Go to main content

University of Silesia in Katowice

  • Polish
  • English
University of Silesia Press
Logo European City of Science 2024
(Polish) Cele i misja (Polish) Cele i misja

(Polish) Misją Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego jest rozpowszechnianie osiągnięć naukowych powstałych na naszym Uniwersytecie lub we współpracy z nim na gruncie krajowym i światowym zachowując wysokie standardy etyczne oraz edytorskie, czyli opracowania redakcyjnego i technicznego publikacji.

 

Wykorzystując nowoczesne technologie, już od 2014 roku szeroko dystrybuujemy książki, podręczniki, czasopisma naszego wydawnictwa zarówno w wersji elektronicznej, jak i pozostawiając tradycyjną formę drukowaną, którą preferują czytelnicy przywiązani do papieru. Pozwala to na szeroką, światową dystrybucję metadanych o publikacjach oraz promocję samych publikacji w gronie najważniejszej dla nas grupy docelowej – badaczy naukowych. Dzięki współpracy z dystrybutorami treści elektronicznych (m.in. Azymut, Helion, CEEOL) nasze publikacje znajdują się w katalogach bibliotecznych na całym świecie. Mogą także zostać zakupione przez każdą zainteresowaną treścią osobę. Udostępnianie streszczeń i słów kluczowych w językach kongresowych pozwala na zainteresowanie treścią publikacji także zagranicznych badaczy.

 

Sprzyjamy idei Otwartego Dostępu – dlatego ściśle współpracujemy z uniwersyteckim repozytorium Uniwersytetu Śląskiego, systematycznie przekazując wykonywane przez nas publikacje po upływie okresu karencji do dalszej dystrybucji w sieci bez żadnych barier finansowych, bez opłat i barier technicznych na licencji Creative Commons. Także przekazujemy nasze publikacje do ŚBC – Śląskiej Biblioteki Cyfrowej, 

 

Aktualnie transformujemy naszą platformę czasopism (www.journals.us.edu.pl – powstałą w 2015 roku) do najnowszego systemu OJS w wersji 3.3.20.

 

Od marca 2018 roku jesteśmy członkiem PILA (The Publishers International Linking Association, Inc.), które jako organizacja non-profit wspiera wraz z Crossref system DOI. Dzięki temu mamy prawo do nadawania naszym publikacjom cyfrowych identyfikatorów (numerów DOI) oraz raportujemy w systemie metadane z nimi związane.

 

Jako realizator logistyczny wspomagamy od strony formalno-administracyjnej proces publikacji artykułów lub monografii w renomowanych wydawnictwach i czasopismach zewnętrznych.

 

Wszystkie te działania celowe wspierają naszą główną misję – popularyzację dokonań naukowych sygnowanych znakiem Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

(Polish) Etyka wydawnicza (Polish) Etyka wydawnicza

(Polish) Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego przyjęło i stosuje zasady etyczne mające na celu przeciwdziałanie nieuczciwym praktykom publikacyjnym.

 

Zasady te opierają się zarówno na wytycznych Komitetu do spraw Etyki Publikacyjnej COPE (ang. Commitee on Publication Ethics – www.publicationethics.org), jak i na Kodeksie Etyki Pracownika Naukowego, zgodnie z którym najważniejszą maksymą są zdefiniowane w nim zasady etyki:

 

Za podstawowe zasady etyki uznaje się poszanowanie godności człowieka oraz życia we wszystkich jego przejawach, prawdomówność, uczciwość, obowiązek przestrzegania przyjętych zobowiązań oraz uznanie prawa do wolności przekonań i prawa własności. Strażnikiem w sprawach etycznych danej osoby jest sumienie, natomiast ocena faktów i czynów zewnętrznych naruszających dobra innych osób podlega osądowi wiarygodnych gremiów.

cyt. Preambuła, pkt 1. W: Kodeks Etyki Pracownika Naukowego, Wydanie II. Warszawa 2016.

 

 

Wydawca na straży rzetelności i uczciwości

 

Wszystkie publikacje naukowe Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego przed zatwierdzeniem do opracowania redakcyjnego i druku przechodzą proces recenzyjny. Do dalszych etapów dopuszczane są jedynie te publikacje, które otrzymały pozytywną rekomendację do druku zarówno ze strony recenzenta, jak i Kolegium Wydawniczego, oraz, w przypadku wydania w ramach serii – jej redaktora. Wielostopniowy proces decyzyjny, w którym uczestniczą głównie samodzielni pracownicy naukowi, pozwala wyłaniać do publikacji teksty o dużej wartości naukowej, oryginalnym ujęciu problemu oraz klarownym wywodzie. Umieszczanie nazwiska recenzenta oraz redaktora serii opiniujących dopuszczenie książki do publikacji w naszym wydawnictwie jest gwarancją jakości naukowej dzieła.

 

Do oceny publikacji wyłaniany jest przez Kolegium Wydawnicze niezależny recenzent (spoza Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach), który jest specjalistą z danej dziedziny oraz ma status samodzielnego pracownika naukowego (doktor habilitowany lub profesor tytularny). W wyjątkowych sytuacjach dopuszczana jest recenzja monografii lub jej części przez recenzenta z tytułem doktora, gdy jest to umotywowane wyborem najlepszego specjalisty z wąskiego zakresu badań. Dobór recenzenta wyklucza konflikt interesów, co dodatkowo poświadcza recenzent oświadczeniem. W przypadku dopuszczenia publikacji po naniesieniu wskazanych przez recenzenta zmian recenzent ma prawo do wglądu w zmienioną wersję publikacji przed podjęciem decyzji o dopuszczeniu do wydania. Autor ma obowiązek pisemnego ustosunkowania się do treści recenzji. Wydawnictwo przechowuje w dokumentacji tytułu zarówno recenzję, jak i odpowiedź autorską.

 

Proces recenzyjny jest poufny, zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych, a dostęp do jej treści mają jedynie osoby administracyjnie obsługujące cały proces oraz uczestniczące w procesie podejmowania decyzji o przyjęciu lub nieprzyjęciu pracy do wydania w Wydawnictwie Uniwersytetu Śląskiego. Opinia wydawnicza recenzenta oraz redaktora serii zawsze jest podporą dla redaktora opracowującego dzieło przed składem i publikacją.

 

W przypadku czasopism proces przebiega zgodnie ze szczegółowymi wewnętrznymi ustaleniami redaktora naczelnego i rady naukowej czasopisma, przy czym zawsze wymagana jest podwójna, niezależna recenzja.

 

W przypadku prac zbiorowych lub monografii wieloautorskich prosimy o jasne doprecyzowanie wkładu autorskiego w publikację. Jest to też istotne w kontekście walki z takimi zjawiskami, jak:

  • pominięcie autorów, autorstwo widmo (ang. ghost authorship),
  • przypisanie autorstwa osobom, które nie miały wkładu w dzieło (ang. guest authorship)

 

Polityka antyplagiatowa

 

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zgłasza wszelkie wykryte przypadki plagiatu lub autopowielenia wykryte w trakcie prac wydawniczych.

 

Kryterium oryginalności, a także poszanowania własności intelektualnej innych osób jest dla nas szalenie ważne, także w kontekście stopniowego rozszerzania przez nasze wydawnictwo polityki otwartego dostępu do naszych publikacji.

 

W skład procedury wydawniczej wchodzi obowiązkowe sprawdzenie treści zgłaszanych tekstów przez najnowocześniejsze narzędzia antyplagiatowe: Plagiat.pl oraz Similarity Check.

 

W przypadku potwierdzenia zarzutów Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego ma prawo do wycofania tekstu.

 

Dla jasności stosowania procedur zespół wydawnictwa wspomaga się diagramami COPE:

https://publicationethics.org/resources/translated-resources

 

Tylko transparentne, uczciwe i przeciwdziałające nadużyciom praktyki recenzyjne i procedury wydawnicze sprzyjają rozwojowi nauki.

(Polish) Historia (Polish) Historia

(Polish)

Uczelniana oficyna wydawnicza powstała w 1968 roku wraz z powołaniem do życia Uniwersytetu Śląskiego. Dnia 1 września 1975 roku Dział Wydawniczy przekształcono w Wydawnictwo, nadając mu strukturę typową dla tego typu jednostek. Publikacje uniwersyteckie charakteryzuje różnorodność tematyczna wynikająca z wielości dyscyplin naukowych uprawianych w naszej wszechnicy. Znajduje to odbicie w aktualnie wydawanych seriach.

Publikowane prace zbiorowe zawierają rezultaty badań nad określonym problemem bądź na ich treść składają się rozprawy naukowe podporządkowane danej dyscyplinie. Wydajemy liczne wydawnictwa ciągłe i czasopisma, których część znajduje się na punktowanej liście MNiSW. Sporą część publikacji Uniwersytetu Śląskiego stanowią opracowania monograficzne, będące często wyróżnionymi pracami doktorskimi, pracami habilitacyjnymi oraz dysertacjami samodzielnych pracowników naukowych. Odrębną dziedziną działalności edytorskiej są pomoce dydaktyczne dla studentów, w tym słuchaczy studiów zaocznych. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego wydaje rocznie ok. 100 tytułów o łącznej objętości blisko 2500 arkuszy wydawniczych.

Pracami wydawnictwa kierują: dyrektor mgr Beata Klyta, zastępca dyrektora ds. procesu wydawniczego dr hab. prof. UŚ Marta Tomczok oraz zastępca dyrektora ds. finansów mgr Joanna Zwierzyńska.

Wydanie specjalne „Gazety Uniwersyteckiej UŚ” (marzec 1998 r.) poświęcone w całości prezentacji Wydawnictwa Uniwersytetu Śląskiego.

return to top