Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polish
  • English
search
Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Nabór projektów do Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej na rok akademicki 2025/2026

Informujemy, że 1 lutego 2025 roku Kolegium Dydaktyki Ogólnouniwersyteckiej rozpoczyna nabór projektów modułów do realizacji  w roku akademickim 2025/2026 w ramach Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej (OOD) dla studiów drugiego stopnia (nabór dotyczy studiów stacjonarnych).

Każdy/-a nauczyciel/-ka akademicki/-a (lub zespół nauczycieli/-ek) może złożyć propozycję modułu, uwzględniając kryteria i wymagania określone w Warunkach naboru dla OOD na rok akademicki 2025/2026.

Zgłoszenie modułu polega na przesłaniu  projektu  sylabusu w terminie między 1.02.2025 a  28.02.2025 poprzez zdalny Formularz zgłoszeniowy OOD.

Ogłoszenie pełnej Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej (OOD), po weryfikacji przez Zespół ds. OMU pod względem zgodności zgłoszeń z wymaganiami formalnymi (zob. Akty prawne), nastąpi do połowy kwietnia 2025 roku w drodze komunikatów publikowanych tutaj. Równolegle zostaną rozesłane zgłaszającym projekt potwierdzenia mailowe.

Ostatecznego wyboru modułów OOD z ogłoszonej oferty, które będą realizowane w roku akademickim 2025/2026, dokonają studenci i studentki w toku kilku dwuetapowych rejestracji. Rejestracje te rozpoczną się w drugiej połowie kwietnia i zakończą w pierwszej połowie czerwca bieżącego roku akademickiego 2024/2025. Finalna, będąca efektem wyborów studenckich, lista modułów Ogólnoakademickiej Oferty Dydaktycznej (OOD) do realizacji w roku akademickim 2025/2026 zostanie ogłoszona tutaj w okolicach połowy czerwca 2025 roku. Równolegle koordynatorzy i koordynatorki zgłoszonych w lutowym naborze modułów zostaną poinformowani o wynikach rejestracji studenckich drogą mailową.

 

O czym warto pamiętać i NA CO TRZEBA ZWRÓCIĆ UWAGĘ, opracowując projekt modułu zgłaszany w naborze?

KWESTIE ORGANIZACYJNO-FORMALNE

  1. jeden moduł w ramach OOD na studiach stacjonarnych liczy 30 godzin;
  2. moduły mogą być prowadzone przez jedną osobę, jak również współprowadzone przez nauczycieli/ki z jednej albo różnych dyscyplin (współprowadzenie może mieć różne formy, np. określone osoby prowadzą wyznaczoną liczbę godzin kolejno po sobie (np. 10 + 20) lub w rytmie, np. co drugie zajęcia, lub inaczej);
  3. o zakwalifikowaniu modułu do grupy modułów ogólnoakademickich (MOG), ogólnoakademickich społecznych (MOS), ogólnoakademickich humanistycznych (MOH) decyduje Zespół ds. OMU, biorąc pod uwagę w szczególności dyscyplinę wiodącą koordynatora/ki danego modułu oraz zapotrzebowanie na moduły w poszczególnych grupach, przy czym:
  • w przypadku modułów ogólnoakademickich (społecznych) koordynatorem modułu, jak i prowadzącym przynajmniej połowę zajęć w jego ramach jest nauczyciel reprezentujący dziedzinę nauk społecznych, mający dorobek dydaktyczny w rzeczonym obszarze;
  • w przypadku modułów ogólnoakademickich (humanistycznych) koordynatorem modułu, jak i prowadzącym przynajmniej połowę zajęć w jego ramach jest nauczyciel reprezentujący dziedzinę nauk humanistycznych, mający dorobek dydaktyczny w rzeczonym obszarze;
  1. jedna osoba może w danym roku akademickim prowadzić maksymalnie 30 godz. zajęć dydaktycznych w ramach OOD na studiach stacjonarnych (w różnych układach – np. 30 godzin jednego przedmiotu lub po 15 godzin dwóch przedmiotów (we współprowadzeniu) itp.), z zastrzeżeniem postanowień § 4 ust. 8 Zarządzenia nr 155 Rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z dnia 9 października 2023 r. w sprawie szczegółowej organizacji procesu dydaktycznego, w tym zdolności dydaktycznej, w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach;
  2. godziny realizowane w ramach OOD w przypadku obniżenia pensum dydaktycznego mogą nie wliczać się do zniżki godzin;
  3. zajęcia w ramach OOD realizowane są zarówno w semestrze zimowym jak i w semestrze letnim;
  4. zajęcia w ramach OOD odbywają się wyłącznie w poniedziałki w wybranej jednostce pasma od 13.45 do 20.30 (w szczególnie uzasadnionych przypadkach (np. zajęcia wyjazdowe) Zespół ds. OMU może wyznaczyć inne terminy realizacji zajęć);
  5. zgłaszany projekt sylabusa musi być zgodny z opisem wybranego modułu: MOG, MOS lub MOH (o tym więcej w zakładce Opisy modułów);
  6. odbiorcy (studentki i studenci uczestniczący w zajęciach z jednego modułu) mogą być z różnych kierunków, np. w jednej grupie mogą być studentki i studenci socjologii, matematyki, biologii i filologii angielskiej itd. (wszystkie kierunki mają dostęp do wszystkich modułów w ramach OOD); UWAGA: nie wszystkie kierunki mają dostęp do wszystkich grup modułów w ramach OOD, to plan studiów wskazuje osobom studiującym na danym kierunku, czy powinny wybrać MOG, MOS czy MOH – warto pamiętać, że zwykle kierunki humanistyczne są zobowiązane do wyboru MOG lub MOS, kierunki społeczne do wyboru MOG lub MOH, a kierunki niehumanistyczne i niespołeczne do wyboru MOH lub MOS;
  7. przedmioty realizowane w ramach OOD kończą się zaliczeniem (nie egzaminem), na ocenę (nie na „zal.”); sposób zaliczenia ustala koordynator/-ka modułu (przypominamy: obecność na zajęciach nie może być uznawana za składową oceny końcowej z modułu);
  8. każdy z modułów można planować do realizacji w formule kształcenia kontaktowego lub zdalnego z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość (ze względów organizacyjnych rekomendowana jest formuła zdalna);
  9. zajęcia dydaktyczne w formule zdalnej należy planować w formie synchronicznej (po konsultacji z Zespołem ds. OMU dopuszcza się tryb zdalny asynchroniczny w wybranych jednostkach czasowych);
  10. każdy z modułów można realizować w jednej z wybranych form:
    wykładu (z limitem do 150 osób studiujących) albo ćwiczeń (z limitem do 25 osób studiujących), albo można zaproponować inną (do decyzji Zespołu ds. OMU); w uzasadnionych przypadkach Zespół ds. OMU może postanowić o zmianie liczby uczestników danego rodzaju zajęć;
  11. rekomenduje się, aby zajęcia realizowane były w cyklach standardowych (rozłożonych w semestrze co tydzień); tylko w uzasadnionych przypadkach, po rozpatrzeniu przez Zespół ds. OMU, zajęcia mogą być zblokowane – stosowną informację należy zamieścić w projekcie sylabusa modułu;
  12. moduły można przygotować w języku polskim albo w języku angielskim (zgłaszając moduł można też wyrazić gotowość poprowadzenia modułu albo po polsku, albo po angielsku, pozostawiając decyzję Zespołowi ds. OMU);

KWESTIE MERYTORYCZNO-DYDAKTYCZNE

  1. moduły nie powinny zawierać ograniczających szeroki dostęp warunków wstępnych udziału w zajęciach;
  2. treści proponowane w zgłaszanych do OOD projektach modułów nie powinny powielać tych, które proponowane są już, w tym samym zakresie i ujęciu, w realizowanych modułach kierunkowych;
  3. projektowane zajęcia mogą mieć charakter bardziej pragmatyczny, możliwy do wykorzystania w praktycznym działaniu w obszarze aktualnych zainteresowań oraz przyszłych projektów zawodowych osób studiujących, lub bardziej teoretyczny, np. o charakterze metanaukowym (pozwalający, np. dzięki wskazaniu / dostrzeżeniu przeplotów międzydyscyplinowych czy międzyobszarowych, na pełniejszą działalność studencką o charakterze badawczym);
  4. planowane w ramach modułów OOD tematy mogą mieć charakter wiedzy-bazy w danej dyscyplinie, prezentowanej w perspektywie odbiorcy niespecjalisty, inspirując do aktywności o charakterze samorozwojowym;
  5. projektowane moduły mogą podejmować bieżące problemy wymagające ponaddziedzinowych podejść naukowych i wielogłosowych dyskursów.

return to top