dr Tomasz Gruszczyk
e-mail: tomasz.gruszczyk@us.edu.pl
https://orcid.org/0000-0001-5821-3250
Tematyka badawcza:
- strategia i poetyka fragmentu w literaturze XX i XXI wieku,
- problematyka pamięci i zapomnienia w literaturze XX i XXI wieku,
- modele podmiotowości w polskiej literaturze współczesnej w perspektywie teoretycznoliterackiej i kulturoznawczej,
- intersemiotyczne, intertekstualne i intermedialne relacje między literaturą a mediami w kulturze audiowizualnej XX i XXI wieku,
- etyczny i egzystencjalny wymiar lektury i interpretacji dzieła literackiego.
Stopnie i tytuły naukowe:
Doktorat
2016 – Ocalające zatracenie. Rozważania o doświadczeniu, pamięci i pragnieniu w twórczości Zygmunta Haupta, Stanisława Czycza i Krzysztofa Vargi, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Magisterium
2005 – Poetyka fragmentu w prozie polskiej lat dziewięćdziesiątych na przykładzie twórczości Krzysztofa Vargi, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Wybrane publikacje:
- Ciało, gest, literatura. „Humaniora” 2021, nr 3, s. 73-91. DOI 10.14746/h.2021.3.5
- Czytając – próbować się. Praktyki lekturowe Józefa Czapskiego. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2019, nr 4, s. 230-238.
- Ocalające zatracenie. Rozważania o doświadczeniu, pamięci i pragnieniu w twórczości Zygmunta Haupta, Stanisława Czycza i Krzysztofa Vargi. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018, ss. 320. ISBN 978-83-226-3282-6.
- Zygmunt Haupt: rozpisać obcość, rozpisać siebie. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2016, nr 3-4, s. 337-350.
- Czytanie filmu – oglądanie literatury. Propozycje interpretacji do spotkań edukacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, ss. 184. ISBN 978-83-8012-398-4.
- Ocalenie czy oblężenie? Pod naporem pamięci. W: Oblężenie. Strategia pisarska – postrzeganie świata – motyw literacki, red. Małgorzata Krakowiak. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 69-112.
- Prochy doświadczenia w urnie pamięci. Nad pudełkiem „Nieszczęsnych” B.S. Johnsona. W: Zobaczyć sens. Studia o malarstwie, literaturze i życiu, red. Aleksandra Dębska-Kossakowska, Małgorzata Krakowiak. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2014, s. 189-201.
- We wstecznym lusterku. Konstytuowanie podmiotu w prozie Zygmunta Haupta. W: Zanikanie i istnienie niepełne. W labiryntach romantycznej i współczesnej podmiotowości, red. Aleksandra Dębska-Kossakowska, Paweł Paszek, Leszek Zwierzyński. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2013, s. 191-210.
- Upadek i śmiech. „Fraza” 2011, nr 3-4, s. 85-96.
- Banał – nuda – nicość. Droga od mierności do marności w prozie Krzysztofa Vargi. W: Świat przez pryzmat JA. T. 2: Studia i interpretacje, red. Beata Gontarz, Małgorzata Krakowiak. Agencja Artystyczna PARA, Katowice 2006, s. 223-233.
Tomasz Gruszczyk, PhD
Assistant Professor in the Institute of Culture Studies, theUniversity of Silesia in Katowice
ORCID 0000-0001-5821-3250
https://www.researchgate.net/profile/Tomasz-Gruszczyk
https://scholar.google.com/citations?user=5mLX9CwAAAAJ&hl=pl
Research interests:
- anthropology of reading,
- literary hermeneutics,
- subjectivity models in literature in perspectives of literary theory and Cultural Studies.
Selected publications:
- Czytając – próbować się. Praktyki lekturowe Józefa Czapskiego [Reading — testing oneself. Józef Czapski’s reading practices]. “Konteksty” 2019, no. 4, pp. 230-238.
- Ocalające zatracenie. Rozważania o doświadczeniu, pamięci i pragnieniu w twórczości Zygmunta Haupta, Stanisława Czycza i Krzysztofa Vargi [Saving distraction. Reflections on experience, memory and desire in works by Zygmunt Haupt, Stanisław Czycz and Krzysztof Varga]. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2018, 320 pages. ISBN 978-83-226-3282-6.
- Czym jestem, czym nie jestem – Stanisław Czycz i Zygmunt Haupt wobec tradycji [What am I, What am I not — Stanisław Czycz and Zygmunt Haupt on tradition]. “Prace Literackie” 2018, vol. 58, pp. 203-213.
- Zygmunt Haupt: rozpisać obcość, rozpisać siebie [Zygmunt Haupt: Writing out strangeness, writing out himself]. “Konteksty” 2016, no. 3-4, pp. 337-350.
- Czytanie filmu – oglądanie literatury. Propozycje interpretacji do spotkań edukacyjnych [Reading films — watching literature. Suggestions of interpretations for educational meetings]. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 2015, 184 pages. ISBN 978-83-8012-398-4.
Academic outreach and engagement:
- Nowy wymiar sztuki słowa – research project, as part of the program “Edukacja medialna i informacyjna”, financed by the Ministry of Culture and National Heritage. The project was sponsored by the Faculty of Philology in the University of Silesia in Katowice, the Mediation Art Chair in the Fine Arts Academy in Wrocław, Strefa Centralna, the Miasto Ogrodów Gallery, and the Dwie Lewe Ręce Gallery. Lectures and workshops. Katowice, 2015.
- Akademia Filmowa – lectures and media education (the rudiments of film, world film history and main problems in modern cinema) program for secondary schools (co-author), the Helios cinema, Bielsko-Biała, 2009-2020.