Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Językoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

V Sosnowieckie Forum Językoznawcze

Data: 26-27.09.2022 r.

Miejsce: Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Śląskiego w Sosnowcu (ul. Grota Roweckiego 5) oraz online na platformie MS Teams

Organizatorzy: Instytut Językoznawstwa Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego

Zakres problemowy: V Sosnowieckie Forum Językoznawcze to międzynarodowa konferencja, której cykl spotkań trwa od 2014 roku. Każdorazowo stanowią możliwość zaprezentowania różnorodnych perspektyw badawczych we współczesnym językoznawstwie, szczególnie slawistycznym, z uwzględnieniem zarówno tradycyjnych, jak i nowych ujęć metodologicznych. W tegorocznej edycji zostaną zaprezentowane takie sekcje tematyczne jak:

  • badania porównawcze w obrębie języków słowiańskich,
  • kulturowe i społeczne aspekty języka,
  • badania korpusowe w analizie lingwistycznej,
  • dyskurs w badaniach slawistycznych,
  • językoznawstwo a dydaktyka języków obcych.

Komitet organizacyjny: dr Gabriela Wilk, dr Ewa Kapela, dr Alicja Mrózek, dr Jaśmina Śmiech, dr Joanna Woch, dr Maciej Walczak, dr Maciej Labocha, mgr Aleksandra Zięba

Konferencja pn. „Dyskursy pamięci. Praktyki, nośniki, media”

Data: 8-10.06.2022 r.

Miejsce: Wydział Humanistyczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (ul. Uniwersytecka 4)

Organizatorzy: Instytut Językoznawstwa Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego

Zakres problemowy: Konferencja jest już trzecią z cyklu konferencji dyskursologicznych (wcześniejsze to: „Dyskurs i jego odmiany” oraz „Reprezentacje świata w dyskursach (modele, obrazy, wizje)”) organizowanych przez językoznawców z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Tym razem konferencja jest współorganizowana przez przedstawicieli trzech instytucji badawczych, a jej temat związany jest nie tylko z dyskursem i jego odmianami czy reprezentacjami, ale również z pamięcią jako fenomenem jednostki czy zbiorowości.

Pamięć zbiorowa, społeczna czy historyczna jest zawsze pochodną dyskursywnie uwarunkowanych procesów komunikacyjnych. Dyskursy pamięci jako zespół zorganizowanych praktyk komunikacyjnych i multimodalnych określonych społeczności umożliwiają w trakcie różnorodnych interakcji negocjację obrazów przeszłości wynikających z konkretnych potrzeb kulturowych i politycznych teraźniejszości. Wychodzimy z założenia, że w procesie dyskursywnego modelowania pamięci kluczową rolę odgrywa język. Język staje się medium pamięci, przyjmując w dyskursach funkcję budulca i nośnika pamięci. Bez dyskursów, ich mediów, praktyk i nośników, proces zapamiętywania i upamiętniania oraz zapominania i wypierania pamięci nie byłby możliwy.

Celem ogólnopolskiej konferencji jest pogłębiona refleksja nad procesem negocjowania wizji pamięci m. in. przy użyciu różnych praktyk komunikacyjnych i multimodalnych, nośników oraz mediów.

Komitet organizacyjny: prof. dr hab. UW Waldemar Czachur (Uniwersytet Warszawski), dr Beata Duda (Uniwersytet Śląski w Katowicach), dr prof. UŚ Katarzyna Sujkowska-Sobisz (Uniwersytet Śląski w Katowicach), dr hab. prof. UMCS Marta Wójcicka (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)

Strona konferencji: www.konferencjadyskurs.edu.pl

33. ICFSLA Międzynarodowa konferencja naukowa pt. „Nowoczesne technologie w nauczaniu i uczeniu się języka obcego…”

Data: 19-21.05.2022 r.

Miejsce: Szczyrk, Hotel Meta

Organizatorzy: Instytut Językoznawstwa Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Śląskiego

Zakres problemowy: Tematem przewodnim konferencji są nowoczesne technologie w nauczaniu, uczeniu się języka obcego oraz w badaniach naukowych. Obecność nowoczesnych technologii nie jest nowym tematem, ponieważ zarówno kontekst dydaktyczny, jak i aspekty badawcze są od dziesięcioleci inspirowane ich rozwojem w edukacji językowej. Jednak główna idea przewodnia tematu konferencji wywodzi się z najnowszych doświadczeń związanych z funkcjonowaniem w bardzo odmiennym środowisku nauczania, uczenia się i prowadzenia badań online.

W związku z tym doroczna konferencja poświęcona zagadnieniu przyswajania języka obcego w okresie pandemii to dobre forum wymiany nowych pomysłów, które zrodziły się w tym trudnym okresie.

Komitet organizacyjny: prof. dr hab. Danuta Gabryś-Barker, dr hab. Adam Wojtaszek, prof. UŚ, dr Katarzyna Papaja

return to top