dr Marta Nadolna
od października 2019 w Instytucie Literaturoznawstwa [75%] oraz Instytucie Nauk o Kulturze [25%]
e-mail: marta.nadolna@us.edu.pl
https://orcid.org/0000-0002-4721-5127
Tematyka badawcza:
- literatura dla dzieci i młodzieży,
- zjawiska cenzury,
- biografistyka,
- wiedza o kulturze,
- komunikacja w Internecie,
- techniki zapamiętywania i efektywnego uczenia się.
Stopnie i tytuły naukowe:
Doktorat
2011 – Powrót „książek zakazanych” do młodego odbiorcy w Polsce po 1989 roku, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Magisterium
2007 – Polska recepcja „Folwarku Zwierzęcego” Georga Orwella [Reception of „Animal Farm” by George Orwell], Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Licencjat
2005 – Nagroda Literacka NIKE 2004 – Gnój – Wojciecha Kuczoka, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Wybrane publikacje:
- Różnorodność kulturowa we współczesnej literaturze dla dzieci (na wybranych przykładach). W: Literatura i wielość kultur. Elżbieta M. Kur, Barbara Stelingowska. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce 2019, s. 23-41.
- Horror w literaturze dla dzieci i młodzieży (na wybranych przykładach). W: Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5, red. Katarzyna Tałuć. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 145-158 ; Tabu w literaturze dla młodego czytelnika, s. 73-89.
- Polskie blogi o literaturze dla młodego odbiorcy. W: Czytelnicy – zasoby informacji i wiedzy : tradycja i przemiany w czasach kultury cyfrowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, s. 309-326.
- Czasopisma dla dzieci wydawnictwa Egmont Publishing (1990-2015). „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2015, vol. 13, s. 230-243.
- Czytelnicza fascynacja kryminałami na podstawie wybranych powieści Marka Krajewskiego. W: Na co dzień i od święta. Książka w życiu Polaków w XIX i XXI wieku, red. Agnieszka Chamera-Nowak, Dariusz Jarosz. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2015, s. 747-764.
- Powrót książek „zakazanych” do współczesnych odbiorców (wybrane zagadnienia). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2013, 204 ss. ISBN 978-83-8012-568-1.
- Książki dla dziewcząt na peerelowskich listach „purgacyjnych”. W: Historia – Pamięć – Tożsamość w edukacji humanistycznej. Tom 2: Literatura i kultur, red. Zofia Budrewicz, Maria Sienko. Wydawnictwo Libron, Kraków 2012, s. 151-165.
- Co zrobić z „Ogniwem” Janiny Broniewskiej. Trudne pamiątki po socu w literaturze dla młodego odbiorcy. W: Kłopotliwe pamiątki. Trud dziedziczenia : region, edukacja, kultura, red. Zofia Budrewicz. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2012, s. 201-207.
- Rola „Guliwera” w popularyzowaniu książek „zakazanych”. W: Biblioteki i ośrodki informacji – zbiory, pracownicy, użytkownicy, red. Mariola Jarczykowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010, s. 79-85.
Marta Nadolna, PhD
Assistant Professor in the Institute of Literary Studies (the leading discipline) and the Institute of Culture Studies (the secondary discipline), the University of Silesia in Katowice
ORCID 0000-0002-4721-5127
https://www.researchgate.net/profile/Marta_Nadolna-Tluczykont
https://scholar.google.com/citations?user=oOr7E_oAAAAJ&hl=pl
Research interests:
- literature for children and adolescents,
- censorship,
- biography,
- the concept of culture,
- communication on the Internet,
- techniques of memorization and effective learning.
Selected publications:
- Powrót do czytelników Kornela Makuszyńskiego w książce Konrada T. Lewandowskiego [Return to the readers of “Szatan z siódmej klasy” by Kornel Makuszyński in the book by Konrad T. Lewandowski]. “Filoteknos” 2020, no. 10, pp. 212-224.
- Cenzura wobec Zofii Kossak. Walka z myślą niepodległą w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej [Censorship and Zofia Kossak. Fighting against independent thought in the People’s Republic of Poland]. In: Zofia Kossak i jej czasy [Zofia Kossak and her times]. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce 2019, pp. 111-119.
- Religijna książka ilustrowana dla dzieci w wieku przedszkolnym (rekonesans badawczy) [Religious books with illustrations for preschool children (research reconnaissance). In: “Stare” i “nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży – teksty religijne. [“Old” and “new” in literature for children and adolescents – religious texts]. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2019, pp. 65-77.
- Różnorodność kulturowa we współczesnej literaturze dla dzieci (na wybranych przykładach) [Cultural diversity in contemporary literature for children (based on selected examples)]. In: Literatura i wielość kultur. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce 2019, pp. 23-41.
- O szkicach na temat magicznych światów w „ikonicznej”, „zapomnianej” lub „niedostrzeżonej” literaturze adresowanej do młodych odbiorców [On essays on magical worlds in “iconic”, “forgotten” or “unnoticed” literature addressed to young readers]. „Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2018, vol. 27, pp. 311-320. DOI 10.31261/TPDJP.2018.27.18