Ireneusz Gielata
dr hab. Ireneusz Gielata, prof UŚ – historyk literatury, zajmuje się zagadnieniami dotyczącymi teorii i historii powieści, teorii narracji historycznej, a w obrębie historii literatury – genealogią polskiej i europejskiej nowoczesności oraz badaniem związków pomiędzy literaturą nowoczesną a biologią i medycyną oraz muzyką, plastyką i architekturą; współredaktor i członek Rady Naukowej nowej Serii Wydawniczej „ars medica ac humanistas” i współredaktor działu historii literatury pisma naukowego „Świat i Słowo”; w ciągu ostatnich pięciu lat opublikował eseje o twórczości: Erazma z Rotterdamu, J. Keplera, H. Ch. Andersena, R.W. Emersona, A. France’a, J-K. Huysmansa, M. Maeterlincka, H. Brocha, B. Hrabala, F. Kafki, T, Manna, S. Máraiego, M. Houellebecqa, K. O. Knausgårda a także kilkanaście artykułów o twórczości H. Sienkiewicza, B. Prusa, M. Konopnickiej i A. Słonimskiego.
Wybrane publikacje:
- Gielata, „Jak bardzo kochasz Nic” – rzecz o sześciokątnych płatkach śniegu, [w:] Polytropos. Na drogach Tadeusza Sławka, red. P. Bogalecki, Z. Kadłubek, A. Mitek-Dziemba, K. Pospiszil, Katowice 2016, s. 419-433, ISSN 0208-6336, ISBN 978-83-226-3008-2 (wersja drukowana) i ISBN 978-83-226-3009-9 (wersja elektroniczna).
- Gielata, Architekt „jaskółczych gniazd” – wokół „Mapy i terytorium” Michela Houellebecqa, [w:] Literatura a architektura; Literatura – konteksty t. I,pod red. Joanny Godlewicz-Adamiec i T. Szybistego, Kraków-Warszawa 2017, s. 277-290, ISBN 978-83-944308-1-8
- Gielata, „Proste pieśni” Orfeusza – choroba i sztuka w filmie „Młodość” Paola Sorrentino, [w:] Medycyna w filmie, red. M. Ganczar, M. Oleszczyk, Kraków 2017, s. 195-210; ISBN 978-83-7354-696-7.
- Gielata, Nad chmurami Constable’a – obrazowość w „Mojej walce” Karla OveKnausgårda, [w:] Literatura a malarstwo; Literatura – konteksty t. II,pod red. Joanny Godlewicz-Adamiec, P. Kociumbasa i T. Szybistego, Kraków-Warszawa 2017, s. 275-289ISBN 978-83-944308-6-8; ISSN 2543-9480.
- Gielata, Wspólnota jutra – o „polityce dojmującej bliskości”, [w:] „Świat i Słowo, nr 2 (29) 2017, s. 75-85; ISSN 1731-3317.
- Gielata, Rzeźby Sienkiewicza (w „Quo vadis”), [w:] Twórczość Henryka Sienkiewicza a korespondencja sztuk, pod red. T. Budrewicza i A. Rataja, Seria: Sienkiewicz – nowe odczytania, pod red. J. Axera i T. Bujnickiego, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2018, s. 81-93; ISBN 978-83-7181-885-1 (seria), ISBN 978-83-286-0026-3
- Gielata, „Człowiek był krwawym bydlęciem od przyjścia na świat” – o nowoczesnej rasie „ludzkich bydląt”, [w:] „Przegląd Humanistyczny”, Rok LXII/2018, nr 3 (462), s. 11-21, ISSN 0033-2194 2194.
- Gielata, „Dalekość dziejowa” i „uczuciowa bliskość” – Sienkiewicz w świetle krytyki Marii Konopnickiej, [w:] Henryk Sienkiewicz w literaturze i krytyce literackiej, pod red. Doroty Samborskiej-Kukuć i T. Sobieraja, Seria: Sienkiewicz – nowe odczytania, pod red. J. Axera i T. Bujnickiego, Wydawnictwo DiG, Warszawa 2018, s. 13-25; ISBN 978-83-7181-885-1 (seria), ISBN 978-83-286-0040-9.
- Gielata, „Udo bogini Wenus” – o 96 tezie Marcina Lutra, [w:] „Konteksty” 2018 rok LXXII, nr 3 (322), s. 192-197, Indeks 369403, ISSN 1230-6142.
- Gielata, „Między piaskiem i niebem” – Sienkiewicz wobec „strasznej martwoty”, [w:] Sienkiewicz. Nowa odsłona, pod red. G. Borkowskiej, R. Kotowskiego, A. Kurskiej, Kielce 2018, s. 255-269, ISBN 978-83-62068-35-7.