dr Aleksandra Szymańska-Tworek
Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo, adiunkt w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę funkcjonowania języka angielskiego jako języka międzynarodowego, kształcenie nauczycieli języków obcych oraz dydaktykę języków specjalistycznych
Wybrane publikacje:
- Szymańska-Tworek, A., Makowska-Songin, J. 2019. Teacher quality as a prerequisite for quality education: needs and expectations of ESP teachers towards professional development in Polish tertiary education context. W Jakość w kształceniu językowym. Rozważania teoretyczne i praktyczne rozwiązania, red. D. Gabryś-Barker i R. Kalamarz, 67-99. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Dronia, I., Szymańska-Tworek, A. 2018. Multiple identities displayed by post-graduate English majors at personal, academic and professional level. Konińskie Studia Językowe 6/3: 303-328.
- Szymańska-Tworek, A., Makowska-Songin, J. 2017. Teaching English to medical students: reflections on problems and solutions from the teacher’s perspective. W Języki specjalistyczne. Teoria i praktyka glottodydaktyczna, red. D. Gabryś-Barker i R. Kalamarz, 53-79. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Szymańska-Tworek, A. 2017. The current landscape of the English language: some implications for teaching. W Continuity and change. And what next?, red. E. Krawczyk-Neifar, 126-136. Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
- Szymańska-Tworek, A. 2016. Teaching materials and the ELF methodology – attitudes of pre-service teachers. TAPSLA Journal, red. D. Gabryś-Barker i A. Wojtaszek, 83-100. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Szymańska-Tworek, A. 2016. Language-testing ideology from an ELF perspective – scheme of a study. Ocenianie i pomiar biegłości językowej, red. D. Gabryś-Barker i R. Kalamarz, 207-217. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Szymańska-Tworek, A. 2015. Changes in the use of English and the ELT teacher – report on a pilot study. W Continuity and change. To be continued…, red. E. Krawczyk-Neifar, 11-23. Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
- Szymańska-Tworek, A. 2014. ELF ideology and the cultural content of English language classes. W Language in Culture. Culture in Language, red. A.D. Biedrzyńska i M. Palmowski, 125-133. Nowy Sącz: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Nowym Sączu.
- Szymańska-Tworek, A. 2013. ‘Do you want to sound like a native speaker of English?’ Analysis of secondary school students’ attitudes towards native and non-native varieties of English. Linguistica Silesiana 34: 357-369.
- Szymańska-Tworek, A. 2013. Analysis of pre-service teachers’ attitudes towards English as a lingua franca and non-native varieties of English. W English as the lingua franca of the modern world: new challenges for academia, red. I. Headlandová Kalischová i M. Němec, 119-131. Brno: Masarykova univerzita.
Aleksandra Szymańska-Tworek, PhD
Assistant Professor in the Institute of Linguistics, University of Silesia in Katowice
aleksandra.szymanska@us.edu.pl
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2436-1551
ResearchGate: https://www.researchgate.net/profile/Aleksandra-Szymanska-Tworek
Google Scholar: https://scholar.google.com/citations?user=TrZRscUAAAAJ&hl=pl
Research interests:
Her research focuses on aspects of English as a lingua franca, ranging from the ELF-informed approach to the teaching of English, attitudes towards English held by teachers, teacher trainees and students, and, more recently, implications of ELF on the interpreting activity. Her research interests also relate to different aspects of teacher education and training, as well as to teaching of English for Specific Purposes, especially Medical Purposes.
Selected publications:
- Szymańska-Tworek, A. 2021. Reflection on success in student teachers’ journals. In: Issues in Foreign Language Teaching and Teacher Development: Reflection and Analysis, ed. J. Latkowska, 83-112. Katowice: Wydawnictwo Naukowe 'Śląsk’.
- Szymańska-Tworek, A., Sycz-Opoń, J. 2020. English as a lingua franca: Attitudes of interpreting students. Beyond Philology 17/1. 35-71.
- Szymańska-Tworek, A., Makowska-Songin, J. 2019. Teacher quality as a prerequisite for quality education: needs and expectations of ESP teachers towards professional development in Polish tertiary education context. In: Jakość w kształceniu językowym. Rozważania teoretyczne i praktyczne rozwiazania, eds. D. Gabryś-Barker and R. Kalamarz, 67-99. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Dronia, I., Szymańska-Tworek, A. 2018. Multiple identities displayed by post-graduate English majors at personal, academic and professional level. Konińskie Studia Językowe 6/3. 303-328.
- Szymańska-Tworek, A., Makowska-Songin, J. 2017. Teaching English to medical students: reflections on problems and solutions from the teacher’s perspective. In: Języki specjalistyczne. Teoria i praktyka glottodydaktyczna, ed. D. Gabryś-Barker and R. Kalamarz, 53-79. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Szymańska-Tworek, A. 2017. The current landscape of the English language: some implications for teaching. In: Continuity and change. And what next?, ed. E. Krawczyk-Neifar, 126-136. Katowice: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania Ochroną Pracy w Katowicach.
- Szymańska-Tworek, A. 2016. Teaching materials and the ELF methodology – attitudes of pre-service teachers. TAPSLA Journal, eds. D. Gabryś-Barker i A. Wojtaszek, 83-100. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Szymańska-Tworek, A. 2016. Language-testing ideology from an ELF perspective – scheme of a study. In: Ocenianie i pomiar biegłości językowej, eds. D. Gabryś-Barker i R. Kalamarz, 207-217. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Szymańska-Tworek, A. 2013. 'Do you want to sound like a native speaker of English?’ Analysis of secondary school students’ attitudes towards native and non-native varieties of English. Linguistica Silesiana 34. 357-369.
- Szymańska-Tworek, A. 2013. Analysis of pre-service teachers’ attitudes towards English as a lingua franca and non-native varieties of English. In: English as the lingua franca of the modern world: new challenges for academia, eds. I. Headlandová Kalischová and M. Němec, 119-131. Brno: Masarykova univerzita.