dr Sabina Sweta Sen-Podstawska
e-mail: sabina.sen@us.edu.pl
https://orcid.org/0000-0002-9939-1018
Tematyka badawcza:
- świadomość zmysłowo-somatyczna w klasycznym tańcu indyjskim Odissi i w innych sztukach performatywnych,
- wielokulturowość, transkulturowość, wieloetniczność,
- sztuki performatywne kultur mniejszości,
- diaspory i kultury rdzenne w Kanadzie,
- relacje ciało-umysł,
- studia somatyczne, psychofizyczny trening i performans,
- somaestetyka oraz emocje w sztukach performatywnych,
- taniec i kultura Indii.
Stopnie i tytuły naukowe:
Doktorat
2016 – Kiedy nasze zmysły tańczą: Świadomość zmysłowo-somatyczna we współczesnych sposobach podejścia do tańca Odissi w Indiach, Wydział Teatru, Uniwersytet Exeter.
Magisteria
2011 – Podróżujący taniec: Ucieleśnienie tańca Odissi w Diasporze i poza nią, Uniwersytet Roehampton.
2010 – Tożsamości w ruchu: Taneczny performance ucieleśnieniem kultury i społecznej organizacji Narodu Tsimshian, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Wybrane publikacje:
- Doświadczenia ucieleśnione i kinestetyczne w teatrze indygennym Floyda Favela. W: Piszący z ziemi. Teatr indygenny Floyda Favela i inne eseje. Wydawnictwo Naukowe „Śląsk”, Katowice 2021, s. 86-112.
- Transfer kulturowy w klasycznym tańcu indyjskim odissi w Indiach. „ER(R)GO” 2019 nr 39, [z.] 2, s. 179-199.
- Living the “abhinaya” : sensory-somatic approaches to “rasa-bhāva” in Odissi dance. W: Oriental encounters : language, society, culture. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019, s. 67-81.
- The transient “ideals” of the “Odissi body” and the changing place and role of Odissi dancers in history. „Świat i Słowo” 2019, nr 1, s. 133-151.
- Why dancing the sensual sculptures matters? : considering a sensory paradigm for Odissi dance. W: Dance matters too : markets, memories, identities. Routledge, London 2018, s. 284-306.
- Re-shaping and conditioning the Odissi bodymind and its sensibility in India. „Dialogos com a Arte” 2016, no. 6, s. 197-220.
- Tsimshian identities on the move : contemporary dance performance as an embodiment of the changing identity. „TransCanadiana” 2011, vol. 4, s. 223-247.
Sabina Sweta Sen-Podstawska, PhD
Assistant Professor in the Institute of Culture Studies, the University of Silesia in Katowice
ORCID 0000-0002-9939-1018
https://scholar.google.com/citations?hl=en&user=4teIBrgAAAAJ
https://www.researchgate.net/profile/Sabina-Sen-Podstawska
https://silesian.academia.edu/SabinaSwetaSenPodstawska
Research interests:
- somatic studies,
- body-mind relations,
- multiculturalism,
- transculturalism,
- ethnicity,
- diaspora and indigenous studies in Canada,
- performing arts,
- Indian dance and culture.
Recent publications:
- Transfer kulturowy w klasycznym tańcu indyjskim odissi w Indiach [Cultural transfer in classical Indian dance Odissi]. Er(r)go 2019, no. 39, iss. 2, pp. 179-199.
- Living the “abhinaya” : sensory-somatic approaches to “rasa-bhāva” in Odissi dance. In: Oriental encounters : language, society, culture. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice2019, pp. 67-81.
- The transient “ideals” of the “Odissi body” and the changing place and role of Odissi dancers in history. „Świat i Słowo” 2019, no. 1, pp. 133-151.
- Why dancing the sensual sculptures matters? : considering a sensory paradigm for Odissi dance. In: Dance matters too : markets, memories, identities. Routledge, London 2018, pp. 284-306.
- Re-shaping and conditioning the Odissi bodymind and its sensibility in India. „Dialogos com a Arte” 2016, no. 6, pp. 197-220.
Academic outreach and engagement:
- Organization of the “Discover Canada” Contest for High School Students in Poland – 2016–2021,
- Artistic and research collaboration with Miyawata Culture Inc. and their international festivals in Saskatchewan, Canada – 2018–2021,
- Presentation, “Indian classical dance: How to watch and why is it worth practicing”, at the Indian session on the occasion of the 150th birth anniversary of Mahatma Gandhi organized by the University of Silesia in Katowice in collaboration with the Juliusz Słowacki High School in Chorzów, October 2019.