Nabór Otwartych Modułów Uniwersyteckich (OMU) na rok akademicki 2025/2026
Informujemy, że 1 lutego 2025 roku Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej rozpoczyna nabór projektów modułów do realizacji w roku akademickim 2025/2026 w ramach Otwartych Modułów Uniwersyteckich (OMU) dla studiów pierwszego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, zgodnych z „Nową Koncepcją Studiów” (nabór dotyczy studiów stacjonarnych).
Każdy/-a nauczyciel/-ka akademicki/-a (lub zespół nauczycieli/-ek) może złożyć propozycję modułu, uwzględniając kryteria i wymagania określone w Warunkach naboru dla OMU na rok akademicki 2025/2026.
Zgłoszenie modułu polega na przesłaniu projektu sylabusu w terminie między 1.02.2025 a 28.02.2025 poprzez zdalny Formularz zgłoszeniowy OMU.
Ogłoszenie pełnej oferty Otwartych Modułów Uniwersyteckich (OMU), po weryfikacji przez Zespół ds. OMU pod względem zgodności zgłoszeń z wymaganiami formalnymi (zob. Akty prawne), nastąpi do połowy kwietnia 2025 roku w drodze komunikatów publikowanych tutaj. Równolegle zostaną rozesłane zgłaszającym projekt potwierdzenia mailowe.
Ostatecznego wyboru modułów OMU z ogłoszonej oferty, które będą realizowane w roku akademickim 2025/2026, dokonają studenci i studentki w toku kilku dwuetapowych rejestracji. Rejestracje te rozpoczną się w drugiej połowie kwietnia i zakończą w pierwszej połowie czerwca bieżącego roku akademickiego 2024/2025. Finalna, będąca efektem wyborów studenckich, lista Otwartych Modułów Uniwersyteckich do realizacji w roku akademickim 2025/2026 zostanie ogłoszona tutaj w okolicach połowy czerwca 2025 roku. Równolegle koordynatorzy i koordynatorki zgłoszonych w lutowym naborze modułów zostaną poinformowani o wynikach rejestracji studenckich drogą mailową.
NOWOŚCIĄ w tegorocznym naborze jest możliwość zgłoszenia do oferty OMU przedmiotu w każdym języku obcym (nowożytnym), nie tylko w języku angielskim.
O czym warto pamiętać i NA CO TRZEBA ZWRÓCIĆ UWAGĘ, opracowując projekt modułu zgłaszany w naborze?
KWESTIE ORGANIZACYJNO-FORMALNE
- jeden moduł w ramach OMU na studiach stacjonarnych liczy 30 godzin;
- moduły mogą być prowadzone przez jedną osobę, jak również współprowadzone przez nauczycieli/ki z jednej albo różnych dyscyplin (współprowadzenie może mieć różne formy, np. określone osoby prowadzą wyznaczoną liczbę godzin kolejno po sobie (np. 10 + 20) lub w rytmie, np. co drugie zajęcia, lub inaczej);
- jedna osoba może w danym roku akademickim prowadzić maksymalnie 30 godz. zajęć dydaktycznych w ramach OMU na studiach stacjonarnych (w różnych układach – np. 30 godzin jednego przedmiotu lub po 15 godzin dwóch przedmiotów (we współprowadzeniu) itp.), z zastrzeżeniem postanowień § 4 ust. 8 Zarządzenia nr 155 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 9 października 2023 r. w sprawie szczegółowej organizacji procesu dydaktycznego, w tym zdolności dydaktycznej, w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach;
- godziny realizowane w ramach OMU w przypadku obniżenia pensum dydaktycznego mogą nie wliczać się do zniżki godzin;
- w roku akad. 2025/2026 zajęcia w ramach OMU realizowane są zarówno w semestrze zimowym jak i w semestrze letnim;
- zajęcia w ramach OMU odbywają się wyłącznie w poniedziałki w wybranej jednostce pasma od 13.45 do 20.30 (w szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. zajęcia wyjazdowe) Zespół ds. OMU może wyznaczyć inne terminy realizacji zajęć);
- zgłaszany projekt sylabusa musi być zgodny z opisem wybranego modułu (o tym więcej w zakładce Opis modułu);
- odbiorcy (studentki i studenci uczestniczący w zajęciach z jednego modułu) mogą być z różnych kierunków, np. w jednej grupie mogą być studentki i studenci socjologii, matematyki, biologii i filologii angielskiej itd. (wszystkie kierunki mają dostęp do wszystkich modułów w ramach OMU); w jednej grupie mogą znaleźć się studiujący/e na drugim roku ze studiującymi na trzecim roku;
- przedmioty realizowane w ramach OMU kończą się zaliczeniem (nie egzaminem), na ocenę (nie na „zal.”); sposób zaliczenia ustala koordynator/-ka modułu (przypominamy: obecność na zajęciach nie może być uznawana za składową oceny końcowej z modułu);
- każdy z modułów można planować do realizacji w formule kształcenia kontaktowego lub zdalnego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (ze względów organizacyjnych rekomendowana jest formuła zdalna);
- zajęcia dydaktyczne w formule zdalnej należy planować w formie synchronicznej (po konsultacji z Zespołem ds. OMU dopuszcza się tryb zdalny asynchroniczny w wybranych jednostkach czasowych);
- każdy z modułów można realizować w jednej z wybranych form:
wykładu (z limitem do 150 osób studiujących) albo ćwiczeń (z limitem do 25 osób studiujących), albo można zaproponować inną (do decyzji Zespołu ds. OMU); w uzasadnionych przypadkach Zespół ds. OMU może postanowić o zmianie liczby uczestników danego rodzaju zajęć; - rekomenduje się, aby zajęcia realizowane były w cyklach standardowych (rozłożonych w semestrze co tydzień); tylko w uzasadnionych przypadkach, po rozpatrzeniu przez Zespół ds. OMU, zajęcia mogą być zblokowane – stosowną informację należy zamieścić w projekcie sylabusa modułu;
- moduły można przygotować w języku polskim albo w języku obcym (nowożytnym) (zgłaszając moduł można też wyrazić gotowość poprowadzenia modułu albo po polsku, albo we wskazanym języku obcym (nowożytnym), pozostawiając decyzję Zespołowi ds. OMU);
KWESTIE MERYTORYCZNO-DYDAKTYCZNE
- moduły nie powinny zawierać ograniczających szeroki dostęp warunków wstępnych udziału w zajęciach;
- treści proponowane w zgłaszanych do OMU projektach modułów nie powinny powielać tych, które proponowane są już, w tym samym zakresie i ujęciu, w realizowanych modułach kierunkowych;
- projektowane zajęcia mogą mieć charakter bardziej pragmatyczny, możliwy do wykorzystania w praktycznym działaniu w obszarze aktualnych zainteresowań oraz przyszłych projektów zawodowych osób studiujących, lub bardziej teoretyczny, np. o charakterze metanaukowym (pozwalający, np. dzięki wskazaniu / dostrzeżeniu przeplotów międzydyscyplinowych czy międzyobszarowych, na pełniejszą działalność studencką o charakterze badawczym);
- planowane w ramach modułów OMU tematy mogą mieć charakter wiedzy-bazy w danej dyscyplinie, prezentowanej w perspektywie odbiorcy niespecjalisty, inspirując do aktywności o charakterze samorozwojowym;
- projektowane moduły mogą podejmować bieżące problemy wymagające ponaddziedzinowych podejść naukowych i wielogłosowych dyskursów.