Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polish
  • English
Instytut Polonistyki
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Magdalena Ochwat


dr Magdalena Ochwat – Zainteresowania naukowe skupiam na społecznej odpowiedzialności edukacji polonistycznej. Interesuje mnie mówienie przez literaturę, szczególnie przez literatę non-fiction, o wyzwaniach XXI wieku, takich jak: migracje, zmiany klimatyczne czy wielokulturowość. Pełnię funkcję Pełnomocnika Rektora ds. promocji i współpracy ze szkołami.

Wybrane publikacje:

  1. Poezja paradoksów, paradoksy w poezji: poetycka teologia Jana Twardowskiego, Janusza Pasierba, Wacława Oszajcy. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2014. ISBN 978-83-8012-333-5, ss. 204.
  2. O uchodźcach z Grecji (i nie tylko) na lekcji we współczesnej szkole – Nowe życie. Jak Polacy pomogli uchodźcom z Grecji Dionisiosa Sturis. „Postscriptum Polonistyczne” 2018, nr 2 (22). ISSN 1898-1593, s. 207-223.
  3. Społeczna odpowiedzialność edukacji polonistycznej. W: Język – Lektura – Interpretacja w dydaktyce szkolnej. Red. M. Wójcik-Dudek, E. Jaskóła. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2018. ISBN 978-83-226-3465-3, s. 43–56.
  4. (Od)pamiętywanie, czyli o powinnościach dydaktycznych wobec wielokulturowości na przykładzie książki Marcina Kąckiego Białystok. Biała siła, czarna pamięć. W: (Od)pamiętywanie — gry z przeszłością w literaturze dla dzieci i młodzieży. Red. B. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2018. ISBN 978-83-226-3306-9, s. 279-299.
  5. O społecznej odpowiedzialności edukacji polonistycznej i (nowych) lekturach na rzecz wychowania do pokoju. „Czas Kultury” 2018, nr 3. ISSN 0867-2148, s. 84–90.
  6. Jak zmieniać edukację akademicką, czyli o wspieraniu rozwoju kompetencji dydaktycznych nauczycieli (współautor P. Grzonka). W: W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane… : księga jubileuszowa dedykowana Profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2018. ISBN 978-83-226-3354-0, s 551–572.
  7. Perspektywa dialogu między kulturami na lekcjach języka polskiego. W: Przestrzenie spotkania. Tom dedykowany Profesor Ewie Jaskółowej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej. Red. K. Jędrych, D. Krzyżyk, M. Ochwat, M. Wójcik-Dudek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2018. ISBN 978-83-226-3308-3, s. 159–174.
  8. Beduinki na Instagramie, czyli pomysły na wielokulturowe lekcje języka polskiego. „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2017, t.26. ISNN 0208-5011, s. 61-88.
  9. Postpamięciowy dyskurs w literaturze dla dzieci i młodzieżyRecenzja książki Małgorzaty Wójcik-Dudek „W(y)czytać ZagładęPraktyki postpamięci w polskiej literaturze XXI wieku dla dzieci i młodzieży”. „Postscriptum polonistyczne” 2017, nr 1 (19). ISSN 1898-1593, s. 305-313.
  10. Czas lektury/Krystyna Koziołek. „Nowa Biblioteka. Usługi, Technologie Informacyjne i Media” 2017, nr 4 (27). ISSN 1505-4195, s. 179-186.

Redakcje:

  1. W krajobraz literacko-kulturowy i językowy wpisane… Księga jubileuszowa dedykowana Profesor Bernadecie Niesporek-Szamburskiej w czterdziestolecie pracy naukowej i dydaktycznej. Red. Anna Guzy, Danuta Krzyżyk, Magdalena Ochwat, Małgorzata Wójcik-Dudek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2018. ISBN: 978-83-226-3354-0, ss. 588.
  2. Przestrzenie spotkania: tom dedykowany Profesor Ewie Jaskółowej w czterdziestolecie pracy dydaktycznej. Red. Karolina Jędrych, Danuta Krzyżyk, Magdalena Ochwat, Małgorzata Wójcik-Dudek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2018. ISBN: 978-83-226-3308-3, ss. 504.
  3. Społeczeństwo obywatelskie: edukacja, wartości, style komunikacyjne. Red. Ewa Ficek, Magdalena Ochwat, Katarzyna Sujkowska- Sobisz, Małgorzata Wójcik-Dudek. Multimedialne Wydawnictwo Naukowe „Wykładnia”. Katowice 2018. ISBN 978-83-951069-0-3, ss. 57. http://www.spoleczenstwoobywatelskie.edu.pl/#p=1

return to top