UWAGA:
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji specjalnościowej ścieżki kształcenia nauczycielskiego oraz indywidualnej ścieżki przygotowania do wykonywania zwodu nauczyciela/ki przedmiotu/zajęć można uzyskać, kontaktując się z Zespołem ds. kształcenia nauczycieli w KDO (tel: 32 359 15 96; 32 359 15 97).
OPIS SPECJALNOŚCI NAUCZYCIELSKIEJ NA KIERUNKACH STUDIÓW PRZYGOTOWUJĄCYCH DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA PRZEDMIOTU/PRZEDMIOTÓW/ZAJĘĆ W UNIWERSYTECIE ŚLĄSKIM UWZGLĘDNIAJĄCY PRZYGOTOWANIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE W RAMACH KOLEGIUM DYDAKTYKI OGÓLNOUNIWERSYTECKIEJ
(od cyklu 2023/2024)
Obraz autorstwa Jeshoots, mat. pobrany z pixabay
PRZYGOTOWANIE DO WYKONYWANIA ZAWODU NAUCZYCIELA – zasady ogólne
Przygotowanie do wykonywania zawodu nauczyciela w Uniwersytecie Śląskim realizowane jest w ramach:
- jednolitych studiów magisterskich,
- studiów I i II stopnia, w ramach specjalności nauczycielskich,
- indywidualnej ścieżki przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela/ki,
- studiów podyplomowych kierowanych do pracowników sektora edukacji i osób uzupełniających przygotowanie pedagogiczne niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela.
Forma i program kształcenia pozostają w zgodzie z zapisami Rozporządzenia Ministra nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25.07.2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela [z póź. zm.].
W świetle zapisów Rozporządzenia, po ukończeniu studiów, w szkołach i innych placówkach oświatowych prowadzić zajęcia mogą osoby, które:
- uzyskały wykształcenie wyższe magisterskie zgodne z nauczanym przedmiotem (w obszarze wskazanym w podstawie programowej dla nauczanego przedmiotu); oznacza to, że ukończyły studia kierunkowe w cyklu obejmującym studia pierwszego i drugiego stopnia (na tym samym kierunku) lub pięcioletnie – jednolite studia magisterskie w wymaganym zakresie,
- posiadają pełne przygotowanie pedagogiczne, które obejmuje przygotowanie merytoryczne i przygotowanie pedagogiczne. Przygotowanie pedagogiczne obejmuje przygotowanie psychologiczno-pedagogiczne i przygotowanie dydaktyczne. Przygotowanie dydaktyczne obejmuje podstawy dydaktyki i emisję głosu oraz przygotowanie dydaktyczne do nauczania przedmiotu lub prowadzenia zajęć, za: Rozporządzeniem MNiSW z dnia 25 lipca 2019 r., zał.1., pkt.2.3.; oraz: [..] przez przygotowanie pedagogiczne należy rozumieć nabycie wiedzy i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki szczegółowej, nauczanych w wymiarze nie mniejszym niż 270 godzin w powiązaniu z kierunkiem (specjalnością) kształcenia oraz pozytywnie ocenioną praktyką pedagogiczną – w wymiarze nie mniejszym niż 150 godzin. Za: Rozporządzeniem MEN z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli; § 2 pkt 2.
Każda osoba studiująca w Uniwersytecie Śląskim, chcąca zostać w przyszłości nauczycielką lub nauczycielem przedmiotu/zajęć, zobowiązana jest do ukończenia studiów, specjalności lub indywidualnej ścieżki przygotowującej do wykonywania zawodu nauczyciela [wg ustalonych zasad, patrz: Indywidualna ścieżka przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela przedmiotu/zajęć].
WAŻNE:
Program kształcenia nauczycieli w Uniwersytecie Śląskim, od roku akademickiego 2023/2024, na kierunkach zorganizowanych w ramach Nowej Koncepcji Studiów (NKS), określony został jako zintegrowana ścieżka kształcenia (ZoŚKa) i realizowany jest na I i II stopniu studiów. W ramach zintegrowanej ścieżki kształcenia nauczycielskiego osoby studiujące uzyskują możliwość przygotowania się do wykonywania zawodu nauczyciela/ki na kierunkach ze specjalnościami nauczycielskimi lub obierając indywidualną ścieżkę kształcenia nauczycielskiego.
OPIS PRZYGOTOWANIA DO WYKONYWANIA ZWODU NAUCZYCIELA JEDNEGO PRZEDMIOTU LUB ZAJĘĆ W RAMACH SPECJALNOŚCI NAUCZYCIELSKIEJ
Osoby studiujące przygotowujące się do wykonywania zwodu nauczyciela jednego przedmiotu (lub zajęć) na studiach opracowanych zgodnie z Nową Koncepcją Studiów, w ramach specjalności nauczycielskich, realizują:
- zajęcia kierunkowe, obowiązujące wszystkie osoby studiujące bez względu na wybór specjalności. Są to jednocześnie zajęcia: moduły i grupy modułów, merytorycznie powiązane z celami i treściami podstawy programowej (na odpowiednim etapie edukacyjnym) przedmiotu, do nauczania którego studentki i studenci się przygotowują. W Rozporządzeniu ten blok zajęć określa się jako: GRUPA ZAJĘĆ A, a jej zakres i treść określone są na kierunku studiów. Blok zajęć kierunkowych osoby studiujące realizują i zaliczają z innymi studentami i studentkami na macierzystym kierunku.
- zajęcia z zakresu przygotowania pedagogicznego (opisane jako GRUPA ZAJĘĆ B i C) obejmujące ściśle określone w Rozporządzeniu treści i zakresy, w tym:
- w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego – GRUPA ZAJĘĆ B:
- psychologię – 90h
- pedagogikę– 90h
- warsztaty psychologiczne – 15h
- warsztaty pedagogiczne – 15h
- praktykę psychologiczno-pedagogiczną – 30h
- w zakresie przygotowania dydaktycznego – GRUPA ZAJĘĆ C:
- dydaktykę ogólną – 30h
- emisję głosu – 30h
- pierwszą pomoc przedmedyczną – 15h
Pełny zakres treściowy i godzinowy zajęć przygotowania pedagogicznego realizowany jest na studiach I i II stopnia. Za opracowanie i organizację tej grupy zajęć odpowiedzialny jest Zespół ds. kształcenia nauczycieli w Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej (KDO). Oznacza to, że osoby studiujące w ramach specjalności lub ścieżki indywidualnej, blok zajęć: B i C realizują ze studentkami i studentami innych specjalności nauczycielskich, w grupach mieszanych, w ramach piątkowego bloku zajęć nauczycielskich.
- ostatni blok zajęć (GRUPA ZAJĘĆ D), wymaganych do uzyskania pełnego przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela obejmujący przygotowanie w zakresie dydaktyki szczegółowej danego przedmiotu/zajęć, na danym etapie edukacji, w tym:
- 150 godzin dydaktyki szczegółowej oraz 120 godzin praktyki pedagogicznej dla przedmiotu nauczanego na II i III etapie edukacyjnym, czyli w szkole podstawowej i ponadpodstawowej,
- lub 90 godzin dydaktyki szczegółowej oraz 60 godzin praktyki pedagogicznej dla przedmiotu nauczanego na II lub III etapie edukacyjnym, czyli w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej.
Zajęcia z grupy D organizowane i zaliczane są na macierzystym kierunku studiów, w grupie osób studiujących na specjalności nauczycielskiej.
WAŻNE:
- Przygotowanie pedagogiczne (grupa zajęć B i C), realizowane jest przez osobę studiująca tylko raz, bez względu na ilość podjętych specjalności nauczycielskich.
- Studia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela trwają co najmniej 10 semestrów, co oznacza, że realizowane są jako studia pierwszego i drugiego stopnia, na kierunku, którego efekty uczenia się i treści zajęć zgodne są z celami i treściami opisanymi w podstawie programowej przedmiotu/zajęć, do nauczania którego osoby studiujące się przygotowują.
- Właściwy dla kierunku i specjalności dyplom z suplementem potwierdzającym przygotowanie pedagogiczne wystawiany jest na głównym kierunku studiów, po ukończeniu pełnego cyklu kształcenia.
OPIS PRZYGOTOWANIA DO WYKONYWANIA ZWODU NAUCZYCIELA JEDNEGO I KOLEJNYCH PRZEDMIOTÓW LUB ZAJĘĆ W RAMACH SPECJALNOŚCI NAUCZYCIELSKIEJ
W ramach zintegrowanej ścieżki kształcenia nauczycielskiego (ZoŚKa), na kierunkach, na których pozytywnie zweryfikowano zakres treści szczegółowych i efektów uczenia się w odniesieniu do podstaw programowych nauczanych przedmiotów /zajęć, osoby studiujące mogą podjąć studia przygotowujące do nauczania pierwszego i kolejnych przedmiotów/zajęć. Program studiów realizowany jest na I i II stopniu studiów, w ramach specjalności nauczycielskich. Osoby studiujące przygotowujące się do wykonywania zwodu nauczyciela pierwszego i kolejnych przedmiotów/zajęć, na studiach opracowanych zgodnie z NKS, w ramach specjalności nauczycielskich, realizują:
- zajęcia kierunkowe opracowane przez jednostki prowadzące odpowiednie studia kierunkowe, w tym specjalności nauczycielskie dwuprzedmiotowe.
- w przypadku przygotowania do nauczania pierwszego przedmiotu/zajęć zakres opisany jako GRUPA ZAJĘĆ A1 obejmuje treści i efekty ustalone na wiodącym dla kształcenia dwuprzedmiotowego kierunku i specjalności studiów,
- w przypadku przygotowania do nauczania drugiego/kolejnego przedmiotu/zajęć, zakres zajęć określony jako GRUPA ZAJĘĆ A2 obejmuje treści i efekty ustalone przez jednostki prowadzące studia kierunkowe uwzględniające w warstwie merytorycznej kształcenia treści podstawy programowej drugiego/kolejnego przedmiotu/zajęć.
Zajęcia grupy A1 i A2 realizowane są na właściwych kierunkach; harmonogramy tych zajęć ustalane są w porozumieniu z jednostką prowadzącą kierunek wiodący dla specjalności dwuprzedmiotowej/wieloprzedmiotowej.
- zajęcia z zakresu przygotowania pedagogicznego (opisane jako GRUPA ZAJĘĆ B i C) obejmujące ściśle określone w Rozporządzeniu treści i zakresy, w tym:
- w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego – GRUPA ZAJĘĆ B:
- psychologię – 90h
- pedagogikę – 90h
- praktykę psychologiczno-pedagogiczną – 30h
- w zakresie przygotowania dydaktycznego – GRUPA ZAJĘĆ C:
- dydaktykę ogólną – 30h
- emisję głosu – 30h
- pierwszą pomoc przedmedyczną – 15h
Zajęcia z bloku B i C mieszczą się w ofercie modułów obszarowych realizowanych w ramach KDO i stanowią element wspólnego dla wszystkich specjalności nauczycielskich kształcenia w zakresie przygotowania pedagogicznego; za opracowanie i organizację grupy zajęć w ramach przygotowania pedagogicznego odpowiedzialny jest Zespół ds. kształcenia nauczycieli w KDO – analogicznie jak w przypadku przygotowania do wykonywania zawodu nauczyciela jednego przedmiotu. Oznacza to, że osoby studiujące w ramach specjalności dwuprzedmiotowej bloki zajęć: B i C realizują ze studentkami i studentami innych specjalności nauczycielskich, w grupach mieszanych, w ramach piątkowego bloku zajęć nauczycielskich.
- zajęcia przygotowania dydaktycznego, w tym:
- przygotowanie dydaktyczne (GRUPA ZAJĘĆ D) obejmujące dydaktykę pierwszego przedmiotu nauczania lub rodzaju zajęć i praktykę zawodową: (w ilości: 90 godzin dydaktyki przedmiotowej i 60 godzin praktyki zawodowej w przypadku uzyskiwania uprawnień do nauczania jednego przedmiotu w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej; do uzyskania uprawnień do nauczania w szkole podstawowej i ponadpodstawowej osoby studiujące realizują 150 godzin dydaktyki przedmiotowej i 120 godzin praktyki zawodowej);
- przygotowanie dydaktyczne (GRUPA ZAJĘĆ E) obejmujące dydaktykę drugiego/kolejnego przedmiotu nauczania lub rodzaju zajęć i praktykę zawodową: (w ilości: 90 godzin dydaktyki przedmiotowej i 60 godzin praktyki zawodowej w przypadku uzyskiwania uprawnień do nauczania drugiego przedmiotu w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej; do uzyskania uprawnień do nauczania drugiego przedmiotu w szkole podstawowej i ponadpodstawowej osoby studiujące realizują 150 godzin dydaktyki przedmiotowej i 120 godzin praktyki zawodowej).
Zajęcia z grupy D i E organizowane i zaliczane są na kierunkach prowadzących kształcenie merytoryczne (analogicznie do GRUPY ZAJĘĆ A1 i A2), w grupie osób studiujących na specjalności nauczycielskiej. Harmonogram i zakres zajęć ustalane są w porozumieniu z dyrekcją kierunku wiodącego dla kształcenia dwuprzedmiotowego/wieloprzedmiotowego.
WAŻNE:
- Przygotowanie pedagogiczne (grupa zajęć B i C), realizowane jest przez osobę studiująca tylko raz, bez względu na to, do prowadzenia ilu przedmiotów/zajęć w ramach specjalności nauczycielskich osoba studiująca się przygotowuje.
- Studia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela trwają co najmniej 10 semestrów, co oznacza, że realizowane są jako studia pierwszego i drugiego stopnia, na kierunkach, których efekty uczenia się i treści zajęć zgodne są z celami i treściami opisanymi w podstawie programowej przedmiotów/zajęć, do nauczania których osoby studiujące się przygotowują.
- Właściwy dla kierunku i specjalności dyplom z suplementem potwierdzającym przygotowanie pedagogiczne wystawiany jest na głównym kierunku studiów, po uzyskaniu wymaganych zaliczeń i zrealizowaniu wymaganych w programie efektów kierunkowych uczenia się na obu kierunkach, w ramach których osoba studiująca podjęła studia przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela dwóch przedmiotów/zajęć oraz po ukończeniu pełnego cyklu kształcenia.