Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polish
  • English
search
Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

FINALNA LISTA Otwartych Modułów Uniwersyteckich (OMU) na rok akademicki 2024/2025

Przedstawiamy finalną listę Otwartych Modułów Uniwersyteckich (OMU) do realizacji w roku akademickim 2024/2025 na studiach stacjonarnych studiów I stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, zgodnych z „Nową Koncepcją Studiów”: plik do ściągnięcia

Lista ta powstała w efekcie dwóch tur rejestracji uprawnionych do niej studentów i studentek, stanowi tym samym wyraz ich pasji i zainteresowań.

Z koordynatorami i koordynatorkami modułów zaciągniętych do realizacji skontaktujemy się mailowo w celu ustalenia dalszych szczegółów organizacyjnych.

Wyrażając podziękowanie za wielkie zaangażowanie naszej społeczności akademików i akademiczek w tworzenie nowej oferty rozszerzającej kształcenie kierunkowe, pragniemy podkreślić wysoką merytoryczną jakość wszystkich złożonych propozycji modułów.

Zespół ds. Otwartych Modułów Uniwersyteckich

* Organizacja realizacji OMU na studiach niestacjonarnych odbywa się równoległą ścieżką, o czym będziemy informować mailowo osoby, które wyraziły w konkursie zainteresowanie tą formą zajęć.

 

OFERTA OMU na rok akad. 2024/2025: lista do rejestracji

Dziś, 30 kwietnia 2024 roku, dobiegła końca analiza zgłoszonych w naborze propozycji projektów modułów do realizacji w roku akademickim 2024/2025 w ramach Otwartych Modułów Uniwersyteckich (OMU) dla studiów I stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, zgodnych z „Nową Koncepcją Studiów”. Poniżej prezentujemy wykrystalizowaną w toku oglądu nadesłanych zgłoszeń ofertę. Zostanie ona przedstawiona osobom studiującym w czasie rejestracji przewidzianej na przełom maja i czerwca bieżącego roku akademickiego 2023/2024.

Proces wyłaniania ostatecznego rejestru Otwartych Modułów Uniwersyteckich (OMU) na rok akad. 2024/2025 zostanie sfinalizowany po drugiej turze rejestracji, tj. po 12 czerwca 2024. Po zakończeniu koniecznych prac organizacyjnych związanych z  zamknięciem rejestracji wszystkie osoby, które wzięły udział w konkursie, zostaną poinformowane, bez zbędnej zwłoki, mailowo o tym, czy zgłoszony przez nie projekt modułu znalazł się w rejestrze Otwartych Modułów Uniwersyteckich do realizacji w najbliższym roku akad. 2024/2025.

OFERTA OMU na 2024/2025: lista do rejestracji – ściągnij tutaj.

 

Nabór projektów modułów

Informujemy, że 4 marca 2024 Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej rozpoczyna nabór projektów modułów do realizacji  w roku akademickim 2024/2025 w ramach Otwartych Modułów Uniwersyteckich (OMU) dla studiów pierwszego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, zgodnych z „Nową Koncepcją Studiów”.

Każdy/-a nauczyciel/-ka akademicki/-a (lub zespół nauczycieli/-ek) może złożyć jedną propozycję modułu, uwzględniając kryteria i wymagania określone w Warunkach naboru.

Zgłoszenie modułu polega na przesłaniu  projektów  sylabusów w terminie między 4.03.2024 a 2.04.2024 poprzez zdalny formularz zgłoszeniowy.

Ogłoszenie pełnej oferty Otwartych Modułów Uniwersyteckich (OMU), po weryfikacji przez Zespół ds. OMU pod względem zgodności zgłoszeń z wymaganiami formalnymi (zob. Akty prawne), nastąpi do 30 kwietnia br. w drodze komunikatu opublikowanego na stronie internetowej Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej w zakładce Nabór projektów modułów. Równolegle zostaną rozesłane zgłaszającym projekt potwierdzenia mailowe.

Ostatecznego wyboru modułów do realizacji w roku akademickim 2024/2025 dokonają studenci i studentki w toku dwuetapowej rejestracji, która zostanie przeprowadzona w maju bieżącego roku akademickiego 2023/2024. Finalna, będąca efektem wyborów studenckich, lista Otwartych Modułów Uniwersyteckich do realizacji w roku akademickim 2024/2025 zostanie ogłoszona na stronie internetowej Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej w zakładce Aktualna oferta OMU najpóźniej 15 czerwca br. Równolegle koordynatorzy i koordynatorki zgłoszonych w marcowym naborze modułów zostaną poinformowani o wynikach rejestracji studenckich drogą mailową.

 

O czym warto pamiętać i NA CO TRZEBA ZWRÓCIĆ UWAGĘ, opracowując projekt modułu zgłaszany w naborze?

KWESTIE ORGANIZACYJNO-FORMALNE

  1. moduły w ramach OMU liczą 30 godzin na studiach stacjonarnych i 14 na studiach niestacjonarnych;
  2. jedna osoba może w danym roku akademickim prowadzić maksymalnie 30 godz. zajęć dydaktycznych w ramach OMU na studiach stacjonarnych, z zastrzeżeniem postanowień § 4 ust. 8 Zarządzenia nr 155 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 9 października 2023 r. w sprawie szczegółowej organizacji procesu dydaktycznego, w tym zdolności dydaktycznej, w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach;
  3. godziny realizowane w ramach OMU w przypadku obniżenia pensum dydaktycznego mogą nie wliczać się do zniżki godzin;
  4. moduły mogą być prowadzone przez jednego nauczyciela, jak również współprowadzone przez nauczycieli z jednej albo różnych dyscyplin (współprowadzenie może mieć różne formy, np. określeni nauczyciele prowadzą wyznaczoną liczbę godzin kolejno po sobie (np. 10 + 20) lub w rytmie, np. co drugie zajęcia);
  5. w roku akad. 2024/2025 zajęcia w ramach OMU rozpoczynają się od semestru letniego i odbywają się – na studiach stacjonarnych – wyłącznie w poniedziałki w wybranej jednostce pasma od 13.45 do 20.30, albo – na studiach niestacjonarnych – w 3 dni weekendowe w semestrze, podane do wiadomości przed rozpoczęciem kolejnego roku akademickiego (w szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. zajęcia wyjazdowe) Zespół ds. OMU może wyznaczyć inne terminy realizacji zajęć);
  6. zgłaszany projekt sylabusa musi być zgodny z opisem wybranego modułu (o tym więcej w zakładce Opis modułu);
  7. odbiorcy (studentki i studenci uczestniczący w zajęciach z jednego modułu) mogą być z różnych kierunków, np. w jednej grupie mogą być studentki i studenci socjologii, matematyki, biologii i filologii angielskiej itd. (wszystkie kierunki mają dostęp do wszystkich modułów w ramach OMU, nie ma podziału na odrębne „kosze”);
  8. przedmioty realizowane w ramach OMU kończą się zaliczeniem (nie egzaminem), na ocenę; sposób zaliczenia ustala koordynator/-ka modułu (przypominamy: obecność na zajęciach nie może być uznawana za składową oceny końcowej z modułu);
  9. każdy z modułów można planować do realizacji w formule kształcenia kontaktowego lub zdalnego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość;
  10. zajęcia dydaktyczne w formule zdalnej należy planować w formie synchronicznej;
  11. każdy z modułów można realizować w jednej z wybranych form:
    wykładu – z limitem do 150 osób studiujących;
    B. ćwiczeń – z limitem do 25 osób studiujących;
    C. można zaproponować inną (do decyzji Zespołu ds. OMU, w uzasadnionych przypadkach Zespół ds. OMU może postanowić o zmianie liczby uczestników danego rodzaju zajęć);
  12. moduły mogą być realizowane w cyklach standardowych (rytmicznie rozłożonych w semestrze), albo w cyklach intensywnych jako zajęcia zblokowane – stosowną informację należy zamieścić w projekcie sylabusa modułu;
  13. moduły można przygotować w języku polskim albo w języku angielskim (zgłaszając moduł można wyrazić gotowość poprowadzenia modułu albo po polsku, albo po angielsku);

KWESTIE MERYTORYCZNO-DYDAKTYCZNE

  1. moduły nie powinny zawierać ograniczających szeroki dostęp warunków wstępnych udziału w zajęciach;
  2. treści proponowane w zgłaszanych do OMU projektach modułów nie powinny powielać tych, które proponowane są już, w tym samym zakresie i ujęciu, w realizowanych modułach kierunkowych;
  3. projektowane zajęcia mogą mieć charakter bardziej pragmatyczny, możliwy do wykorzystania w praktycznym działaniu w obszarze aktualnych zainteresowań oraz przyszłych projektów zawodowych osób studiujących, lub bardziej teoretyczny, np. o charakterze metanaukowym (pozwalający, np. dzięki wskazaniu / dostrzeżeniu przeplotów międzydyscyplinowych czy międzyobszarowych, na pełniejszą działalność studencką o charakterze badawczym);
  4. planowane w ramach modułów OMU tematy mogą mieć charakter wiedzy-bazy w danej dyscyplinie, prezentowanej w perspektywie odbiorcy niespecjalisty, inspirując do aktywności o charakterze samorozwojowym;
  5. projektowane moduły mogą podejmować bieżące problemy wymagające ponaddziedzinowych podejść naukowych i wielogłosowych dyskursów.

return to top