Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk o Kulturze
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Marta Nadolna

01.09.2021 - 16:17, aktualizacja 11.10.2023 - 12:24
Redakcja: am

dr Marta Nadolna

od października 2019 w Instytucie Literaturoznawstwa [75%] oraz Instytucie Nauk o Kulturze [25%]

e-mail: marta.nadolna@us.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-4721-5127

Tematyka badawcza:

  • literatura dla dzieci i młodzieży,
  • zjawiska cenzury,
  • biografistyka,
  • wiedza o kulturze,
  • komunikacja w Internecie,
  • techniki zapamiętywania i efektywnego uczenia się.

Stopnie i tytuły naukowe:

Doktorat

2011 – Powrót “książek zakazanych” do młodego odbiorcy w Polsce po 1989 roku, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Magisterium

2007 – Polska recepcja “Folwarku Zwierzęcego” Georga Orwella [Reception of “Animal Farm” by George Orwell], Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Licencjat

2005 – Nagroda Literacka NIKE 2004 – Gnój – Wojciecha Kuczoka, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Wybrane publikacje:

  1. Różnorodność kulturowa we współczesnej literaturze dla dzieci (na wybranych przykładach). W: Literatura i wielość kultur. Elżbieta M. Kur, Barbara Stelingowska. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego, Siedlce 2019, s. 23-41.
  2. Horror w literaturze dla dzieci i młodzieży (na wybranych przykładach). W: Literatura dla dzieci i młodzieży. T. 5, red. Katarzyna Tałuć. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 145-158 ; Tabu w literaturze dla młodego czytelnika, s. 73-89.
  3. Polskie blogi o literaturze dla młodego odbiorcy. W: Czytelnicy – zasoby informacji i wiedzy : tradycja i przemiany w czasach kultury cyfrowej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2017, s. 309-326.
  4. Czasopisma dla dzieci wydawnictwa Egmont Publishing (1990-2015). “Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2015, vol. 13, s. 230-243.
  5. Czytelnicza fascynacja kryminałami na podstawie wybranych powieści Marka Krajewskiego. W: Na co dzień i od święta. Książka w życiu Polaków w XIX i XXI wieku, red. Agnieszka Chamera-Nowak, Dariusz Jarosz. Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2015, s. 747-764.
  6. Powrót książek „zakazanych” do współczesnych odbiorców (wybrane zagadnienia). Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2013, 204 ss. ISBN 978-83-8012-568-1.
  7. Książki dla dziewcząt na peerelowskich listach „purgacyjnych”. W: Historia – Pamięć – Tożsamość w edukacji humanistycznej. Tom 2: Literatura i kultur, red. Zofia Budrewicz, Maria Sienko. Wydawnictwo Libron, Kraków 2012, s. 151-165.
  8. Co zrobić z „Ogniwem” Janiny Broniewskiej. Trudne pamiątki po socu w literaturze dla młodego odbiorcy. W: Kłopotliwe pamiątki. Trud dziedziczenia : region, edukacja, kultura, red. Zofia Budrewicz. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków 2012, s. 201-207.
  9. Rola „Guliwera” w popularyzowaniu książek „zakazanych”. W: Biblioteki i ośrodki informacji – zbiory, pracownicy, użytkownicy, red. Mariola Jarczykowa. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2010, s. 79-85.

Marta Nadolna, PhD

Assistant Professor in the Institute of Literary Studies (the leading discipline) and the Institute of Culture Studies (the secondary discipline), the University of Silesia in Katowice

marta.nadolna@us.edu.pl

ORCID 0000-0002-4721-5127

https://www.researchgate.net/profile/Marta_Nadolna-Tluczykont

https://scholar.google.com/citations?user=oOr7E_oAAAAJ&hl=pl

Research interests:

  • literature for children and adolescents,
  • censorship,
  • biography,
  • the concept of culture,
  • communication on the Internet,
  • techniques of memorization and effective learning.

Selected publications: 

  1. Powrót do czytelników Kornela Makuszyńskiego w książce Konrada T. Lewandowskiego [Return to the readers of “Szatan z siódmej klasy” by Kornel Makuszyński in the book by Konrad T. Lewandowski]. “Filoteknos” 2020, no. 10, pp. 212-224.
  2. Cenzura wobec Zofii Kossak. Walka z myślą niepodległą w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej [Censorship and Zofia Kossak. Fighting against independent thought in the People’s Republic of Poland]. In: Zofia Kossak i jej czasy [Zofia Kossak and her times]. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce 2019, pp. 111-119.
  3. Religijna książka ilustrowana dla dzieci w wieku przedszkolnym (rekonesans badawczy) [Religious books with illustrations for preschool children (research reconnaissance). In: Stare” i “nowe” w literaturze dla dzieci i młodzieży – teksty religijne. [“Old” and “new” in literature for children and adolescents – religious texts]. Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2019, pp. 65-77.
  4. Różnorodność kulturowa we współczesnej literaturze dla dzieci (na wybranych przykładach) [Cultural diversity in contemporary literature for children (based on selected examples)]. In: Literatura i wielość kultur. Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny, Siedlce 2019, pp. 23-41.
  5. O szkicach na temat magicznych światów w „ikonicznej”, „zapomnianej” lub „niedostrzeżonej” literaturze adresowanej do młodych odbiorców [On essays on magical worlds in “iconic”, “forgotten” or “unnoticed” literature addressed to young readers]. “Z Teorii i Praktyki Dydaktycznej Języka Polskiego” 2018, vol. 27, pp. 311-320. DOI 10.31261/TPDJP.2018.27.18

 

Marta Nadolna-Tłuczykont

return to top