Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk o Kulturze
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Karina Banaszkiewicz-Sadowska

14.04.2020 - 14:28, aktualizacja 12.05.2022 - 11:35
Redakcja: am

dr hab. Karina Banaszkiewicz-Sadowska
e-mail: karina.banaszkiewicz-sadowska@us.edu.pl

https://orcid.org/0000-0003-3796-6602

Tematyka badawcza:

  • antropologia mediów – antropologia obrazu i obrazowania: tradycyjnego i (post)cyfrowego,
  • narzędzia i formy kapitalizmu kognitywnego,
  • realność i wirtualność jako horyzont tożsamości,
  • przestrzeń: krajobraz kulturowy i krajobrazy medialne,
  • formy współczesnego panoptyzmu,
  • praktyki kultury popularnej i uczestnictwo w kulturze,
  • antropologia publiczności w perspektywie lokalności i globalizacji,
  • metodologia nauk humanistycznych i społecznych (szczególnie antropologia kulturowa, jej metody i praktyczne zastosowanie dla badania kultur, w tym mediów).

Stopnie i tytuły naukowe:

Habilitacja

2012 – Audiowizualność i mimetyki przestrzeni, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny (Warszawa).

Doktorat

1994 – Modele podmiotowości w wypowiedzi telewizyjnej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Magisterium

1985 – Niespójność jako konwencja systemu audiowizualnego, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.

Wybrane publikacje:

  1. Nostalgia za obrazem w epoce późnej cyfryzacji : między zdarzeniem wirtualnym a praktykowaniem codzienności. W: Media, nowe media czy post-media sztuki? red. Aleksandra Łukaszewicz-Alcatraz. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademii Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2019, s. 72-79.
  2. “Silesian garden cities” in the anthropology of place, modernity and senses. W:  Senses in architecture and urban landscaping, red. Małgorzata Kądziela, Katarzyna Ujma-Wąsowicz. Towarzystwo Urbanistów Polskich, Katowice 2019, e-ISBN: 978-83-952918-0-7.
  3. Obraz w epoce przekaźników cyfrowo-falowych : między palimpsestem a hybrydą. W: Palimpsest : miejsca i przestrzenie, red. Anna Gomóła, Anna Szawerna-Dyrszka, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2018, s. 195-210.
  4. Takiego Śląska już nie ma? : filmowe krajobrazy jako pamięć Górnego Śląska . W: Filmowe przestrzenie Górnego Śląska, red. Andrzej Gwóźdź. Regionalny Instytut Kultury, Katowice 2018, s. 121-142.
  5. Sienkiewicz utracony –Sienkiewicz odzyskany w mediach i polskiej krytyce filmowej. W: Sienkiewicz w literaturze i krytyce literackiej, red. Danuta Samburska-Kukuć, Tomasz Sobieraj. Wydawnictwo DIT, Warszawa 2018, s. 274-298.
  6. Reality and virtuality in the era of digital images. W: “Aesthetics and Mass Culture” : proceedings of ICA 2016 Seoul : The Korean Society of Aesthetics and IAA 2017, s. 322-331.
  7. Ciała, widma, sobowtóry, cienie … : antropologia postaci filmowych Hanny Schygulli. W: Kino Hanny Schygulli, red. Andrzej Gwóźdź. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2015, s. 75-114 .
  8. Heimat – przestrzeń i pamięć integrująca niemiecki obszar kulturowy. W: Karły na ramionach olbrzymów? : kultura niemieckiego obszaru językowego w dialogu z tradycją. T. 1, red. Katarzyna Grzywka-Kolago, Lech Kolago, Maciej Jędrzejewski, Robert Małecki. Instytut Germanistyki UW, Warszawa 2015, s. 49-60.
  9. Audiowizualność i mimetyki przestrzeni. Media, narracja, człowiek. Oficyna Naukowa, Warszawa 2011, ss. 373. ISBN 978-83-7737-016-2.
  10. Nikt nie rodzi się telewidzem. Człowiek, kultura, audiowizualność. „Nomos”, Kraków 2000, ss. 210. ISBN 83-85508-09-1.

Przynależność do organizacji i towarzystw naukowych:

  • Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze,
  • Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami (od 2019), członek/założyciel,
  • Polskie Towarzystwo Estetyczne (od 2018).

Karina Banaszkiewicz-Sadowska, PhD, DLitt
Assistant Professor in the Institute of Culture Studies, the University of Silesia in Katowice

karina.banaszkiewicz-sadowska@us.edu.pl

ORCID 0000-0003-3796-6602

https://www.researchgate.net/profile/karina-banaszkiewicz

Research interests:

  • reality and virtuality, anthropology of the media — spaces,
  • the local and the global man,
  • methodologies — theories of humanities and the media.

Selected publications:

  1. Praktykować media/ Praktykować siebie… O doświadczaniu przestrzeni późnej nowoczesności [Practicing the media/Practicing oneself… On experiencing space of late modernity]. “Załącznik Kulturoznawczy” 2021, no. 8, pp. 11-27.
  2. Nostalgia za obrazem w epoce późnej cyfryzacji. Między zdarzeniem wirtualnym a praktykowaniem codzienności [Nostalgia for the picture in the late digitality epoch. Between the virtual event and practicing everyday life]. In: Media, nowe media czy post-media sztuki?, eds. Aleksandra Łukaszewicz Alcatraz, Łukasz Musielak, Kalina Kukiełko-Rogozińska, Joanna Szczepanik. Wydawnictwo Naukowe Wydziału Malarstwa i Nowych Mediów Akademia Sztuki w Szczecinie, Szczecin 2019, pp. 72-79.
  3. Reality and virtuality in the era of digital images. In: „Aesthetics and Mass Culture” : proceedings of ICA 2016 Seoul : The Korean Society of Aesthetics and IAA 2017, pp. 322-331.
  4. Audiowizualność i mimetyki przestrzeni: media, narracja, człowiek [Audiovisuality and space mimetics: The media, narration and the man]. Oficyna Naukowa. Warszawa 2011, 373 pages. ISBN 978-83-7737-016-2.
  5. Nikt nie rodzi się telewidzem: człowiek, kultura, audiowizualność [Nobody is born to be a TV viewer: The man, culture and audiovisuality]. Wydawnictwo Naukowe „Nomos”. Kraków 2000, 191 pages. ISBN 83-88508-09-1.

Activity in academic societies:

  1. Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami [the Polish Society for Film and Media Studies]: member-founder, since 2019 – chair of the all-Polish academic board, 2020 and 2021 — member of the jury in the competition for the best book in film and media studies;
  2. Polskie Towarzystwo Kulturoznawcze [the Polish Society of Cultural Studies]: since 2018 — chair of the all-Polish audit committee;
  3. Collaboration with the community centers in Szopienice and Sosnowiec — “Zameczek” (a series of lectures on film and regional culture); and collaboration with the TV  stations: Canal+, TVP Polonia, TVP 3 Katowice (programs on culture) and with the “Rezonans” Radio station (the host of the program on culture — Kto za Panem stoi?) and the “Top” Radio station.

return to top