Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polish
  • English
Instytut Polonistyki
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Tomasz Pawlus


dr Tomasz Pawlus – adiunkt w Instytucie Polonistyki UŚ. Dydaktyk, polonista i literaturoznawca. Od dwudziestu lat uczy języka polskiego, etyki i filozofii w liceum. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się przede wszystkim na rozpoznawaniu i opisie niekonwencjonalnego oraz „transinstytucjonalnego” charakteru badań dydaktyczno-naukowych. Zajmuje go trudny do zdefiniowania obszar między działalnością artysty, człowieka kultury, dydaktyka i archiwisty (zestawianie modus operandi artysty z działalnością dydaktyczną, działanie na granicy praktyki artystycznej jako research, autoetnografii dydaktyka i archiwisty). Szuka możliwości zdefiniowania nowej wiedzy z różnych obszarów: archiwum, teorii kultury, praktyki artystycznej i dydaktycznej.

Wchodzi w skład Rady Naukowej serii wydawniczej Nowa Edukacja.

Aktualnie realizuje zadania badawcze jako kierownik i wykonawca grantu: Cricoteca jako archiwum narracji dydaktyki polonistycznej finansowanego w ramach konkursu Narodowego Centrum Nauki MINIATURA 8.

Kontakt: tomasz.pawlus@us.edu.pl

Artykuły (wybór):

  • Zaśnięcie jako wyzwanie dla widzialności, „Twórczość” 2023, nr 2.
  • Spektralne i użyteczne. O nieoczywistych sytuacjach lekturowych, „Świat i Słowo” 2022, nr 8.
  • Kinematograf Montaigne’a, w: Pedagogika kultury ‒ wehikuł przebudzeń. O edukacji nie-obojętnej, red. K. Maliszewskiego, „Śląsk”, Instytut Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego, Katowice 2021 r.
  • Ćwiczenia z nieposłuszeństwa. Thoreau ‒ Dickinson, w: Wypatrywanie. Filozoficzne aspekty języka, literatury i edukacji, red. M. Wójcik-Dudek, E. Zygan, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2020 r.
  • Słuchając: Czapski nie-obecny na lekcjach polskiego, w: Granit i tęcza: dzieła i osobowość Józefa Czapskiego, red. A. Włodarczyk, A. Pilch, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019 r.
  • Wyspa oporu. O przestrzeni i dydaktyce na przykładzie Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora, w: Współczesny museion ‒ edukacja kulturowa z perspektywy uniwersytetu, muzeum, szkoły, red. A. Pilch, M. Rusek, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2019 r.
  • Lekcja jako doświadczenie transgresji. O przekraczaniu horyzontu oczekiwań, w: Język ‒ lektura ‒ interpretacja w dydaktyce szkolnej, red. E. Jaskółowa, M. Wójcik-Dudek , Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018 r.
  • Bliżej. Sontag ‒ Nietzsche, w: Zamieranie fikcji, red. M. Ładoń, G. Olszański, SIW, Katowice 2014 r.
  • Okna słów Tadeusza Sławka, w: Ślady lektury, red. J. Lyszczyna, M. Barłowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2012 r.
  • Norwid i logika przypisywania, w: Romantyczne przemowy i przedmowy, red. J. Lyszczyna i M. Bąk, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010 r.
  • Pisanie o pisaniu. Rzecz o Teodorze Parnickim, w: Na boku. Pisarze teoretykami literatury…?, red. J. Olejniczak, A. Szawerna-Dyrszka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego 2010r.
  • O kobiecie „upadłej” w czytanie, „Teksty Drugie” 2008, nr 1-2.
  • Byt, fantazja i moment lektury, „Teksty Drugie” 2007, nr 9.
  • Na marginesach akademickiego dyskursu. Podglądanie czytania Michała Głowińskiego, w: Na marginesach dyskursu, red. M. Jaworska, M. Stróżek, Górnośląskie Wydawnictwo Literackie 2007.

 

Tomasz Pawlus

return to top