Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

search
Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej

OMU i OOD najczęściej zadawane pytania

Jaka jest różnica pomiędzy OMU a OOD? Jaka jest różnica pomiędzy OMU a OOD?

OMU (Otwarte Moduły Uniwersyteckie) i OOD (Ogólnoakademicka Oferta Dydaktyczna) to moduły ogólnouniwersyteckie dostępne dla wszystkich studentek i studentów Uniwersytetu Śląskiego, które studenci mogą wybierać według własnych zainteresowań i ścieżki studiów. Idea OMU i OOD jest podobna, jednak OMU realizowane jest na studiach I stopnia, a OOD na II stopnia. Ponadto OOD obejmuje trzy grupy modułów: ogólnoakademickie (MOG), społeczne (MOS) i humanistyczne (MOH), podczas gdy OMU tworzy jednolitą grupę przedmiotów.

Czy mogę zgłosić więcej niż jeden moduł OMU / OOD? Czy mogę zgłosić więcej niż jeden moduł OMU / OOD?

Każdy/-a nauczyciel/-ka akademicki/-a (lub zespół nauczycieli/-ek) może złożyć jedną propozycję modułu do realizacji w ramach OMU oraz jedną propozycję modułu do realizacji w ramach OOD.

Czy mogę współprowadzić zajęcia z inną osobą? Czy mogę współprowadzić zajęcia z inną osobą?

Tak, realizacja modułu może mieć charakter zespołowy. W zgłoszeniu modułu należy wskazać ile godzin będą realizowały poszczególne osoby, zgłoszenia dokonuje koordynator/ka modułu.

Czy zajęcia muszą być prowadzone w języku polskim? Czy zajęcia muszą być prowadzone w języku polskim?

Nie, zajęcia mogą być prowadzone także w innych językach nowożytnych. Zajęcia prowadzone w języku obcym wlicza się do pensum podwójnie tylko wtedy, gdy język ten nie jest językiem ojczystym prowadzącego.

Czy możliwa jest realizacja zajęć w formule stacjonarnej? Czy możliwa jest realizacja zajęć w formule stacjonarnej?

Co do zasady zajęcia OMU oraz OOD realizowane są w formule zdalnej synchronicznej. W uzasadnionych merytorycznie przypadkach, uzgodnionych z Zespołem ds. OMU możliwa jest realizacja zajęć stacjonarnych.

Czy mogę zaproponować moduł, który był realizowany w po(...) Czy mogę zaproponować moduł, który był realizowany w poprzednich latach?

Tak, tematyka modułów może być powielana w kolejnych latach akademickich.

Czy mogę zgłosić w ramach naboru ten sam moduł w ramach (...) Czy mogę zgłosić w ramach naboru ten sam moduł w ramach OMU oraz OOD?

W naborze do OMU i w naborze do OOD można składać te same projekty, mając oczywiście świadomość konieczności dostosowania poziomu treści do odmiennych adresatów/adresatek.

Ile punktów ECTS mają moduły OMU / OOD? Ile punktów ECTS mają moduły OMU / OOD?

Zajęcia na studiach stacjonarnych obejmują 30 godz. zajęć dydaktycznych i 3 ECTS, na studiach niestacjonarnych 14 godz. zajęć dydaktycznych i 3 ECTS.

Jakie są limity zajęć w grupach? Jakie są limity zajęć w grupach?

Grupa zajęciowa powstaje, gdy na zajęcia zarejestruje się minimum: 30 osób (wykłady), 25 – (konwersatoria, ćwiczenia, warsztaty), 15 (laboratorium). Maksymalną liczbę studentów w danej grupie zajęciowej ustala Zespół ds. OMU.

Dlaczego mimo zgłoszenia tematu moduł nie został uruchomi(...) Dlaczego mimo zgłoszenia tematu moduł nie został uruchomiony?

To studenci/tki decydują, które moduły z dostępnej oferty zostaną uruchomione, dokonując wyboru podczas rejestracji. Grupa zajęciowa uruchomi się po osiągnięciu minimalnej liczby zapisanych studentów określonej dla danego typu zajęć:

▪ 30-osób, w przypadku wykładów,

▪ 25-osób, w przypadku  ćwiczeń,

▪ 20-osób, w przypadku konwersatoriów,

▪ 15-osób w przypadkach niektórych laboratoriów

Ile grup zajęciowych mogę prowadzić? Ile grup zajęciowych mogę prowadzić?

Zgodnie z obowiązującymi aktami prawnymi (zobacz zakładkę Akty prawne) nauczyciel akademicki / nauczycielka akademicka może poprowadzić rocznie, na studiach stacjonarnych, 30h zajęć w ramach modułów OMU oraz 30h zajęć w ramach modułów OOD.

Czy edycja sylabusa jest możliwa? Czy edycja sylabusa jest możliwa?

Jeżeli istnieje potrzeba modyfikacji wcześniej zgłoszonego sylabusa – jest to możliwe, prosimy o kontakt z Zespołem ds. Otwartych Modułów Uniwersyteckich, przy czym zmiany związane z modyfikacją warunków zaliczenia modułu mogą być wprowadzane jedynie przed rozpoczęciem rejestracji na zajęcia.

Dlaczego spada/rośnie liczba studentów w mojej grupie zaj(...) Dlaczego spada/rośnie liczba studentów w mojej grupie zajęciowej?

Liczebność grupy zajęciowej może ulegać zmianom z kilku powodów: część osób studiujących nie zarejestrowała się na zajęcia w przewidzianym terminie rejestracji, natomiast inni, ze względu na konieczność realizacji większej liczby modułów OMU lub OOD w danym semestrze, nie mogą uczestniczyć w wybranych zajęciach i w takim przypadku zobowiązani są do zmiany grupy zajęciowej (wypisania się z obecnej lub dopisania do innej grupy). Zmiany w liczebności grup mogą następować przez około 2–3 tygodni od rozpoczęcia zajęć. W przypadku pytań studentów dotyczących możliwości zmiany modułu, prosimy o przekazanie im informacji o konieczności pilnego kontaktu mmejlowego na adresy: omu@us.edu.pl lub ood@us.edu.pl.

Co z obecnością na zajęciach i usprawiedliwieniem nieobec(...) Co z obecnością na zajęciach i usprawiedliwieniem nieobecności?

Osoby studiujące zobowiązane są do uczestniczenia w zajęciach dydaktycznych zgodnie z obowiązującym programem studiów. Szczegółowe zasady usprawiedliwiania nieobecności na zajęciach praktycznych, takich jak konwersatoria, warsztaty czy laboratoria określono w § 33 Regulaminu studiów.  

Czy obecność na wykładach dla osób studiujących jest ob(...) Czy obecność na wykładach dla osób studiujących jest obowiązkowa?

Warto w opisie modułu wziąć pod uwagę fakt, że wykłady są nieobowiązkowe ale musi osiągnąć efekty uczenia.

Jakie formy zaliczenia są dostępne? Jakie formy zaliczenia są dostępne?

Dla modułów OMU i OOD nie przewidziano egzaminu – jedyną formą zaliczenia jest zaliczenie na ocenę, natomiast sposoby weryfikacji efektów uczenia się mogą być różnorodne, np. test, esej, kolokwium, prezentacja, rozmowa weryfikująca, zaliczenie projektowe czy zadanie problemowe.  

Jak wygląda kwestia przedłużenia sesji egzaminacyjnej? Jak wygląda kwestia przedłużenia sesji egzaminacyjnej?

Standardowo procedura przedłużenia terminu zaliczenia wygląda następująco: student, który z uzasadnionych przyczyn nie może przystąpić do zaliczenia w wyznaczonym terminie, składa stosowny wniosek w swoim Dziekanacie. Po rozpatrzeniu wniosku i uzyskaniu zgody, student/ka zobowiązany jest poinformować prowadzącego zajęcia o przyznanym przedłużeniu terminu. W ten sposób prowadzący/a zajęcia ma pełną świadomość zmiany terminu zaliczenia i może odpowiednio zorganizować jego przeprowadzenie.

return to top