dr hab. Marek Rembierz, prof. UŚ
od października 2019 w Instytucie Pedagogiki [75%] oraz Instytucie Nauk o Kulturze [25%]
e-mail: marek.rembierz@us.edu.pl
https://orcid.org/0000-0003-0295-0256
https://scholar.google.pl/citations?user=bQylTAEAAAAJ&hl=pl
Tematyka badawcza:
- relacje międzykulturowe,
- dialog międzyreligijny.
Stopnie i tytuły naukowe:
Habilitacja
2011
Doktorat
1999 – Opozycja światłość/ciemność w argumentacji filozoficznej. Analiza wybranych zagadnień i dysput, Wydział Nauk Społecznych, Uniwersytet Śląski.
Magisterium
1994 – Uniwersytet Śląski.
Wybrane publikacje:
- Kultura intelektualna, wątpliwości metodologiczne i refleksja metapedagogiczna w rozwijaniu teorii i praktyki edukacji międzykulturowej. „Edukacja Międzykulturowa” 2017, no. 2 (7), pp. 37-67.
- Uczenie się pluralizmu i kształtowanie tożsamości religijnej w kontekście kulturowych i światopoglądowych odmienności–między tradycyjnym zróżnicowaniem a współczesnym pluralizmem. „Politeja” 2017, no. 46, pp. 191-237.
- Nadzieja–transcendencja–paideia. O perspektywach nadziei i pedagogii nadziei w kontekście (przekraczania) ludzkiej niedoskonałości. „Świat i Słowo” 2016, no. 14 (1), pp. 13-38.
- O splocie problemów i badań pedagogiki specjalnej z refleksją metodologiczną, aksjologiczną i antropologiczną. „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych” 2016, vol. 2, pp. 15-38.
- Tropy transcendencji… Współczesne myślenie religijne wobec pluralizmu światopoglądowego i relacji międzykulturowych. „Świat i Słowo” 2014, no. 2 (12), pp. 17-50.
Przynależność do organizacji i towarzystw naukowych:
- Polskie Towarzystwo Filozoficzne [Członek Zarządu].
Marek Rembierz, PhD, DLitt
Associate Professor in the Institute of Pedagogy (the leading discipline) and the Institute of Culture Studies (the secondary discipline), the University of Silesia in Katowice
The Faculty of Arts and Educational Science
ORCID 0000-0003-0295-0256
https://scholar.google.pl/citations?user=bQylTAEAAAAJ&hl=pl
Research interests:
- intercultural relations,
- interreligious dialogue.
Selected publications:
- Kultura intelektualna, wątpliwości metodologiczne i refleksja metapedagogiczna w rozwijaniu teorii i praktyki edukacji międzykulturowej [Intellectual culture, methodological doubts and metapedagogical reflection in the development of intercultural education theory and practice]. „Edukacja Międzykulturowa” 2017, no. 2 (7), pp. 37-67.
- Uczenie się pluralizmu i kształtowanie tożsamości religijnej w kontekście kulturowych i światopoglądowych odmienności–między tradycyjnym zróżnicowaniem a współczesnym pluralizmem [Pluralism learning and religious identity construction in the context of cultural and worldview diversity — between traditional diversity and modern pluralism]. „Politeja” 2017, no. 46, pp. 191-237.
- Nadzieja–transcendencja–paideia. O perspektywach nadziei i pedagogii nadziei w kontekście (przekraczania) ludzkiej niedoskonałości [Hope — transcendence — paideia. On prospects of hope and hope pedagogy in the context of (surpassing of) human perfection]. „Świat i Słowo” 2016, no. 14 (1), pp. 13-38.
- O splocie problemów i badań pedagogiki specjalnej z refleksją metodologiczną, aksjologiczną i antropologiczną [On the combination of special education problems and research with methodological, axiological and anthropological reflections]. „Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych” 2016, vol. 2, pp. 15-38.
- Tropy transcendencji… Współczesne myślenie religijne wobec pluralizmu światopoglądowego i relacji międzykulturowych [Tropes of transcendence… Modern religious thought on worldview pluralism and intercultural relations]. „Świat i Słowo” 2014, no. 2 (12), pp. 17-50.
Academic outreach and engagement:
The Philosophical Competition for Secondary School Students.