dr hab. Grażyna Golik-Szarawarska, prof. UŚ
od października 2019 w Instytucie Nauk o Kulturze [50%] oraz Instytucie Nauk o Sztuce [50%]
e-mail: grazyna.golik-szarawarska@us.edu.pl
https://orcid.org/0000-0003-3861-8175
Tematyka badawcza:
- historia teatru w perspektywie porównawczej teorii nauk humanistycznych,
- studia interdyscyplinarne z perspektywy nauki o sztuce teatru,
- polska kultura teatralna,
- refleksja teatrologiczna polskich filologów klasycznych,
- recepcja antyku w teatrze i dramacie polskim i powszechnym,
- krytyka teatralna drugiej połowy XIX wieku,
- historia teatru muzycznego.
Stopnie i tytuły naukowe:
Habilitacja
2000 – Wieczna chorea. Poglądy Tadeusza Zielińskiego na dramat i teatr, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Doktorat
1987 – Stefan Srebrny. Badacz i krytyk teatru, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Magisterium
1977 – Wybrane zagadnienia polskiej powieści politycznej po 1955 roku, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Wybrane publikacje:
- „Biedaczyna z Asyżu” Nikosa Kazantzakisa jako wyraz artystycznej fascynacji „absolutnym prototypem świętości”. W: Święci i świętość w języku, literaturze i kulturze, red. nauk. Halszka Leleń, Tomasz Żurawlew. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, Kraków 2018, s. 253-274.
- Polska prapremiera „Prometeusza w okowach” Aischylosa w przekładzie Stefana Srebrnego jako zagadnienie badawcze. W: Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego. Konferencja w 50. rocznicę śmierci Profesora Stefana Srebrnego, red. Grażyna Golik-Szarawarska. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, s. 59-131.
- Wagnerianismus in den Übersetzungen der Griechischen Dramatischen Dichtung von Tadeusz Zieliński. „International Journal of Musicology” 2015, vol. 1, s. 15-46.
- Lwowski rodowód Opery na Śląsku po II wojnie światowej. Rekonesans badawczy. W: Niezwykła więź Kresów Wschodnich i Zachodnich. Wpływ lwowian na rozwój nauki i kultury na Górnym Śląsku po 1945 roku, red. Krystyna Heska-Kwaśniewicz, Alicja Ratuszna, Ewa Żurawska. Studio Noa; Uniwersytet Śląski, Katowice 2012, s. 135-153.
- Christianization of Antiquity in the Tragedies of Sophocles as transalted by Professor Tadeusz Zieliński. In: First International Conference “Theatre and Theatre Studies in the 21th Century”. Preceedings. (Athens, 28 September – 1 October 2005), red. Anna Tabaki, Walter Puchner. ERGO, Ateny 2010, p. 379-392.
- Immanent Destiny in the Tragedies of Henrik Ibsen. The Ibsenian Inspiration in the Works of Professor Tadeusz Zieliński. In: The Living Ibsen. Proceedings – The 11th International Ibsen Conference, 21-27 August 2006, red. Frode Helland, Kaja S. Mollerin, Jon Nygaard, Astrid Saether. Centre for Ibsen Studies, University of Oslo, Oslo 2006 [2007], p. 285-292.
- Krytyka teatralna Mariana Gawalewicza. „Pamiętnik Teatralny” 2003, z. 1-2, s. 54-123.
- „Wieczna chorea”. Poglądy Tadeusza Zielińskiego na dramat i teatr. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1999, ss. 128. ISBN 83-226-0849-7.
- Listy do Stefana Srebrnego / Tadeusz Zieliński, oprac. Grażyna Golik-Szarawarska. OBTA – Ośrodek Badań nad Tradycją Antyczną w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej; Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1997, ss. 167. ISBN 83-901603-6-6.
- Stefan Srebrny. Badacz i krytyk teatru. Uniwersytet Śląski, Katowice 1991, ss. 112. ISBN 83-226-0364-9.
Przynależność do organizacji i towarzystw naukowych:
- Komisja Historyczno-Literacka Polskiej Akademii Nauk. Oddział w Katowicach,
- Polskie Towarzystwo Badań Teatralnych w Warszawie,
- International Theatre Institute ITI. Oddział Polski w Warszawie,
- Polskie Towarzystwo Filologiczne. Oddział Katowicki.
Grażyna Golik-Szarawarska, PhD, DLitt
Associate Professor in the Institute of Culture Studies (the leading discipline) and the Institute of Arts Studies (the secondary discipline), the University of Silesia in Katowice
grazyna.golik-szarawarska@us.edu.pl
ORCID 0000-0003-3861-8175
https://www.researchgate.net/profile/Grazyna_Golik-Szarawarska
https://scholar.google.com/citations?user=30fuofsAAAAJ&hl=pl&oi=ao
Research interests:
- history of theater; history of musical theater,
- contrastive theory of humanities,
- Polish theater culture,
- theatrological reflections of Polish classical philologists,
- reception of antiquity in drama and theater,
- theatrical criticism of the second half of the 19th century.
Selected publications:
- Uczniowie Adama Didura wobec okoliczności politycznych. Rekonesans [Adam Didur’s followers on the political circumstances. Reconnaissance]. In: Adam Didur. Droga artystyczna przez Metropolitan Opera do Bytomia. Materiały z Interdyscyplinarnej Konferencji Naukowej zorganizowanej w dniach 11-12 maja 2017 roku na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, ed. by Grażyna Golik-Szarawarska. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2020, pp. 113-149.
- Narodziny nowej teatrologii w Wilnie [The birth of new theatology in Vilnius]. In: Między Śląskiem a Wileńszczyzną, eds.: Krystyna Heska-Kwaśniewicz, Joanna Januszewska-Jurkiewicz, Ewa Żurawska. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019, pp. 92-96.
- „Biedaczyna z Asyżu” Nikosa Kazantzakisa jako wyraz artystycznej fascynacji „absolutnym prototypem świętości” [Nikos Kazantzakis’ God’s Pauper: Saint Francis of Assisi as an expression of artistic fascination with “ the absolute prototype of sanctity”]. In: Święci i świętość w języku, literaturze i kulturze, eds.: Halszka Leleń, Tomasz Żurawlew. Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych „Universitas”, Kraków 2018, pp. 253-274.
- Polska prapremiera „Prometeusza w okowach” Aischylosa w przekładzie Stefana Srebrnego jako zagadnienie badawcze [The Polish premiere of “Prometheus Bound” by Aeschylus translated by Stefan Srebrny as a research problem]. In: Wartości formalne antycznego dramatu i teatru greckiego. Konferencja w 50. rocznicę śmierci Profesora Stefana Srebrnego. Materiały z Konferencji Naukowej zorganizowanej w dniu 17 października 2012 roku w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, ed. by Grażyna Golik-Szarawarska. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, pp. 59-131.
- Wagnerianismus in den Übersetzungen der Griechischen Dramatischen Dichtung von Tadeusz Zieliński. “International Journal of Musicology” 2015, vol. 1, pp. 15-46.