Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Ścisłych i Technicznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Kształcenie dla przyszłości | Laboratorium młodego chemika – warsztat

17.03.2022 - 10:42, aktualizacja 17.03.2022 - 11:44
Redakcja: jp

Laboratorium Młodego Chemika – warsztaty w ramach projektu „Kształcenie dla Przyszłości”

|tekst:
Iwona Kantorysińska – koordynatorka projektu,
Katarzyna Osińska – prowadząca warsztaty|

W dniu 15 marca 2022 r. maturzyści z I LO im. Mikołaja Kopernika w Będzinie uczestniczyli w zajęciach laboratoryjnych z chemii w ramach projektu „Kształcenie dla Przyszłości”. Warsztaty odbyły się w laboratorium chemicznym znajdującym się w Parku Technologicznym w budynku Wydziału w Sosnowcu przy ul. Żytniej 12. Tematyka zajęć została zaproponowana przez Panią mgr Bożenę Nagły-Morawską – nauczycielkę chemii z tego Liceum, a wszystkie sprawy organizacyjne i prowadzenie warsztatów wzięła na swoje barki Pani dr Katarzyna Osińska.

Należy nadmienić, że młodzież, która gościła w naszych murach w dniu 15 marca br. była już trzecią grupą uczniów z tego Liceum, która miała możliwość praktycznego zapoznania się z pracą w laboratorium chemicznym. Wcześniej, w dniu
8 marca, w warsztatach uczestniczyli uczniowie z klasy drugiej, którzy realizują rozszerzony program nauczania chemii. Zajęcia współprowadziła Pani mgr Ewa Stopa – nauczycielka chemii w I LO im. Mikołaja Kopernika w Będzinie.

Uczniowie samodzielnie wykonywali doświadczenia z tematów:

  1. Wskaźniki kwasowo-zasadowe.
  2. Amfoteryczność wodorotlenku cynku.
  3. Ogródek chemiczny.
  4. Strącanie osadów.
  5. Chemiczny kameleon.

Celem ćwiczeń było:

  • zapoznanie się ze wskaźnikami kwasowo-zasadowymi,  identyfikacja wody, roztworu kwasu i roztworu wodorotlenku za pomocą wskaźników, zbadanie odczynu i pH roztworu wybranych związków,
  • strącenie osadu wodorotlenku cynku, zbadanie czy wodorotlenek cynku reaguje z kwasami i czy reaguje z zasadami,
  • tworzenie kryształów metakrzemianów metali przejściowych oraz przeprowadzenie reakcji strącania osadów wodorotlenków i soli,
  • sprawdzenie zachowania jonów manganu i chromu w środowisku zasadowym i kwasowym.

Empiryczny kontakt młodzieży z chemią pozwoli na nabycie umiejętności obserwacji i opisu zjawisk fizyko-chemicznych w otaczającym świecie, dostrzegania złożoności związków przyczynowo-skutkowych, prezentowania wyników własnych obserwacji i formułowania wniosków oraz  wzbogaci ich wiedzę z zakresu chemii. Samodzielna praca laboratoryjna uczy rzetelności badawczej, rozwija umiejętność poszukiwania, porządkowania, wykorzystywania i przechowywania różnego rodzaju informacji, a także pomaga w analizowaniu uzyskanych informacji, odrzucaniu zbędnych i wybieraniu potrzebnych i porównywaniu ich z innymi.

Fotogaleria

return to top