Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

Instytut Nauk o Kulturze

Tadeusz Miczka

15.04.2020 - 12:48, aktualizacja 11.05.2020 - 09:44
Redakcja: an

Tadeusz Miczka - zdjęcie profiloweprof. Tadeusz Miczka
e-mail: tadeusz.miczka@us.edu.pl

Tematyka badawcza:

  • historia i teoria kultury,
  • historia i teoria kina oraz nowych mediów,
  • teoria komunikacji,
  • metodologia badań humanistycznych i społecznych,
  • pedagogika kultury i edukacja medialnej,
  • dzieje awangard artystycznych,
  • historia totalitaryzmów XX w.,
  • historia Holokaustu.

Stopnie i tytuły naukowe:

Profesura

1995 – tytuł profesora nauk humanistycznych nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Habilitacja

1989 – Czas przyszły niedokonany. O włoskiej sztuce futurystycznej, Uniwersytet Jagielloński.

Doktorat

1984 – Inspiracje plastyczne w twórczości filmowej i telewizyjnej Andrzeja Wajdy, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Magisterium

1976 – Możliwości interioryzacyjne kina na przykładzie filmu „Osiem i pół” Federico Felliniego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Wybrane publikacje:

  1. Von der „Stadt der Zukunft” von Antonio Sant Elia zur zeitgenossischen virtuellen Stadt. W: Von der Agora zur Cyberwold. Soziale und kulturelle , digitale und nicht-digitale Dimensionen des offentlichen Raumes. Gerhard Banse / Xabier Insausti (Hrsg.). Trafo Verlagsgruppe dr. Weist, Berlin 2018 , s. 103-114.
  2. Affascinati ma distanti: le trace italiane in un cinema „malato di polonitá”. Przeł. R. Wylecioł. W: L’italianismo moderno Nell’Europa Centrale e Orientale (secc. XIX-XXI). Accademia Polacca delle Scienze Biblioteca e Centro di Studi a Roma in collaborazione con l’Istituto Balassi Accademia d’Ungheria in Roma e l’Istituto Storico Austriaco, Roma 2017, s. 62-75.
  3. Conception of the Integral Person Faced with the Prospect of Technology. Przeł. B. Moczko. „Transformacje. Pismo interdyscyplinarne” nr 3-4 (86-87), 2015, s. 50-76.
  4. Poetics of Computer Games as the Basis of Contemporary Popular Culture and it’s Interdisciplinary Studies. W: Multidisciplinary Views on Popular Culture: Proceedings of the 5th International SELICUP Conference/Visiones multidisciplinares sobre la cultura popular: Actas del 5o Congreso Internacional de SELICUP. Red. E. de Gregorio Godeo & M. del Mar Ramón-Torrijos. Ediciones de la Universidad de Castilla – La Mancha, Cuenca 2014, s. 425-435.
  5. O śmierci na ekranie. Wyższa Szkoła Administracji, Bielsko-Biała 2011, ss. 208.
  6. Kino włoskie. Wydawnictwo Słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2009, ss. 697.
  7. Słownik pojęć filmowych. T. 10 Red. A. Helman. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 1998, s. 7‑42.
  8. Wielkie ŻARCIE i POSTmodernizm. O grach intertekstualnych w kinie współczesnym. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1992, ss. 138.
  9. Czas przyszły niedokonany. O włoskiej sztuce futurystycznej. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1988, ss. 207.
  10. Inspiracje plastyczne w twórczości filmowej i telewizyjnej Andrzeja Wajdy. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 1987, ss. 232.
return to top