Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk o Kulturze
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Ewa Wąchocka

15.04.2020 - 14:16, aktualizacja 10.05.2022 - 11:16
Redakcja: am

prof. dr hab. Ewa Wąchocka

e-mail: ewa.wachocka@us.edu.pl

https://orcid.org/0000-0002-3321-0333

Tematyka badawcza:

  • europejski dramat i teatr XX i XXI wieku oraz teoria dramatu,
  • ewolucja form we współczesnej dramaturgii w perspektywie psychoanalitycznej i kulturowej,
  • problematyka tożsamości w dramacie europejskim,
  • związki dramatu i teatru z muzyką,
  • nowe praktyki pisania dla teatru,
  • antropologia widowisk i praktyki performatywne.

Stopnie i tytuły naukowe:

Profesura

2008 – tytuł profesora nauk humanistycznych nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Habilitacja

2000 – Autor i dramat, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Doktorat

1990 – Między sztuką a filozofią. Teoria krytyki artystycznej Stanisława Ignacego Witkiewicza, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Magisterium

1980 – Dramat poetycki Józefa Czechowicza, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Wybrane publikacje:

  1. Mówiące ciało. Przedstawienia cielesności w polskim dramacie współczesnym. „Ethos” 2021, nr 2, s. 1-10.
  2. Piosenka to drugi teatr, “Dialog” 2019, nr 11, s. 223-237.
  3. Pisanie dla sceny – narracje współczesnego teatru, red. Magdalena Figzał-Janikowska, Aneta Głowacka, Beata Popczyk-Szczęsna, Ewa Wąchocka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2019, ss. 432. ISBN 978-83-226-3507-0.
  4. Sémiotika divadla včera a dnes. W: Divadlo v průsečíku reflexe. Antologie současné polské divadelní teorie, red. Jan Roubal. Institut umění – Divadelní ústav, Praha 2018, s. 335-352.
  5. Aktorzy i outsiderzy w dramatach Ireneusza Iredyńskiego. W: RE: Iredyński, red. Zbigniew Majchrowski, Maksymilian Wroniszewski, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2018, s. 131-147.
  6. Krótka noc. Dramaty, Władysław Terlecki, wybór i wstęp Ewa Wąchocka. Instytut Badań Literackich PAN. Warszawa 2016, ss. 612. ISBN 978-83-65573-42-1.
  7. Tropami „grzesznych” namiętności w teatrze Witkacego. W: Witkacy 2014: co jeszcze jest do odkrycia? Materiały międzynarodowej konferencji naukowej z okazji 75. rocznicy śmierci Stanisława Ignacego Witkiewicza. Słupsk, 17–20 września 2014, red. Janusz Degler. Wydawnictwo Muzeum Pomorza Środkowego, Słupsk 2016, s. 159-170.
  8. Wspomnienia i powroty. Intymne rytuały żałoby we współczesnym dramacie. W: Świat (w) polskiej dramaturgii najnowszej. W lekturze i na scenie, red. Jacek Kopciński. Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa 2016, s. 11-24.
  9. Intymne – prywatne – publiczne, red. Ewa Wąchocka. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2015, ss. 320. ISBN 978-83-8012-388-5.
  10. Identity Trap’s in Witkacy’s Dramas. „Estetyka i Krytyka” 2013, nr 4, s. 177-187.

Przynależność do organizacji i towarzystw naukowych:

  • International Federation for Theatre Research (IFTR/FIRT),
  • Polskie Towarzystwo Badań Teatralnych,
  • Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze,
  • Komisja Historycznoliteracka PAN,
  • Towarzystwo Teatralne “Tespis”,
  • Rada Programowa portalu internetowego „Dziennik Teatralny”, przewodnicząca.

Ewa Wąchocka, PhD, DLitt
Professor in the Institute of Culture Studies, the University of Silesia in Katowice

ewa.wachocka@us.edu.pl

ORCID 0000-0002-3321-0333

https://www.researchgate.net/profile/Ewa-Wachocka

https://silesian.academia.edu/EwaWąchocka

Research interests:

  • theory and esthetics of drama and theater of the 20th and 21st centuries,
  • form changes in contemporary Polish and European dramaturgy in psychoanalytical and cultural perspectives,
  • relations between drama and music,
  • history of reflections on drama,
  • contemporary Polish theater in a cultural studies perspective,
  • performative practices,
  • theatrical criticism.

Selected publications:

  1. Identity Trap’s in Witkacy’s Dramas. „Estetyka i Krytyka. Witkacy: 21st Century Perspectives” [The Polish Journal of Aesthetics] 2013, vol. 31, no. 4, pp. 177-187.
  2. Metatheatre: A Discourse on Contemporary Staging. In: Directors & Designers, ed. by Christine White. Intellect Ltd, Bristol 2009, pp. 179-188.
  3. Milczenie w dwudziestowiecznym dramacie [Silence in 20th century drama]. In: Dramat obcy w Polsce w XIX i XX wieku, eds. Wojciech Kaczmarek, Joanna Michalczuk. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 2004, pp. 205-216.
  4. Współczesne metody badań teatralnych [Modern methods of theatrical research]. Wydawnictwo Gnome. Katowice 2003, 66 pages. ISBN 83-87819-87-5.
  5. Autor i dramat [The author and drama]. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. Katowice 1999, 139 pages. ISBN 83-226-0861-6.

Research grants:

  • Polish-Czech research project, “Polska i czeska kultura teatralna między kulturą narodową a regionalizmem” [Polish and Czech theatrical culture — between national culture and regionalism] (2003-2004), project manager;
  • International research project, “Teatr historii lokalnych w Europie Środkowej” [Theater of local stories in Central Europe], financed by the International Visegrad Fund (2014-2015), project manager;
  • Participant in the NPRH grant, “Dramat polski. Reaktywacja/Kontynuacja” [Polish drama. Reactivation/Continuation] (2018-2023), realized in the the Institute of Literary Studies — the Center for the Research on Polish Contemporary Drama.

Academic outreach and engagement:

  • Collaboration with the Zbigniew Raszewski Theater Institute in Warsaw, in the project, “Elektroniczna Encyklopedia Teatru Polskiego” [An electronic encyclopedia of Polish theater], manager of the criticism division;
  • The Internet portal “Dziennik Teatralny” (http://www.dziennikteatralny.pl) – chair of the Program Board.

return to top