Laboratorium Młodego Chemika – warsztaty w ramach projektu „Kształcenie dla Przyszłości”
|tekst:
Iwona Kantorysińska – koordynatorka projektu,
Katarzyna Osińska – prowadząca warsztaty|
W dniu 15 marca 2022 r. maturzyści z I LO im. Mikołaja Kopernika w Będzinie uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych z chemii w ramach projektu „Kształcenie dla Przyszłości”. Warsztaty odbyły się w laboratorium chemicznym znajdującym się w Parku Technologicznym w budynku Wydziału w Sosnowcu przy ul. Żytniej 12. Tematyka zajęć została zaproponowana przez Panią mgr Bożenę Nagły-Morawską – nauczycielkę chemii z tego Liceum, a wszystkie sprawy organizacyjne i prowadzenie warsztatów wzięła na swoje barki Pani dr Katarzyna Osińska.
Należy nadmienić, że młodzież, która gościła w naszych murach w dniu 15 marca br. była już trzecią grupą uczniów z tego Liceum, która miała możliwość praktycznego zapoznania się z pracą w laboratorium chemicznym. Wcześniej, w dniu
8 marca, w warsztatach uczestniczyli uczniowie z klasy drugiej, którzy realizują rozszerzony program nauczania chemii. Zajęcia współprowadziła Pani mgr Ewa Stopa – nauczycielka chemii w I LO im. Mikołaja Kopernika w Będzinie.
Uczniowie samodzielnie wykonywali doświadczenia z tematów:
- Wskaźniki kwasowo-zasadowe.
- Amfoteryczność wodorotlenku cynku.
- Ogródek chemiczny.
- Strącanie osadów.
- Chemiczny kameleon.
Celem ćwiczeń było:
- zapoznanie się ze wskaźnikami kwasowo-zasadowymi, identyfikacja wody, roztworu kwasu i roztworu wodorotlenku za pomocą wskaźników, zbadanie odczynu i pH roztworu wybranych związków,
- strącenie osadu wodorotlenku cynku, zbadanie czy wodorotlenek cynku reaguje z kwasami i czy reaguje z zasadami,
- tworzenie kryształów metakrzemianów metali przejściowych oraz przeprowadzenie reakcji strącania osadów wodorotlenków i soli,
- sprawdzenie zachowania jonów manganu i chromu w środowisku zasadowym i kwasowym.
Empiryczny kontakt młodzieży z chemią pozwoli na nabycie umiejętności obserwacji i opisu zjawisk fizyko-chemicznych w otaczającym świecie, dostrzegania złożoności związków przyczynowo-skutkowych, prezentowania wyników własnych obserwacji i formułowania wniosków oraz wzbogaci ich wiedzę z zakresu chemii. Samodzielna praca laboratoryjna uczy rzetelności badawczej, rozwija umiejętność poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania i przechowywania różnego rodzaju informacji, a także pomaga w analizowaniu uzyskanych informacji, odrzucaniu zbędnych i wybieraniu potrzebnych i porównywaniu ich z innymi.
Fotogaleria