Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

search
Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej

Nabór projektów modułów Otwartych Modułów Uniwersyteckich (OMU) na rok akademicki 2026/2027

Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej informuje, że 3 grudnia 2025 roku rozpocznie się nabór projektów modułów do realizacji w roku akademickim 2026/2027 w ramach Otwartych Modułów Uniwersyteckich (OMU) dla studiów pierwszego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, zgodnych z „Nową Koncepcją Studiów”.
Każdy/a nauczyciel/ka akademicki/a — indywidualnie lub w zespole — może zgłosić propozycję modułu, o ile spełnia ona kryteria i wymagania określone w Warunkach naboru dla OMU na rok akademicki 2026/2027 .
Moduły mogą być przygotowane w języku polskim lub języku obcym (nowożytnym).

Prosimy o uważne zapoznanie się z wymaganiami formalnymi i merytorycznymi oraz o staranne przygotowanie projektów sylabusów. Zachęcamy również do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania zamieszczone na stronie Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej.

W razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z Zespołem ds. OMU

Terminy i przebieg naboru Terminy i przebieg naboru

1. Składanie projektów

  • Zgłoszenie modułu polega na przesłaniu projektu sylabusa poprzez zdalny Formularz zgłoszeniowy OMU: https://forms.office.com/e/j6v1Ld2NYr w terminie od 3 grudnia 2025 do 31 stycznia 2026 roku.
  • Zgodnie z Regulaminem zgłoszenia zostaną poddane weryfikacji formalnej przez Zespół ds. OMU.

2. Publikacja oferty

  • Pełna oferta Otwartych Modułów Uniwersyteckich zostanie ogłoszona do 15 kwietnia 2026 roku w formie komunikatów publikowanych na stronie Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej.

3. Wybór modułów przez osoby studiujące

  • Ostatecznego wyboru modułów OMU, które będą realizowane w roku akademickim 2026/2027, dokonają studentki i studenci w toku kilku dwuetapowych rejestracji. Rejestracje te odbywać się będą od 25.03.2026 do 26.04.2026.
  • Finalna lista modułów wybranych przez osoby studiujące do realizacji zostanie ogłoszona w drugiej połowie maja 2026 roku. Jednocześnie koordynatorzy i koordynatorki modułów zgłoszonych w naborze otrzymają informacje o wynikach rejestracji studenckich drogą mejlową.
Zasady organizacyjno-formalne OMU Zasady organizacyjno-formalne OMU

1. Struktura modułu i zasady prowadzenia zajęć

  • Jeden moduł OMU na studiach stacjonarnych obejmuje 30 godzin zajęć, a na studiach niestacjonarnych 14 godzin zajęć.
  • Moduły mogą być prowadzone przez jedną osobę lub współprowadzone przez osoby z jednej lub różnych dyscyplin. Współprowadzenie może przyjmować różne formy (np. 10+20 godzin, zajęcia naprzemienne, inne układy).
  • Jedna osoba może w danym roku akademickim prowadzić maksymalnie 30 godzin zajęć dydaktycznych w ramach OMU na studiach stacjonarnych (zgodnie z § 7 ust. 5 zarz. nr 98 Rektora UŚ z dnia 17 czerwca 2025 r.).
  • W przypadku zajęć zdalnych prowadzący zobowiązany jest do stworzenia grupy zajęciowej na wybranej platformie umożliwiającej realizację zajęć z wykorzystaniem narzędzi i metod kształcenia na odległość (np. MS TEAMS lub Moodle).

2. Formuła zajęć

  • Moduły OMU realizowane są w formule zdalnej synchronicznej, w wyjątkowych sytuacjach moduły mogą być prowadzone w innej formule.
  • W formule zdalnej zajęcia powinny odbywać się synchronicznie; tryb asynchroniczny możliwy jest tylko po konsultacji z Zespołem ds. OMU i wyłącznie w uzasadnionych przypadkach.
  • Formuła stacjonarna zakłada, dla osób studiująuch na studiach stacjonarnych, regularne, cotygodniowe spotkania.

3. Terminy i formy realizacji zajęć

  • Zajęcia OMU w roku akademickim 2026/2027 mogą odbywać się zarówno w semestrze zimowym, jak i letnim.
    • W semestrze zimowym zajęcia odbywają się w poniedziałki oraz wtorki w pasmach 17:15-18:45 oraz 19:00-20:30
    • W semestrze letnim: zajęcia odbywają się wyłącznie w poniedziałki, w pasmach między 13:45 a 20:30.
  • W szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. zajęcia wyjazdowe) Zespół ds. OMU może wyrazić zgodę na inne terminy.
  • Zajęcia OMU realizowane są w cyklach cotygodniowych. Zajęcia blokowe dopuszcza się jedynie w uzasadnionych przypadkach, po akceptacji Zespołu, z podaniem tej informacji w sylabusie.

4. Rodzaje zajęć

Moduły mogą być realizowane jako:
• wykład,
• ćwiczenia,
• inna forma (decyzją Zespołu ds. OMU).
Limity miejsc na poszczególne zajęcia ustala Zespół ds. OMU.

5. Osoby uczestniczące i zasady oceniania

  • Uczestnikami/czkami modułu mogą być osoby studiujące z różnych kierunków studiów i różnych lat.
  • Przedmioty realizowane w ramach OMU kończą się zaliczeniem na ocenę (nie egzaminem).
  • Sposób zaliczenia ustala koordynator/ka modułu. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się mogą być różnorodne, np. test, esej, kolokwium, prezentacja, rozmowa weryfikująca, zaliczenie projektowe czy zadanie problemowe.
Sugestie merytoryczno-dydaktyczne Sugestie merytoryczno-dydaktyczne

1. Dostępność i unikatowość treści

  • Moduły powinny umożliwiać uczestniczenie w zajęciach wszystkim studentom i studentkom.
  • Treści przedstawione w projektach nie powinny powielać zagadnień realizowanych już w modułach kierunkowych (w tym samym zakresie i ujęciu).

2. Charakter i profil dydaktyczny modułu

  • Projektowane zajęcia mogą mieć charakter praktyczny (ukierunkowany na kompetencje użytkowe, projektowe i zawodowe) lub teoretyczny/metanaukowy (podkreślający perspektywę międzyobszarową i wspierający rozwój badawczy osób studiujących).
  • Treści powinny być zaprojektowane w sposób dostępny dla odbiorcy niespecjalisty, prezentując podstawową wiedzę danej dyscypliny w przystępnej i atrakcyjnej formie, sprzyjającej rozwijaniu postaw samorozwojowych.
  • Moduły mogą podejmować aktualne problemy naukowe, społeczne i kulturowe, które wymagają ponaddziedzinowych ujęć badawczych lub wielogłosowych dyskursów akademickich.

3. Metody i organizacja pracy dydaktycznej

  • Zajęcia powinny angażować osoby studiujące w aktywne poznawanie treści, samodzielną analizę i rozwiązywanie problemów.
  • Powinny uwzględniać różne typy źródeł i metod dydaktycznych, sprzyjając samodzielnej pracy i współpracy w zespole osób uczestniczących w zajęciach.
return to top