Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Relacja ze spotkania naukowego „Nauczyciel wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej – kondycja i wyzwania”

04.11.2024 - 14:47 aktualizacja 04.11.2024 - 15:04
Redakcja: Andrzej Szczurek

Relacja ze spotkania naukowego „Nauczyciel wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej – kondycja i wyzwania”

W Centrum Konferencyjnym Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji odbyła się 28 października 2024 roku międzynarodowa konferencja naukowa „Nauczyciel wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej – kondycja i wyzwania / Preschool and early school education teacher – condition and challenges” koncentrująca się wokół wymiarów zawodowego i osobistego funkcjonowania w roli nauczyciela dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Spotkanie naukowe zrealizowano w paśmie Miasto-Region-Akademia, w ramach obchodów Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024. Uzyskało ono dofinansowanie ze środków Województwa Śląskiego – Współorganizatora Europejskiego Miasta Nauki Katowice 2024.

Uczestnicy/uczestniczki konferencji zostali uroczyście przywitani przez przedstawicielki władz dziekańskich Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach – dr hab. Magdalenę Szyndler, prof. UŚ, Prodziekan Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji ds. nauki i twórczości artystycznej i dr Ilona Fajfer-Kruczek, Prodziekan Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji ds. studenckich i kształcenia. Serdecznie przyjęła ich również dr hab. Jolanta Skutnik, prof. UŚ – Koordynatorka Zespołu ds. kształcenia nauczycieli w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, Koordynatorka merytoryczna uczelnianego programu Nauczyciele-Nauczycielom.

Merytoryczny program jednodniowej konferencji objął dwuczęściowe obrady.

W ramach sesji plenarnej miały miejsce wystąpienia przedstawicieli polskich i zagranicznych ośrodków akademickich oraz kadry pedagogicznej:

 – Nauczyciele na pograniczu polsko-czeskim / Teachers in the Czech-Polish border area – prof. dr hab. Alina Szczurek-Boruta, Instytut Pedagogiki, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach

– Aktuálne personálne podmienky v materských školách v Slovenskej republike / Current staffing conditions in kindergartens in the Slovak Republic – Doc. PaedDr. Milena Lipnická, PhD., Katedra elementarnej a predškolskej pedagogiky, Pedagogická Fakulta, Univerzita Mateja Bela, Slovenská Republika

– Aktuální personální podmínky v mateřských školách v České republice / Current staffing conditions in kindergartens in the Czech Republic – PhDr. Bc. Karin Fodorová PhD., Katedra preprimární a primární pedagogiky, Pedagogická fakulta, Ostravská Univerzita; Mateřská škola Orlová-Lutyně, Česká Republica

– Sytuacje motywujące i demotywujące w codziennej pracy nauczyciela-terapeuty / Motivating and demotivating situations in the daily work of a teacher-therapist –  dr Danuta Jankowska, Przedszkole Terapeutyczne „Słoneczna Kraina” w Cieszynie

– Wartość działań plastycznych dziecka a jego rozwój w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej / The value of a child’s artistic activities and their development in preschool and early school education – prof. dr hab. Urszula Szuścik, Instytut Pedagogiki, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach

– Spojrzenie na matematykę z perspektywy bajek – autopromocja ebooków z bajkami matematycznymi / Looking at mathematics from the perspective of fairy tales – a self-promotion of ebooks with mathematical fairy tales – dr hab. Małgorzata Bortliczek, prof. UŚ, Instytut Językoznawstwa, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach; dr Renata Raszka, Instytut Pedagogiki, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach

– Nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej w Wielkiej Brytanii – zadania, problemy i wyzwania / Early childhood education teacher in UK – tasks, problems and challenges – mgr Maria Obarzanowska-Holding, St Patrick’s Catholic Primary School in Stockton-on-Tees, United Kingdom

– Wielozadaniowy charakter pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej – to jest to! / Multitasking as a preschool and early childhood education teacher – that’s it! – dr Barbara Chojnacka-Synaszko, Dyrektorka Kierunków Studiów Pedagogika, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, Pedagogika specjalna, Instytut Pedagogiki, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Wyeksponowane zostały refleksje teoretyczne, rozważania prowadzone na gruncie wyników badań oraz doniesień z praktyki edukacyjnej, opisy działań praktycznych stanowiących źródło inspiracji do podejmowania optymalnych rozwiązań, ulepszeń działalności pedagogicznej w przedszkolu i w kasach I-III szkoły podstawowej. Szczegółowy ich zakres przedstawiono w zestawieniu obejmującym abstrakty z wystąpień poszczególnych prelegentów (załącznik poniżej: ABSTRAKTY_sesja plenarna).

W drugiej części spotkania zorganizowanego w formule Open Space umożliwiono zaangażowanie się we wspólną dyskusję prelegentom i wszystkim zainteresowanym uczestnikom konferencji:

  • mgr Beacie Siwiec (dyrektorce szkoły), mgr Monice Jochymek – ze Szkoły Podstawowej z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Jastrzębiu Zdroju
  • mgr Renacie Chamera-Wójcik (dyrektorce szkoły), mgr Joannie Hornik, mgr Marioli Marszałek, mgr Marcelinie Ziętek – ze Szkoły Podstawowej im. Pawła Stalmacha w Bażanowicach
  • mgr Renacie Miler (dyrektorce szkoły), mgr Annie Cichowlas, mgr Wiolecie Galisz, mgr Weronice Połednik, mgr Agnieszce Stefanow – ze Szkoły Podstawowej nr 20 im. Henryka Jordana w Jastrzębiu Zdroju
  • mgr Beacie Cisek (dyrektorce szkoły), mgr Emilii Pałce, mgr Dorocie Wrześniewskiej – ze Szkoły Podstawowej nr 17 im. Jana Brzechwy w Jastrzębiu Zdroju
  • mgr Weronice Danelczyk-Gogółka, mgr Kindze Ludorowskiej – z Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Ustroniu, Klimatycznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jerzego Michejdy w Ustroniu
  • PhDr. Bc. Karin Fodorovej PhD. (dyrektorce przedszkola), Anecie Minolovej, Bc. Karin Vítečkovej z Mateřskej školy Orlová-Lutyně – z Uniwersytetu Ostrawskiego w Republice Czeskiej
  • mgr Sabinie Libera – z Zespołu Szkolno–Przedszkolnego nr 1 w Raciborzu
  • mgr Katarzynie Sikora-Purszke (dyrektorce przedszkola) – z Przedszkola nr 16 w Cieszynie
  • dr Barbarze Somerla (dyrektorce przedszkola) – z Przedszkola w Bieńkowicach; z Akademii Nauk Stosowanych w Raciborzu
  • Dominice Waszut, Milenie Korczyk – z Wydziału Sztuki i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z kierunku studiów: pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna

Doszło do wymiany poglądów w podgrupach i omówienia wyzwań z uwzględnieniem następujących zakresów tematycznych:

  1. Nauczyciel współpracujący (z innymi nauczycielami, rodzicami, specjalistami…) – moderatorki: mgr Elżbieta Schinohl Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Władysława Broniewskiego w Jastrzębiu Zdroju, dr Alicja Hruzd-Matuszczyk Instytut Pedagogiki, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach
  2. Nauczyciel w wielokulturowej klasie szkolnej/grupie wychowawczej – moderatorki: dr Małgorzata Gil dyrektorka Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 2 w Ustroniu, Klimatycznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jerzego Michejdy w Ustroniu, dr Barbara Chojnacka-Synaszko, Instytut Pedagogiki, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach
  3. Nauczyciel wrażliwy na potrzeby rozwojowe, edukacyjne dziecka/ucznia (wynikające z opóźnień, zaburzeń lub przyspieszonego rozwoju) – moderatorki: dr Danuta Jankowska dyrektorka Przedszkola Terapeutycznego „Słoneczna Kraina” w Cieszynie, dr Sylwia Wrona Z-ca Dyrektora Kierunków Studiów Pedagogika, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, Pedagogika specjalna, Instytut Pedagogiki, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach
  4. Aktywność międzynarodowa nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej – moderatorki: mgr Renata Adamczuk Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 5 im. Władysława Broniewskiego, dr Anna Trzcionka-Wieczorek Z-ca Dyrektora Kierunków Studiów Pedagogika, Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, Pedagogika specjalna, Instytut Pedagogiki, Wydział Sztuki i Nauk o Edukacji, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Na koniec konferencji wskazano obszary wymagające wsparcia i optymalizacji działań pedagogicznych w pracy nauczyciela wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.

ABSTRAKTY_sesja plenarna

return to top