Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polish
  • English
search
Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Plan realizacji indywidualnej ścieżki studiów przygotowujących do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu

Młoda kobieta w okularach zagryzająca w zębach ołówek patrzy na monitor laptopa, obok stoi kubek z ołówkami
Obraz autorstwa Jeshoots, mat. pobrany z pixabay

I etap – wybór indywidualnej ścieżki studiów I etap – wybór indywidualnej ścieżki studiów
  1. osoba studiująca, najpóźniej do połowy pierwszego semestru studiów licencjackich (lub na początku semestru poprzedzającego realizację przygotowania pedagogicznego w ramach jednolitych studiów magisterskich), zgłasza dyrekcji kierunku deklarację przystąpienia do realizacji ścieżki studiów przygotowującej do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu/zajęć;
  2. po zgłoszeniu dyrekcja kierunku, w porozumieniu z Zespołem ds. kształcenia nauczycieli w Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej, prezentuje osobie studiującej wszystkie wymagania związane z jej ukończeniem (włączając zasady odpłatności za nadmiarowe względem przypisanych do studiowanego kierunku punkty ECTS);
  3. po zaakceptowaniu warunków ukończenia ścieżki nauczycielskiej, wyznaczona przez dyrekcję kierunku osoba, merytorycznie przygotowana do realizacji tego zadania, konsultuje program kształcenia na kierunku z podstawą programową przedmiotu szkolnego;
  4. na podstawie pisemnej opinii eksperta, dyrekcja kierunku wystawia oficjalny dokument o zgodności programu kształcenia na kierunku z podstawą programową przedmiotu szkolnego/zajęć (dla każdego etapu edukacyjnego osobno);
  5. po uzyskaniu dokumentu o zbieżności, osoba studiująca zwraca się do władz dziekańskich macierzystego wydziału o zgodę na realizację indywidualnej ścieżki przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela, w ramach:
    • modułów obszarowych przygotowania pedagogicznego,
    • modułów zapewniających dydaktyczne przygotowanie przedmiotowe;
  6. po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku osoby studiującej, dziekan/ka w konsultacji z dyrekcją kierunku, wyznacza jej opiekuna/tutora- opiekunkę/tutorkę na czas realizacji ścieżki kształcenia; zadaniem tutora/ki osoby studiującej indywidualnie w ramach ścieżki nauczycielskiej jest monitorowanie realizacji wymaganych do jej ukończenia  efektów oraz form ich weryfikacji ze wskazaniem etapów i zasad jej organizacji.
II etap – realizacja programu przygotowania pedagogicznego II etap – realizacja programu przygotowania pedagogicznego
  1. po pozytywnej decyzji dziekana/ki, osoba studiująca zgłasza się do Zespołu ds. kształcenia nauczycieli w Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej; przed właściwą rejestracją osoba studiująca otrzymuje plan organizacji indywidualnej ścieżki przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela wypracowany w Zespole ds. kształcenia nauczycieli we współpracy z wyznaczonym/ą wcześniej tutorem/ką
  2. po akceptacji ścieżki i po przyjęciu zgłoszenia w dziale kształcenia, (zgłoszenia dokonuje koordynator/ka ZKN), osoba studiująca indywidualnie rejestrowana jest na zajęcia z zakresu przygotowania pedagogicznego  (do realizacji w ramach grup  kierunków/specjalności nauczycielskich) w systemie USOS; osoba studiująca realizuje przygotowanie pedagogiczne wg ustalonego w ramach kształcenia nauczycielskiego w UŚ harmonogramu (z grupami studenckimi z kierunków/specjalności nauczycielskich);
III etap – przygotowanie dydaktyczne do nauczania przedmio(...) III etap – przygotowanie dydaktyczne do nauczania przedmiotu
  1. przygotowanie w zakresie dydaktyki przedmiotu (metodyczno-praktyczne) osoba studiująca realizuje indywidualnie pod opieką wskazanego tutora i na macierzystym wydziale;
  2. semestralnej rejestracji na moduły przedmiotowej ścieżki dydaktycznej oraz praktyki zawodowej opracowanej przez dyrekcję kierunku we współpracy z Zespołem ds. kształcenia nauczycieli dokonuje (w systemie USOS), właściwy dla kierunku studiów osoby studiującej dziekanat;
  3. przed realizacją zajęć, w każdym semestrze, osoba studiująca z dziekanatu macierzystego kierunku otrzymuje informację na temat odpłatności za nadmiarowe względem przypisanych do głównego programu studiów punkty ECTS; odpłatność regulowana jest po ukończeniu każdego z semestrów studiów (o ile ten nadmiar w semestrze odnotowano);
  4. za realizację modułów przygotowania w ramach dydaktyki szczegółowej, w szczególności zakres realizacji efektów uczenia się i sposobów ich weryfikacji odpowiedzialna jest dyrekcja kierunku;
IV etap – potwierdzanie przygotowania do wykonywania zawod(...) IV etap – potwierdzanie przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela
  1. osoba studiująca w ramach indywidualnej ścieżki przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu z działu kształcenia uzyskuje potwierdzenie ukończenia ścieżki nauczycielskiej na podstawie pełnego (wygenerowanego elektronicznie z systemu USOS) programu, w którym uczestniczyła;
  2. program podlega ostatecznej weryfikacji w Zespole ds. kształcenia nauczycieli we współpracy z tutorem/ką;
  3. przed uzyskaniem suplementu potwierdzającego pełne przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu/zajęć osoba studiująca jest zobligowana do przedłożenia zaświadczenia o pełnej odpłatności za nadmiarowe (względem programu kształcenia kierunkowego) punkty ECTS;
  4. suplement potwierdzający kwalifikacje do nauczania przedmiotu,  w tym pełne przygotowanie pedagogiczne, opracowany jest i wydawany z dyplomem ukończenia studiów na macierzystym wydziale osoby studiującej.

 

return to top