Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polish
  • English
Instytut Polonistyki
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Magdalena Ochwat


Magdalena Ochwat – doktorka nauk humanistycznych, adiunktka w Instytucie Polonistyki

Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, związana z Interdyscyplinarnym Centrum Badań nad Edukacją Humanistyczną UŚ. Jej zainteresowania naukowe skupione są na edukacji polonistycznej, wykorzystaniu w kształceniu reportaży literackich oraz społecznej odpowiedzialności lektur szklonych. Interesuje się wyzwaniami XXI wieku: globalnymi kryzysami, migracjami, zmianą klimatu i wielokulturowością. Redaktorka naczelna czasopisma „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego”.

Uczestniczka Szkoły Ekopoetyki prowadzonej przy Instytucie Reportażu. Jest ekspertką Team Europe Direct. Współpracuje  z miastem Katowice oraz Śląskim Kuratorium Oświaty  przy wdrażaniu edukacji na rzecz klimatu w szkołach podstawowych. Współautorka 3 zamawianych raportów na temat postaw uczniów, nauczycieli, rodziców wobec zmiany klimatu. Realizowała projekt GEOlogos (z programu „doskonała nauka” MEiN) oraz „The V4 Humanities Education for the Climate. Diagnoses – Best practices – Recommendations [HEC]), finansowany przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki. Jest certyfikowaną moderatorką mozaiki klimatycznej. Powołana do ministerialnego zespołu de. edukacji klimatycznej (MEN), współpraca z Ministerstwem Klimatu i Środowiska przy tworzeniu Strategicznego Planu Działań w Zakresie Edukacji Ekologicznej. Ukończyła szkolenie Strażnicy i Strażniczki Klimatu Pracowni na rzecz Wszystkich Istot. Autorka książki „Więcej-niż-tylko-ludzkie lekcje języka polskiego. Edukacja polonistyczna w czasach kryzysu klimatycznego”.

Książki autorskie:

Ochwat, M. B. (2025). Więcej-niż-tylko-ludzkie lekcje języka polskiego. Edukacja polonistyczna w czasach kryzysu klimatycznego. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. https://doi.org/10.31261/PN.4222

Rozdziały z monografii:

Ochwat, M. B. (2025). Matki Drzew i Trzy Siostry. Czego uczą dzieci i dorosłych symbiotyczne opowieści? W A. Janus-Sitarz & K. Kwak (Red.), Międzypokoleniowe miejsca wspólne w literaturze oraz tekstach kultury – perspektywa edukacyjna (ss. 221–255). Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas.

Książki redagowane:

Niesporek-Szamburska, B. M., Wójcik-Dudek, M., & Ochwat, M. B. (Red.) (2024). Polish Flows: An Aqua-Critical Reading of Cultural and Educational Narratives about Rivers (Vol. 10). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht unipress. https://doi.org/10.14220/9783737017121

Rozdziały w redagowanych książkach:

  • Niesporek-Szamburska, B. M., Ochwat, M. B., & Wójcik-Dudek, M. (2024). Introduction. W B. M. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, & M. B. Ochwat (Red.), Polish Flows: An Aqua-Critical Reading of Cultural and Educational Narratives about Rivers (Vol. 10, ss. 9–13). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht unipress.
  • Niesporek-Szamburska, B. M., Ochwat, M. B., & Wójcik-Dudek, M. (2024). Polonista ukonkretniony – kształtowanie kompetencji proekologicznych i społecznych w dydaktyce polonistycznej. W A. Gis & K. Koc (Red.), Dobra szkoła. Edukacyjne rozważania nad pewną nieoczywistością (ss. 309–322). Poznań: Wydawnictwo „Poznańskie Studia Polonistyczne”.
  • Ochwat, M. B., & Skubała, P. (2024). Can a River Be a Person?: Fostering Public Aqua-awareness in Poland. W B. M. Niesporek-Szamburska, M. Wójcik-Dudek, & M. B. Ochwat (Red.), Polish Flows: An Aqua-Critical Reading of Cultural and Educational Narratives about Rivers (Vol. 10, ss. 31–54). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht unipress.
  • Ochwat, M. B. (2024). Rozszczelnienie antropocenu. Nowy zwrot solidarnościowy w edukacji polonistycznej. W G. B. Tomaszewska, E. M. Pomirska, & Z. Pomirska (Red.), Kultura Solidarności w przestrzeni edukacyjnej. T. 2, Nasze być albo nie być (ss. 75–91). Gdańsk: Uniwersytet Gdański.

Artykuły z czasopism:

  • Ochwat, M. B., & Wójcik-Dudek, M. (2024). (Bio)grafie Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego w literaturze non-fiction. Zaranie Śląskie, 10, 63–89.
  • Ochwat, M. B., Wójcik-Dudek, M., & Skubała, P. (2024). Porosty. Ziemskie alfabety wzajemności. Przegląd Kulturoznawczy, (3), 424–449. https://doi.org/10.4467/20843860PK.24.027.20870
  • Ochwat, M. B., Wójcik-Dudek, M., & Skubała, P. (2024). Sploty, więzi, doświadczenie konkretu. Nowa podmiotowość nauczyciela polonisty. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia, 15, 1–6.
  • Ochwat, M. B., & Wójcik-Dudek, M. (2024). The Eco-Logic of Olga Tokarczuk’s Prose Worlds Tenderness and Anger as the Pillars of a New Order. ER(R)GO. Teoria – Literatura – Kultura, 48(1), 351–369. https://doi.org/10.31261/errgo.14770
  • Ochwat, M. B., Skubała, P., & Albrecht, G. (2024). Will the Symbiocene be our future? Glenn Albrecht in an interview with Magdalena Ochwat and Piotr Skubała. Przegląd Kulturoznawczy, (3), 487–493. https://doi.org/10.4467/20843860PK.24.030.20873

return to top