Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Nauk Teologicznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

LECTIO MAGISTRALIS INTERNATIONALIS

Projekt Lectio Magistralis Internationalis to cykl międzynarodowych seminariów naukowych, zapoczątkowany na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w październiku 2020 roku. 

Lectio Magistralis Internationalis (LMI) to międzynarodowy projekt akademicki, zainicjowany w 2020 roku na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego celem jest wspieranie uniwersytetów w podejmowaniu refleksji nad kluczowymi wyzwaniami współczesnego świata – zgodnie z misją instytucji szkolnictwa wyższego. Inicjatywa ta znajduje swoje uzasadnienie w założeniach zawartych w konstytucji apostolskiej Veritatis gaudium (2017), poświęconej roli uniwersytetów i wydziałów kościelnych w promowaniu dialogu nauki, wiary i kultury.

Projekt realizuje cztery główne zasady odnowy szkolnictwa wyższego, wskazane przez papieża Franciszka:

Kerygmatyczna inspiracja wiedzy (VG 4a):
Kontemplacja i przekaz istoty Ewangelii w dialogu z konkretną rzeczywistością człowieka i różnorodnymi formami poznania.

Dialog jako przestrzeń poszukiwania prawdy (VG 4b):
Prawda jako owoc wzajemnego słuchania, spotkania i wspólnego poszukiwania sensu – dialog jako wymiar zarówno epistemologiczny, jak i teologiczny.

Inter- i transdyscyplinarna integracja wiedzy (VG 4c):
Całościowe podejście do poznania, łączące różne dziedziny w świetle Objawienia i otwarte na złożoność ludzkiego doświadczenia.

Tworzenie globalnej sieci współpracy akademickiej (VG 4d):
Budowanie współpracy między instytucjami różnych tradycji i kultur, ukierunkowanej na podnoszenie jakości edukacji i wspólne poszukiwanie nowego humanizmu.

JAK DZIAŁAMY

·         Częstotliwość: Seminaria odbywają się dwa razy w roku w formule hybrydowej (stacjonarnie i online).

·         Struktura spotkań:
– Część I: Wykład Mistrza oraz interdyscyplinarna debata z udziałem ekspertów.
– Część II: Dialog Mistrza z uczestnikami – przestrzeń na pytania i refleksję.

·         Języki: polski i angielski (języki główne); włoski i niemiecki (opcjonalnie, z tłumaczeniem symultanicznym).

·         Dla kogo? Dla naukowców, doktorantów, studentów i wszystkich zainteresowanych pogłębianiem refleksji akademickiej.

===============================================================================================

Lectio Magistralis Internationalis (LMI) is an international academic project launched in 2020 at the Faculty of Theology of the University of Silesia in Katowice. Its aim is to support universities in engaging with the key challenges of the contemporary world, in line with the mission of higher education institutions. The initiative is rooted in the principles set out in the apostolic constitution Veritatis gaudium (2017), which addresses the role of ecclesiastical universities and faculties in fostering dialogue between science, faith, and culture.

The project embodies four core principles of higher education renewal, as outlined by Pope Francis:

The kerygmatic inspiration of knowledge (VG 4a):
Contemplation and communication of the essence of the Gospel in dialogue with the concrete reality of the human person and various forms of knowledge.

Dialogue as a space for seeking truth (VG 4b):
Truth as the fruit of mutual listening, encounter, and the shared search for meaning – with dialogue as both an epistemological and theological dimension.

Interdisciplinary and transdisciplinary integration of knowledge (VG 4c):
A holistic approach to knowledge that integrates diverse disciplines in the light of Revelation and remains open to the complexity of human experience.

Establishing a global “networking” of academic cooperation (VG 4d):
Fostering collaboration among institutions of different traditions and cultures in pursuit of educational quality and the shared search for a new humanism.

How We Work

·         Frequency: Seminars are held twice a year in a hybrid format (in-person and online).

·         Structure:
– Part I: A Master Lecture followed by an interdisciplinary panel of experts.
– Part II: Dialogue between the Lecturer and participants – space for questions and reflection.

·         Languages: Polish and English (main); Italian and German (optional, with simultaneous translation).

·         Target audience: Scholars, doctoral researchers, students, and anyone engaged in deepening academic reflection.

 

RADA PROGRAMOWA  / PROGRAMME COUNCIL

Assoc. Prof. Mariola T. Kozubek, PhD, Project Manager, University of Silesia in Katowice, Faculty of Theology & Institute of Pedagogy
Rev. Assoc. Prof. Dawid Ledwoń, PhD, Deputy Director of the Institute of Theology at the University of Silesia in Katowice
Raul Augusto Silva, MTh, PhD candidate, Istituto Universitario Sophia, Italy
Jadwiga Gorol, student of Family Studies and of Theology at the University of Silesia in Katowice

 

KOMITET HONOROWY / HONORARY COMMITTEE

Prof. Massimo Borghesi, Università degli Studi di Perugia, Italy
Prof. Attilio Danese, Centro Ricerche Personaliste, Teramo, Italy
Sr. Prof. Maria Ha Fong KO, Pontificia Facoltà di Scienze dell’Educazione “Auxilium”, Hong Kong / Italy
Rev. Prof. Luis Felipe Navarro Marfá, Pontifical University of the Holy Cross, Spain / Italy
Prof. Giulia Paola Di Nicola, Centro Ricerche Personaliste, Teramo, Italy
Réka Szemerkényi, PhD, Center for European Policy Analysis (CEPA), Hungary / USA
Prof. Joseph Halevi Horowitz Weiler, New York University School of Law, USA
Prof. Myriam Wijlens, Universität Erfurt, Netherlands / Germany
Rev. Prof. Andrzej Wodka, CSsR, Pontificia Accademia Alfonsiana, Italy

 

KOMITET NAUKOWY / SCIENTIFIC COMMITTEE 

Prof. Olena Budnyk, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine
Francisco Canzani, PhD, Centro di studi interdisciplinare “Scuola Abbà”, Rocca di Papa, Italy / Uruguay
Assoc. Prof. Roberto Catalano, PhD, Istituto Universitario Sophia, Loppiano, Italy
Prof. Maria Cinque, Libera Università Maria Santissima Assunta (LUMSA), Rome, Italy
Rev. Prof. Pavol Dancàk, Prešovská univerzita v Prešove, Slovakia
Rev. Assoc. Prof. Juraj Fenik, PhD, Katolícka univerzita v Ružomberku, Slovakia
Prof. Juan García Gutiérrez, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), Spain
Rev. Prof. Robert Lapko, Katolícka univerzita v Ružomberku, Slovakia
Sr Prof. Grazia Loparco, FMA, Pontificia Facoltà di Scienze dell’Educazione “Auxilium”, Italy
Valquíria Gonçalves de Oliveira, MSc in Psychology, Viktor Frankl Institute, Vienna, Brazil / Austria
Assoc. Prof. Irena Polewczyk, DSc, PhD, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Poland
Assoc. Prof. Marek Rembierz, DSc, PhD, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Poland
Carina Rossa, PhD, Libera Università Maria Santissima Assunta (LUMSA), Rome, Argentina / Italy
Prof. Wojciech Świątkiewicz, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Poland
Prof. Krzysztof Wieczorek, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Poland
Salvatore Ventriglia, MD, Centro Logos – Percorsi di luce, Santa Maria Capua Vetere, Italy
Rita Ventriglia, MD, Centro Logos – Percorsi di luce, Santa Maria Capua Vetere, Italy
Kin Sheung Chiaretto Yan, PhD, National Seminary of the Catholic Church in China, China
Robbie Young, PhD, School of Inculturation, Nairobi, Ireland / Kenya

 

KOMITET ORGANIZACYJNY / ORGANIZING COMMITTEE

Rev. Przemysław Sawa, PhD – Coordinator, University of Silesia in Katowice, Faculty of Theology

Students of the University of Silesia in Katowice, Faculty of Theology

Joanna Kosiak – Theology
Anna Skorupa – Theology
Adam Józefiok – Family Sciences

Dotychczasowe edycje

arrow arrow

Archiwum

return to top