Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

search
Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej

Nabór modułów do Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej (OOD) na rok akademicki 2026/2027

Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej informuje, że 3 grudnia 2025 roku rozpocznie się nabór projektów modułów do realizacji w roku akademickim 2026/2027 w ramach Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej (OOD) dla studiów drugiego stopnia.
Każdy/a nauczyciel/ka akademicki/a — indywidualnie lub w zespole — może zgłosić propozycję modułu, o ile spełnia ona kryteria określone w Warunkach naboru dla OOD na rok 2026/2027 .
Moduły mogą być przygotowane w języku polskim języku obcym (nowożytnym). Zgłaszający mogą również wyrazić gotowość prowadzenia zajęć w jednym z tych języków, pozostawiając decyzję Zespołowi ds. OMU.

Prosimy o uważne zapoznanie się z wymaganiami formalnymi i merytorycznymi oraz o staranne przygotowanie projektów sylabusów.

Zachęcamy również do zapoznania się z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania zamieszczone na stronie Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej.
W razie jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt z Zespołem ds. OMU .

Terminy i przebieg naboru Terminy i przebieg naboru

1. Składanie projektów

  •    Zgłoszenie modułu polega na przesłaniu projektu sylabusa poprzez Formularz zgłoszeniowy OOD: https://forms.office.com/e/4eUyyFNwaZ  w terminie od 3 grudnia 2025 do 31 stycznia 2026.
  •    Projekt sylabusa musi być zgodny z opisem wybranego modułu (ogólnego – MOG, społecznego – MOS, humanistycznego – MOH), dostępnym w zakładce Opis modułu.
  •   Zgłoszenia zostaną poddane weryfikacji formalnej przez Zespół ds. OMU

2. Publikacja oferty

  • Pełna Ogólnoakademicka Oferta Dydaktyczna (OOD) zostanie ogłoszona do 15 kwietnia 2026 roku w formie komunikatów publikowanych na stronie Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej.

3. Wybór modułów przez studentów

  • Ostatecznego wyboru modułów, które będą realizowane w roku akademickim 2026/2027, dokonają studentki i studenci w toku kilku dwuetapowych rejestracji.
  • Rejestracje te odbywać się będą od 08.04.2026 do 26.04.2026.
  • Finalna lista modułów wybranych przez osoby studiujące do realizacji zostanie ogłoszona w drugiej połowie maja 2026 roku. Jednocześnie koordynatorzy i koordynatorki modułów zgłoszonych w naborze otrzymają informacje o wynikach rejestracji studenckich drogą mejlową.
Zasady organizacyjno-formalne OOD Zasady organizacyjno-formalne OOD

1. Struktura modułu i zasady prowadzenia zajęć

  • Jeden moduł OOD obejmuje 30 godzin zajęć na studiach stacjonarnych. W przypadku studiów niestacjonarnych na realizację modułu OOD przewidziano 14 godzin zajęć.
  • Moduły mogą być prowadzone przez jedną osobę lub współprowadzone. Współprowadzenie może mieć różne formy (np. podział 10+20 godzin, zajęcia naprzemienne, inne).
  • O zakwalifikowaniu modułu do grupy modułów ogólnoakademickich ogólnych – MOG, społecznych – MOS lub humanistycznych – MOH decyduje Zespół ds. OMU na podstawie m.in. dyscypliny wiodącej koordynatora/ki i zapotrzebowania na moduły w danej kategorii.
    o Moduły MOS: wymagane prowadzenie w większości przez osobę reprezentującą dziedzinę nauk społecznych.
    o Moduły MOH: wymagane prowadzenie w większości przez osobę reprezentującą dziedzinę nauk humanistycznych.
  • Jedna osoba może prowadzić maksymalnie 30 godzin dydaktycznych w ramach OOD w danym roku akademickim na studiach stacjonarnych (zgodnie z § 7 ust. 5 zarz. nr 98 Rektora UŚ z dnia 17 czerwca 2025 r.).
  • W przypadku zajęć zdalnych prowadzący zobowiązany jest do stworzenia grupy zajęciowej na wybranej platformie umożliwiającej realizację zajęć z wykorzystaniem narzędzi i metod kształcenia na odległość (np. MS TEAMS lub Moodle).

2. Formuła zajęć

  • Każdy moduł może być realizowany w formule stacjonarnej lub zdalnej (rekomendowana jest formuła zdalna).
  • W formule zdalnej zajęcia powinny odbywać się synchronicznie; tryb asynchroniczny możliwy jest tylko po konsultacji z Zespołem ds. OMU i wyłącznie w uzasadnionych przypadkach.

3. Terminy i formy realizacji zajęć

  • Zajęcia OOD w roku akad. 2026/2027 mogą odbywać się zarówno w semestrze zimowym, jak i letnim w pasmach między 13:45 a 20:30
  • W szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. zajęcia wyjazdowe) Zespół ds. OMU może wyrazić zgodę na inne terminy.
  • Zajęcia OOD realizowane są w cyklach cotygodniowych. Zajęcia blokowe dopuszcza się jedynie w uzasadnionych przypadkach, po akceptacji Zespołu, z podaniem tej informacji w sylabusie.

4. Rodzaje zajęć
Moduły mogą być realizowane jako:
• wykład,
• ćwiczenia,
• inna forma (decyzją Zespołu ds. OMU).
Limity miejsc na poszczególne zajęcia ustala Zespół ds. OMU.

5. Odbiorcy i zasady oceniania

  • Uczestnikami modułu mogą być studentki i studenci z różnych kierunków i różnych lat.
  • Przedmioty realizowane w ramach OOD kończą się zaliczeniem na ocenę (nie egzaminem).
  • Uwaga: dostępność grup modułów (MOG, MOS, MOH) zależy od planu studiów danego kierunku.
  • Sposób zaliczenia ustala koordynator/ka modułu. Sposoby weryfikacji efektów uczenia się mogą być różnorodne, np. test, esej, kolokwium, prezentacja, rozmowa weryfikująca, zaliczenie projektowe czy zadanie problemowe.
Wskazówki merytoryczno-dydaktyczne Wskazówki merytoryczno-dydaktyczne

1. Dostępność i adekwatność treści

  • Moduły powinny być dostępne dla studentek i studentów różnych kierunków II stopnia, bez wymogu specjalistycznych warunków wstępnych.
  • Treści nie powinny powielać zagadnień realizowanych już w modułach kierunkowych w tym samym zakresie lub ujęciu.
  • Zakres treści powinien odpowiadać specyfice ścieżki (humanistycznej lub społecznej) lub charakterowi modułu ogólnego.

2. Charakter i profil dydaktyczny modułu

  • Zajęcia powinny umożliwiać pogłębioną analizę zagadnień humanistycznych, społecznych lub interdyscyplinarnych (w zależności od typu modułu: MOG, MOS, MOH).
  • Treści powinny sprzyjać twórczej interpretacji, integracji wiedzy z różnych dyscyplin oraz rozwijaniu umiejętności krytycznej selekcji źródeł i argumentacji.
  • Moduły powinny wspierać rozwój postawy ciągłego uczenia się, świadomego uczestnictwa w życiu kulturalnym i społecznym oraz twórczego udziału w dyskursach akademickich i społecznych.

3. Metody i organizacja pracy dydaktycznej

  • Zajęcia powinny angażować osoby studiujące w aktywne poznawanie treści, samodzielną analizę i rozwiązywanie problemów.
  • Powinny uwzględniać różne typy źródeł i metod dydaktycznych, sprzyjając samodzielnej pracy i współpracy w zespole osób uczestniczących w zajęciach.

 

return to top