów z partnerskich uczelni, zaprezentowana na kilku wystawach w Republice Czeskiej, Meksyku i Polsce oraz w galerii wirtualnej NAWA ART.