dr Małgorzata Gwadera
e-mail: malgorzata.gwadera@us.edu.pl
https://orcid.org/0000-0003-0699-2402
Tematyka badawcza:
- zagadnienia szeroko rozumianych praktyk lekturowych,
- alfabetyzm funkcjonalny oraz alfabetyzacja informacyjna,
- problemy naukoznawstwa,
- problemy metodyki pracy z czytelnikiem/użytkownikiem informacji,
- biblioterapia,
- literatura dla dzieci i młodzieży,
- rynek książki dziecięco-młodzieżowej w ujęciu diachronicznym i współczesnym.
Stopnie i tytuły naukowe:
Doktorat
2000 – Polskie księgozbiory pedagogiczne w województwie śląskim w latach 1922-1939, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Wybrane publikacje:
- Piotr Stasiak. W: Biblioteka Uniwersytetu Śląskiego w pięćdziesięciolecie istnienia. Oficyna Wydawnicza Wacław Walasek, Katowice 2018, s. 371-376.
- Czytanie. W: Encyklopedia książki. T. 1, Eseje, A-J. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2017, s. 447-450.
- Kompetencje kluczowe w komunikacji naukowej. “Nowa Biblioteka” 2017, nr 3, s. 7-32.
- “Sztuka zdobywania młodego czytelnika, czyli jak polubić czytanie” (Gliwice, 31 maja 2016 r.). “Nowa Biblioteka” 2016, nr 4, s. 213-215.
- XII Forum Bibliotekarzy Województwa Śląskiego “Biblioteka przestrzenią do działania” (Zabrze, 18 marca 2016 r.). “Nowa Biblioteka” 2016, nr 3, s. 169-171.
- Literatura popularnonaukowa w okresie PRL-u. W: Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 4. Wydawnictwo UŚ, Katowice 2014, s. 135-157.
- Nauka kontra stereotyp. “Bibliotheca Nostra” 2013, nr 2, s. 109-113.
Małgorzata Gwadera, PhD
Assistant Professor,
Faculty of Humanities, University of Silesia in Katowice
malgorzata.gwadera@us.edu.pl
ORCID 0000-0003-0699-2402
Research interests:
- issues of widely understood reading practices,
- functional literacy and information literacy,
- interpersonal communication and intercultural competence,
- problems of science studies,
- literary studies,
- methodology of work with readers and/or users of information (stakeholders of cultural institutions, administration and economy),
- bibliotherapy,
- children’s and youth literature,
- children’s and youth book market in the diachronic and contemporary aspect.
Selected publications:
- Źródła do badań kultury czytelniczej – trwanie, zmiana, konwergencja [Sources for reading culture research – duration, change, convergence]. “Bibliotheca Nostra” 2019, no. 1, p. 55-77.
- Kompetencje kluczowe w komunikacji naukowej [Areas of competence which are crucial for scholarly communication]. “Nowa Biblioteka” 2017, no. 3, p. 7-32.