Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Sztuk Muzycznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Prawykonanie na Śląskim Festiwalu Nauki

11.12.2024 - 11:04 aktualizacja 11.12.2024 - 11:04
Redakcja: Andrzej Szczurek

Akademicka Orkiestra Kameralna pod dyrekcją dr hab. Małgorzaty Kaniowskiej, prof. UŚ wspólnie z dr hab. Sabiną Olbrich-Szafraniec, prof. UŚ oraz wybitną śląską wokalistką Magdaleną Spytek-Stankiewicz wystąpiła w dniu 09.12 w ramach tegorocznej edycji Śląskiego Festiwalu Nauki w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Koncert ten stanowił ukoronowanie badań artystycznych prowadzonych przez prof. M. Kaniowską oraz prof. S. Olbrich-Szafraniec, nad życiem i twórczością Paula Eugena Josefa Hartmanna von An der Lan-Hochbrunn, znanego szerzej jako Pater Hartmann. Podobnie jak podczas poprzednich koncertów, i tym razem została zaprezentowana światowa prapremiera dzieła tego kompozytora – „Sponsabo te” w opracowaniu autorskim Małgorzaty Kaniowskiej na sopran, alt oraz orkiestrę smyczkową. Akademicka Orkiestra Kameralna złożona ze studentów kierunków „Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej” oraz „Muzyka w multimediach”, po raz kolejny wzięła udział w prawykonaniu kompozycji tego twórcy. Partię solową w utworach orkiestrowych – „Melodia – Chorale” wykonał student I roku studiów II stopnia „Edukacji artystycznej w zakresie sztuki muzycznej” – Piotr Szczotka. Projekt objął cztery koncerty z udziałem zarówno Akademickiej Orkiestry Kameralnej jak i Orkiestry Kameralnej „Camerata Impuls”, w ramach których zaprezentowano osiem prawykonań, w tym „Mszę” Patera Hartmanna w opracowaniu na sopran, alt i orkiestrę smyczkową. Część kompozycji została zarejestrowana live podczas koncertu w Bazylice na Górze św. Anny 09.11. br. Pozyskanie materiałów oraz zgoda na ich opracowanie było możliwe dzięki nawiązaniu współpracy międzynarodowej obu badaczek z Provinzarchiv w Hall in Tirol (Austria). Działania powyższe zostały sfinansowane z programu „Swoboda badań w mieście Nauki” oraz po części ze środków na działalność statutową Instytutu Sztuk Muzycznych.

return to top