Go to main content

University of Silesia in Katowice

  • Polski
  • English
Institute of Pedagogy
Logo European City of Science 2024

Professor Ewa Wysocka

Staff group: research-teaching staff

Expertise: pedagogy

Room:

Phone:

e-mail: ewa.wysocka@gmail.com

ORCID: 0000-0003-0298-3234

 

Academic biography

– 1987 Mater of Arts in pedagogy, University of Silesia in Katowice

– 1989 Master of Arts in psychology, University of Silesia in Katowice

– 1998 PhD, University of Silesia in Katowice

– 2010 Associate professor of social sciences, University of Silesia in Katowice

– 2020 Professor of social sciences, University of Silesia in Katowice

 

Research

– Developmental risks in youth

– Theory of education and development support

– methodology of social sciences

– psychological and pedagogical diagnosis (constructing diagnosis tools for assessing psychosocial functioning of younger generation)

 

Main achievements, distinctions, awards

– Head researcher, coordinator, researcher in numerous grants funded by UE, Ministry of Education, and NCBiR realized in partnership with various scientific centers in Poland and educational institutions and organizations working to develop diagnostic methods for pedagogues

– Author and co-author of over 30 specialist standardized diagnostic tools for assessment of various aspects of social functioning of the young generation, commonly used in counseling

– Author and editor of 24 books and 350 articles, including:

– Młodzież a religia. Społeczny wymiar religijności młodzieży (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2000); Religijność a tolerancja – obszary zależności (Wydawnictwo Nomos, Kraków 2000); Człowiek a środowisko życia – podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007); Diagnoza w resocjalizacji. Obszary problemowe i modele rozwiązań w ujęciu psychopedagogicznym (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008/2009); Doświadczanie życia w młodości – problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania (Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2009/2010); „Kim jestem i kim mogę się stać”. Niektóre problemy okresu dorastania związane z wyborem zawodu (Ministerstwo Edukacji Narodowej, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków 2011); Problemy i zagrożenia społeczne we współczesnym świecie (Wydawnictwo Śląsk, Katowice 2001; współautor A. Nowak); Diagnoza psychopedagogiczna (Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2006; współautor E. Jarosz); Dzieci i młodzież w niegościnnym świecie – zagrożenia rozwojowe i społeczne (redakcja; Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2012); Diagnostyka pedagogiczna, Oficyna Impuls, Kraków 2013), Diagnoza pozytywna w resocjalizacji. Model teoretyczny i metodologiczny, część I, Wyd. UŚ, Katowice 2015; Diagnoza w resocjalizacji. Warsztat diagnostyczny pedagoga praktyka, część II, Wyd. UŚ, Katowice 2019). II. Laureatka Nagród:

– Beneficiary of the Second Degree Individual Award received form the Mininster of Science and Higher Education (2011)

– Beneficiary of Professor Irena Lepalczyk Award for research achievements in social pedagogy  (2010)

– Beneficiary of Rector’s First Degree Special Award for outstanding scientific achievements (2018)

 

Fellowships and study visits

– Two short-term and one long-term visiting fellowships as part of Ministry of Science and Higher Education scholarship at Borys Hrinchenko Kyiv University and for the invitation from Constantine the Philosopher University in Nitra (Slovakia) and the University of Ostrava (Czech Republic). Lectures, seminars and comparative study research in the methodology of professional diagnosis. Project continued in Lithuania as study visits funded by the University of Silesia and scheduled to embrace Scandinavia and Western Europe

 

Membership in scientific and editorial boards

– Edukacyjna Analiza Transakcyjna”

– “Journal of Human Dignity and Wellbeing”

– “Dydaktyka Informatyki”

– “Nauki o Edukacji – Rocznik Naukowy Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy”

– “Pedagogika Społeczna”

– Editor in chief in „Przegląd Naukowo-Metodyczny – Edukacja dla Bezpieczeństwa”

– Thematic editor in „Chowanna”.

– Editor of “Pedagogy” series by University of Silesia Press

– Member of Sections of General Pedagogy, Educational Theory, and Pedagogy of Resocialisation at the Committee of Pedagogical Sciences in Polish Academy of Sciences

– Member of Polish Educational Research Association and Polish Psychological Research Association

– Member of the Association of Professors of Slavonic Countries – APSC

img
return to top