I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Publikacje pracowników Instytutu Polonistyki – 2025
Dariusz Pawelec
Wirpsza. Po słowie
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2025. ISBN 978-83-226-4444-7
Seria: Inventio. Antropologia Tworzenia – Krytyka Genetyczna – Interpretacja, nr 4.
Książka przynosi refleksję wokół pośmiertnych losów dzieł Witolda Wirpszy (1918–1985) oraz ich recepcji. Autora przez dekady, wskutek działań cenzury, wykluczonego z krajowego obiegu wydawniczego i czytelniczego. Z uwagi na eksperymentalny, hermetyczny charakter swojej twórczości, nieposzukującej aktualnych zaangażowań politycznych, nie dość dobrze, jak na swój potencjał, obecnego także w obiegu emigracyjnym. W związku z problemami ze znalezieniem wydawcy oraz czytelników pisarz pozostawił po sobie ogromny korpus utworów czekających na odkrycie w archiwach. Sukcesywne edycje i reedycje kolejnych tytułów, poezji, powieści, dramatów, eseistyki i korespondencji, realizowane dopiero w XXI wieku, spotkały się z niezwykle żywym odbiorem czytelniczym oraz krytycznym, wywierając nawet udokumentowany wpływ na bieżące życie literackie, a nawet na artystyczne wybory, szczególnie poetów i przemiany modeli języka poetyckiego. Książka opisuje, jak proces twórczy, w nieoczekiwany sposób trwa i przebiega po śmierci autora, rzecz jasna mającego za wspólnika-pośrednika edytora. W kolejnych rozdziałach analizowane są konkretne przypadki powstawania dzieła sztuki w tym nowym układzie nadawczo-odbiorczym. Książka demonstruje, jak rodzi się ono nie tylko przez proste wydobycie z archiwum gotowego tekstu, przewidzianego w danej postaci do druku przez pisarza, ale także jak powstaje w rozmaitych gestach rekonstrukcji, scalania, komponowania jakiejś nowej struktury i nadawania jej rangi dzieła przez edytora zastępującego autora w części tych czynności. Doświadczenie wprowadzania do obiegu czytelniczego edycji nieznanych dotąd utworów Witolda Wirpszy, ale także i reedycji jego dzieł z różnych racji niedostępnych na rynku, „źle obecnych” lub zapomnianych, pokazuje, w jaki sposób edytorstwo może stać się działaniem z zakresu krytyki literackiej.
Publikacje pracowników Instytutu Polonistyki – 2024
Grażyna Maroszczuk
Rozmowy z pisarzem. Tematy, konteksty, alternacje
Wydawnictwo Naukowe Śląsk. Katowice 2024. ISBN: 978-83-8183-222-9
Seria: Spotkania z Literaturą. Seria nowa, 4
Od czasów Platona ranga dialogu i różnorodnych, współczesnych form aktywności komunikacyjnych człowieka zachęca do interpretacji, przyczyniając się do popularności medialnych, dwuautorskich przedsięwzięć takich, jak: „wywiady-rzeki”, „rozmowy z… pisarzami” i „pamiętniki mówione”. Amplituda czytelniczego zainteresowania „książkami złożonymi z rozmów” jest chwiejna. Niezmiennie ciekawy pozostaje jednak potencjał kreacyjny prezentowanych w książce spotkań z Kazimierzem Braunem, Andrzejem Stasiukiem i Wiesławem Myśliwskim.
opracowanie Dariusz Pawelec
Witold Wirpsza
Morderca i inne opowiadania
Instytut Mikołowski. Mikołów 2024. ISBN 978-83-65250-89-6.
Seria: Biblioteka Arkadii – Pisma katastroficznego, nr 230.
Z bogatej i wielowymiarowej twórczości Witolda Wirpszy najsłabiej pamiętamy dziś chyba jego opowiadania – niesłusznie, gdyż są to teksty dorównujące poziomem jego powieściom, a w niektórych wypadkach nawet je przewyższające. Przed podjęciem ostatecznej decyzji o emigracji zdołał Wirpsza opublikować w kraju dwa tomy krótkich form narracyjnych: zbiór Stary tramwaj i inne opowiadania (1955) oraz książkę Morderca (1966). Zwłaszcza prozy z tego drugiego zbioru cechują się wysokimi walorami artystycznymi i inwencyjnym potraktowaniem pozornie konwencjonalnej, ponadczasowej tematyki, co czyni je atrakcyjnymi także dla współczesnego czytelnika. Wskazałbym tu zwłaszcza na otwierające tę publikację doskonałe Dziecko, które jawi się dziś jako tekst fascynujący i zdecydowanie wyprzedzający czas swego powstania. Niektóre opowiadania Wirpszy – w tym groteskowy, uniwersalny w swej wymowie Pojedynek – nie były do tej pory przedrukowywane ani wznawiane; rozproszone po numerach czasopism wydawanych w Paryżu („Kultura”), Londynie („Wiadomości”) czy Berlinie („Archipelag”) pozostają szerzej nieznane. Do innych, jakiś czas temu przypomnianych – myślę tu o apokryficznym Na piasku i satyrycznym Grzybie – z całą pewnością wciąż warto wracać. Z kolei z nowelą Pierwszy krok na parterze i z obecnymi dotąd jedynie w literaturoznawczym obiegu autobiograficznymi Zapiskami datowanymi, bez porządku w nowym wydawnictwie można zetknąć się po raz pierwszy (Piotr Bogalecki).
Piotr Gorliński-Kucik
„Jutro”. SF jako sposób myślenia
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2024. ISBN: 978-83-226-4401-0
Książka „Jutro”. SF jako sposób myślenia jest poświęcona fantastyce naukowej traktowanej przede wszystkim w kategoriach sposobu myślenia, który charakteryzuje wielojęzyczność (swobodne korzystanie zarówno z języka nauk humanistycznych, jak i z języka nauk ścisłych). Tak rozumiana science fiction okazuje się przydatna do uodparniania nas, żyjących w XXI wieku, na naprzemienne progresy i kryzysy oraz na szoki przyszłości. Poza tym SF stanowi krytykę technologii i często diagnozuje teraźniejsze oznaki nadchodzących zjawisk i procesów (np. postpiśmienność, wirtualną rzeczywistość, AI), a nawet projektuje pewne rozwiązania (jak robią to anarchotranshumaniści czy techgnostycy).
opracowanie Marian Kisiel
Arnold Słucki
Poezje zebrane
- Tom I: 1956-1966. ISBN 978-83-65250-85-8 Seria: Biblioteka Arkadii – Pisma katastroficznego, nr 228.
- Tom II: 1966-1972. ISBN 978-83-65250-86-5 Seria: Biblioteka Arkadii – Pisma katastroficznego, nr 229.
Instytut Mikołowski. Mikołów 2024.
Nakładem Instytutu Mikołowskiego ukazały się dwa tomy „Poezji zebranych” Arnolda Słuckiego, które opracował oraz opatrzył wstępem i notą edytorską prof. dr hab. Marian Kisiel. To pierwsza tego typu edycja utworów zapomnianego dzisiaj poety, aktywnie uczestniczącego w życiu literackim kraju do roku 1968. Słucki urodził się w roku 1920 w rodzinie żydowskiej. Po emigracji do Izraela (1968-70) zamieszkał w Berlinie Zachodnim, gdzie zmarł w roku 1972. Jego poezja, osadzona w kulturze żydowskiej, ma charakter hermetyczny, pełna jest ciemnych wizji i szyfrów. „Czytana po latach – pisze Marian Kisiel – w swoim kształcie intelektualnym, poezja Arnolda Słuckiego prowokuje do intelektualnych rozmyślań, ale także do pytań o sens wiersza, sposób wersyfikacji, relację miedzy językiem mówionym a językiem kultury. Czytelnik poszukujący odpowiedzi na trudne pytania spotka się tu z wieloma zagadkami, których być może nawet nie rozwikła”.
opracowanie Dariusz Rott, Tadeusz Serocki, Tadeusz Grajpel
Vetter Daniel
Islandia albo krótkie opisanie wyspy Islandyji
Muzeum Badań Polarnych. Puławy 2024. ISBN 978-83-960827-0-4, s. 93.
Muzeum Badań Polarnych w Puławach opublikowało bibliofilską, limitowaną edycję utworu Daniela Vettera pt. Islandia albo Krótkie opisanie wyspy Islandyji (pierwodruk wydano w Lesznie w 1638 r.). Edycja obejmuje faksymile pierwodruku, transkrypcję i komentarz autorstwa prof. Dariusza Rotta z Instytutu Polonistyki Uniwersyetu Śląskiego oraz tekę zawierającą 27 drzeworytów z dzieła Olausa Magnusa Dzieje ludów północy (1555 r.) przygotowane przez drzeworytnika Tadeusza Grajpela, prowadzącego Pracownię Badań i Edukacji Historycznej. Całość bibliofilskiego wydania opracował poligraf i wydawca Tadeusz Serocki, współtwórca Wydawnictwa „Bernardinum”, który m.in. brał udział w opracowaniu faksymile pelplińskiej Biblii Gutenberga oraz faksymilowych edycji dzieł Mikołaja Kopernika. Publikacja została dedykowana inicjatorowi, założycielowi i pierwszemu dyrektorowi Muzeum Badań Polarnych w Puławach dr. Andrzejowi Piotrowskiemu (zm. 2022), a ukazała się dzięki wsparciu Ambasady Islandii w Polsce.
Ze wstępu:
Istotą obecnej propozycji edytorskiej jest wydanie tego starodruku w wyjątkowej, unikatowej, limitowanej wersji bibliofilskiej. Ponowna edycja pozwala nam dziś uświadomić sobie, jaka wiedza geograficzna o Islandii była znana w Polsce już kilkaset lat temu i co ważne, w języku polskim, czyli jako wydanie dostępne dla sporej rzeszy ówczesnych czytelników. Tekst nie jest obszerny, liczy bo wiem 28 kart, ale zwięźle — w nowoczesnym, jak na siedemnaste stulecie, układzie tematycznym — opisuje obyczaje, religię, życie codzienne, sposób zdobywania pożywienia, florę i faunę, w tym zwierzęta morskie, wyjątkowy klimat, również zadziwiające dla przybysza zjawiska jak wulkany i gejzery. W oryginale nie ma ilustracji, a materiał graficzny jest bardzo skromny. Nowatorskim założeniem przy ponownym wydaniu tekstu Vettera jest uzupełnienie go częścią ikonograficzną. Źródłem ilustracji jest niezwykle popularne przez kilkaset lat, od pierwszego wydania w roku 1555, dzieło wybitnego uczonego Olausa Magnusa Dzieje ludów północy […] Idea wydania polega na stworzeniu unikatowej edycji — cymelium w podziale na trzy części, czyli osobno oprawiony tekst, faksymile oryginału oraz teka z grafikami odbitymi na czerpanym papierze. Ważna jest oczywiście translacja oryginału i przypisy, jak również w stosownych miejscach tekstu odnośniki do konkretnych drzeworytów.
Adam Regiewicz, Dariusz Rott
Filolog na pięciolinii. Dwugłos polonistyczny
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Jana Długosza. Częstochowa 2024. ISBN:978-83-67984-07-2, ss. 198.
Seria: Głośne Pióra
Proponowany w książce dwugłos nie jest bynajmniej eseistycznym potpourri, ale dyskursem polifonicznym, w którym dwie niezależne linie interpretacyjne stykają się w wielu miejscach i budują wspólną harmonię. Obaj autorzy spotykają się w sposobie czytania wydarzeń muzycznych jako osobistego do świadczenia. Przyjęta przez nich antropologiczna zasada doświadczenia daje niezwykle ważną, bo osobistą, perspektywę lektury. Stoi za nią także duch komparatystyki – każda ze stron ma możliwość wypowiedzenia swoich racji. Chociaż obaj autorzy są […] specjalistami w zakresie literatury dawnej, pozwalają wybrzmieć swoim muzycznym fascynacjom, dać im dojść do głosu. Literatura i muzyka przenikają się na kartach tej książki. Obie są ważne. Bez obu trudno wyobrazić sobie współczesną refleksję humanistyczną. Bez którejkolwiek z nich nie byłoby tej książki” – Fragment Intro
Magdalena Bąk
Romantyczni wojażerowie. Mickiewicza i Słowackiego listy z/o podróży
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2024. ISBN: 978-83-226-4377-8, ss. 317.
Celem książki jest przeanalizowanie wyłaniających się z korespondencji Mickiewicza i Słowackiego oryginalnych poglądów na istotę i wartość podróżowania. Wiek XIX, który można bez ryzyka przesady, nazwać wiekiem podróży, która staje się w tym czasie potrzebą, modą, a nawet przymusem, wykształcił wiele rodzajów podróżowania i różne typy podróżników, z których wielu utrwaliło swoje przeżycia w popularnym gatunku podróży. Mickiewicz i Słowacki swoje refleksje teoretyczne – pozwalające na rekonstrukcję ich stosunku do tego fenomenu epoki – zawarli przede wszystkim w korespondencji, która jest w tej książce poddawana interpretacji z wykorzystaniem narzędzi z zakresu travel writing studies.
Marian Kisiel
Mały cmentarz
Instytut Mikołowski. Mikołów 2024. ISBN: 978-83-65250-65-0, ss. 142.
Mały cmentarz jest dziennikiem czasu pandemii. Zawiera zapiski, wspomnienia, fragmenty tłumaczeń, wypisy z lektur, komentarze, aforyzmy, nekrologi i inne formy fragmentaryczne, „grobki myśli”, jak nazywa je autor, układające się w osobisty diariusz z okresu pomiędzy styczniem 2020 a lipcem 2022.
„Jestem płaczką, czy korespondentem działu obituariów?” – zapytuje autor w jednej z refleksji nad postacią gatunkową swojego dzieła, które w początkowym zamyśle nie miało być wcale dziennikiem.
Publikacje pracowników Instytutu Polonistyki – 2023
Monika Białek, Dariusz Rott
Radio zmieni ciężar gatunkowy człowieka: o audycjach radiowych Starego Doktora – Janusza Korczaka
Wydawnictwo Naukowe Instytut Kultury Regionalnej i Badań Literackich im. Franciszka Karpińskiego, Siedlce 2023. ISBN 978-83-66597-81-5, ss. 113.
Autorzy próbują „ocalić od zapomnienia” mało znany obszar działalności pedagoga – dziennikarstwo i felietonistykę radiową i jego dokonania, uznawane za arcydzieła narracji radiofonicznej.
Felietony Korczaka zasługiwały na refleksję badawczą nie tylko ze względu na dokonania pisarza i kontekst historyczny, ale też dlatego, że powstawały w czasach rozkwitu polskiej radiofonii, gdy radio było medium dominującym, gdy kształtowały się radiowe formy językowe, realizacje gatunkowe i modele komunikacyjne.
Monografia M. Białek i D. Rotta to interesujące przedsięwzięcie, wypełniające lukę w dotychczasowych badaniach. (z recenzji prof. dr hab. Barbary Bogołębskiej – prof. em. Uniwersytetu Łódzkiego).
opracowanie Jerzy Axer, Ryszard Koziołek, wstęp Tadeusz Bujnicki
Henryk Sienkiewicz
Ogniem i mieczem
Wydawnictwo Ossolineum. Wrocław 2023. ISBN: 978-83-66257-48-1, ss. CCXXIIV + 1086.
Autorzy omówienia poza analizą samego dzieła przybliżyli tło historyczne, nie unikając przy tym tematu napiętych relacji między poszczególnymi grupami etnicznymi na ziemiach dawnej Rzeczypospolitej. We Wstępie czytamy: Powstanie Chmielnickiego w Sienkiewiczowskim ujęciu to dramat dziejowy o konsekwencjach sięgających w daleką przyszłość. Wojna staje się bratobójczą walką, w której występują przeciwko sobie także Rusini. Motyw rozdarcia wewnątrz wspólnoty narodowej, którą w mniejszym stopniu dzieli położenie socjalne czy wyznawana religia, a w większym – stosunek do trwałości „wielkiej” Rzeczypospolitej, wielokrotnie powraca w powieści.
przekład i opracowanie Marian Kisiel
Lew Karsawin
Poemat o śmierci
Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Katowice 2023. ISBN: 978-83-8183-177-2, ss. 128
Lew Karsawin (1882–1952) to jeden z najwybitniejszych filozofów i metafizyków rosyjskich Srebrnego Wieku. Po rewolucji bolszewickiej wywieziony z Rosji sowieckiej na tzw. „statku filozofów”, znalazł schronienie na Litwie. Po aneksji Litwy przez ZSRR, pozbawiony możliwości pracy na uniwersytecie, oskarżony o zdradę, został zagłodzony w stalinowskim łagrze. Poemat o śmierci uważany jest za dzieło wielkiej rangi, nie tylko jako utwór filozoficzny, ale także jako literacki esej. Stawiany jest obok innego dzieła Karsawina – Noctes Petropolitanes. Tekst napisany osobniczym idiolektem, jest przykładem realizacji eseistyki Srebrnego Wieku, samo dzieło zaś dopełnieniem rozważań na temat śmierci, jakie czynili współcześni Karsawinowi – Mikołaj Bierdiajew, Wasilij Rozanow, Władimir Sołowjow czy Lew Szestow.
Joanna Kisiel
Szymborska po Pawlikowskiej. Dialogi mimowolne
Wydawnictwo Naukowe Śląsk. Katowice 2023. ISBN: 978-83-8183-181-9, ss. 70.
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska i Wisława Szymborska – dwie najbardziej wpływowe poetki XX wieku – nie stały się jak dotąd bohaterkami studium porównawczego. Ta publikacja zaprasza do analizy i interpretacji wybranych wierszy obu autorek w poszukiwaniu miejsc wspólnych, wzajemnie z sobą korespondujących, podejmujących także najczęściej niezamierzony i zazwyczaj nieoczywisty dialog. Porównaniu warto poddać nade wszystko dwa projekty kobiecego odczuwania i uwarunkowania odmienności portretów kobiecych w twórczości obu poetek. Ich zupełnie różne poetyki i odległe od siebie poetyckie wrażliwości na pewnym poziomie lektury okazują się zaskakująco zbieżne. W lekturze porównawczej szczególnie ważne stają się zarówno miejsca wyraźnie polemiczne (np. Album Szymborskiej), jak i zdarzenia wyjątkowej bliskości głosu (np. Przy winie Szymborskiej). Obydwie autorki pozostają jednak – nade wszystko – głęboko zanurzone w egzystencji, twórczo zdziwione jednoczesną niezwykłością i zwyczajnością istnienia i – co istotne – na różne sposoby badają napięcie między możliwością literackiego kostiumu i imperatywem prostoty w poszukiwaniu nienazwanej/nienazywalnej prawdy ludzkich uczuć.
Ryszard Koziołek
Czytać, dużo czytać
Wydawnictwo Czarne. Wołowiec 2023. ISBN: 978-83-8191-642-4, ss. 256.
Rzecz, która nie przestaje zachwycać, to skromne piękno zadrukowanej strony. Książka wydaje się najbardziej ubogą ze sztuk. Fotografia, film, malarstwo, muzyka dysponują nieskończenie bardziej sugestywnymi środkami przedstawiania świata. A literatura? Czarne znaczki na papierze. Ale kiedy wpuścić je w nasze umysły, potrafią tam dokonać cudów. Pracują w naszych głowach najskuteczniej i najciekawiej ze wszystkich znaków, jakimi opisujemy świat – przekonuje w nowym tomie esejów Ryszard Koziołek. Odkrywa w nim przed czytelnikami transformującą moc literatury, która pozwala nam budować i wzbogacać nie tylko nasz własny świat, ale też kształtować mądre, dojrzałe społeczeństwo. Ta polityczna moc literatury – budowanie wspólnoty, otwieranie przestrzeni dyskusji, łączenie doświadczeń – jest dla niego równie ważna, jak jej działanie na wyobraźnię. Na nowo więc opowiada nam o tym, na czym polega kunszt powieściowy Tokarczuk i Pilcha, dlaczego Harry Potter pozwala nam wrócić do dzieciństwa i napełnić świat zasadami moralnymi, a wreszcie jak za pomocą literatury rozmawiać o tym, co politycznie niepoprawne.
Mariusz Jochemczyk, Józef Olejniczak, Miłosz Piotrowiak
Myśleć Kafką. Teksty i konteksty.
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2023. ISBN:978-83-226-4302-0, ss. 266.
Kafki i jego dzieła nie da się interpretować w jednoznaczny sposób, nie da się jego tekstów przyporządkować do któregokolwiek z nurtów literatury (czy szerzej – sztuki) nowoczesnej. Taka jednoznaczna interpretacja oraz ścisłe przyporządkowanie byłyby unieruchomieniem potencji i dynamiki ciągle w tym dziele tkwiących. Stałby się Kafka wtedy jeszcze jednym zasuszonym motylem na szpilce w szklanej gablocie kolekcjonera motylich trupów. Zafascynowanego, to prawda, światem natury i biegającego po łąkach z siatką… Tego chcieliśmy w szkicach zebranych w niniejszej książce uniknąć. Czy się udało? Esej jest przybliżaniem się, „krążeniem wokół”, jest świadectwem podejmowania prób przybliżania się, także prób oswajania. Ruch myśli odbywa się tu zasadniczo w ramach dwóch odrębnych obiegów intelektualnych. Tom stanowi bowiem całość dwudzielną – łączącą szczegółowy ogląd wybranych utworów Franza Kafki (ujęcie interpretacyjne) z szerokim przeglądem tematów kontekstowych (doświadczenie somatyczne, pacyfizm i stosunek do wojny, transformacje, przepływy-wpływy, metamorfozy, aporie, paradoksy współczesnej wiedzy itd.).
przeł. Marian Kisiel
Lew Tołstoj
O miłości i śmierci
Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”. Katowice 2023. ISBN: 978-83-8183-164-2, ss. 64
Myśli Lwa Tołstoja (i innych autorów) zostały zaczerpnięte z jego notatników. Nie sposób powiedzieć, aby miały one jakiś swój kanoniczny kształt. Spotykamy je w rozmaitych wariantach, w stale zmienianych zapiskach, czynionych regularnie i z wytrwałością, a później zamkniętych w kompilacjach, które przybrały następujące tytuły: Na każdy dzień, Krąg lektur, Droga życia (to najważniejszy zbiór owych notatek z różnych miejsc). Czytelnik może przeczytać te myśli — w różnych układach — w najpełniejszym, dziewięćdziesięciotomowym rosyjskim wydaniu pism Lwa Tołstoja (1935–1958), w tomach 41–42 (Krąg lektur), 43–44 (Na każdy
dzień), 45 (Droga życia).