Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk o Kulturze
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Jakub Zajdel

15.04.2020 - 14:29, aktualizacja 10.05.2022 - 12:54
Redakcja: an

dr hab. Jakub Zajdel, prof. UŚ

e-mail: jakub.zajdel@us.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-8423-2049

Tematyka badawcza:

  • historia filmu polskiego,
  • estetyka mediów elektronicznych,
  • problematyka fikcji i światów możliwych w badaniach medioznawczych.

Stopnie i tytuły naukowe:

Habilitacja

2019 – Pokolenia PRL na ekranie w kontekście dokumentów prasowych z epoki, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Doktorat

1997 – Nazwy własne w filmie fabularnym, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Magisterium

1988 – Model zapisu historii filmu. Uwarunkowania językowe, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Wybrane publikacje:

  1. Stefan Morawski o filmie i krytyce filmowej. „Przegląd Kulturoznawczy” 2021, nr 3, s. 599-621.
  2. Kategorie wiekowe filmów w publicystyce i listach do redakcji w latach 1970-1980. „Kwartalnik Filmowy” 2019, nr 108, s. 91-105.
  3. Jana Jakuba Kolskiego filmowe pejzaże z pamięci i wyobraźni. W: Filmowe pejzaże Europy, red. Barbara Kita, Magdalena Kempna-Pieniążek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 183-200.
  4. Hybryda medialna jako zestaw. „Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 85, s. 175-182.
  5. Wielokontekstowość filmu. W: Konteksty sztuki. Konteksty estetyki. Tom III. Medium a doświadczenie, red. Aleksandra Drzał-Sierocka, Mateusz Skrzeczkowski. Officyna, Łódź 2011, s. 121-131.
  6. Doświadczenie bez granic? W: Granice kultury, red. Andrzej Gwoźdź, Magdalena Kempna. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2010, s. 100-111.
  7. Pokoleniowe podziały w polskiej kinematografii. W: Pokolenie – kategoria historyczna czy współczesna? Obraz przemian pokoleniowych w sztuce i społeczeństwie XX i XXI wieku, red. Joanna Zając. Księgarnia Akademicka, Kraków 2010, s. 85-98.
  8. Szkolne lata Kazia Kutza. W: Kutzowisko 2, red. Andrzej Gwóźdź. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2009, s. 23-47.
  9. Sylwestra Chęcińskiego oryginalne kino gatunku. W: Wrocław będzie miastem filmowym… Z dziejów kina w stolicy Dolnego Śląska, red. Andrzej Dębski, Marek Zybura. Wydawnictwo Gajt, Wrocław 2008, s. 261-278.
  10. Film w uniwersum światów możliwych. Wydawnictwo Szumacher, Kielce 2002; 2003, ss. 112. ISBN 83-86168-43-9.
  11. Śmierć jak kromka chleba. Historia jednego filmu. Alina Madej, Jakub Zajdel. Polska Akademia Nauk. Instytut Sztuki ; Młodzieżowa Agencja Filmowa, Warszawa 1994, ss. 96. ISBN 83-85938-60-5.

Przynależność do organizacji i towarzystw naukowych:

  • Międzynarodowe Towarzystwo Estetyczne (od 1995),
  • Polskie Towarzystwo Estetyczne (od 2003),
  • Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze (od 2005),
  • Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami.

Jakub Zajdel, PhD, DLitt
Associate Professor in the Institute of Culture Studies, the University of Silesia in Katowice

jakub.zajdel@us.edu.pl

ORCID 0000-0002-8423-2049

https://scholar.google.pl/citations?view_op=list_works&hl=pl&user=pQ3Ai1AAAAAJ

https://www.researchgate.net/profile/Jakub-Zajdel

Research interests:

  • film history,
  • history of television,
  • Internet pragmatics,
  • theory of film.

Recent publications: 

  1. Mit żołnierza Legionów Polskich w filmie „Rok 1914” Henryka Szaro [The myth of the Polish Legions soldier in Henryk Szaro’s film „Rok 1914”]. In: 1918 – kino polskie wobec odzyskania niepodległości. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2020, pp. 83-99.
  2. Dyskusja prasowa o kształcie polskiej kinematografii w pierwszej połowie lat 80. XX wieku [Press discussion on the form of Polish cinema in the first half of the 1980s]. In: Kultura produkcji filmowej: teorie, badania, praktyki. Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, Łódź 201, pp. 175-202.
  3. Kategorie wiekowe filmów w publicystyce i listach do redakcji w latach 1970-1980 [Age categories of films in press articles and letters to the editor in 1970-1980]. „Kwartalnik Filmowy” 2019, no. 108, pp. 91-105.
  4. Krytyka i propaganda o debiutach w kinematografii polskiej w roku 1968 [Criticism and propaganda on the debuts in Polish cinema in 1968]. In: Rok 1968 : kultura, sztuka, polityka. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2019, pp. 139-153.
  5. Pokolenia PRL na ekranie w kontekście dokumentów prasowych z epoki [The generations of the Polish People’s Republic on the screen in the context of the press documents of the epoch]. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018, 322 pages. ISBN 978-83-226-3316-8.

Research grants:

  1. Projekty reformy kinematografii w ostatnim dziesięcioleciu PRL [Cinema reform projects in the las decade of the Polish People’s Republic] (participant, the project financed by the Ministry of Science and Higher Education program “Regionalna Inicjatywa Doskonałości w latach 2019-2022”.)

Academic outreach and engagement:

  1. „Zbiór archiwaliów Jana Lewandowskiego” – presentation in the meeting of the Silesian Film Society, March 22, 2018.
  2. Participation in the discussion on the representation of martial law in the film Śmierć jak kromka chleba directed by Kazimierz Kutz – the meeting organized by the Center for Film Art in Katowice, December 8, 2017.

return to top