LECTIO MAGISTRALIS INTERNATIONALIS

Projekt Lectio Magistralis Internationalis to cykl międzynarodowych seminariów naukowych, zapoczątkowany na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach w październiku 2020 roku.
Lectio Magistralis Internationalis (LMI) to międzynarodowy projekt akademicki, zainicjowany w 2020 roku na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Jego celem jest wspieranie uniwersytetów w podejmowaniu refleksji nad kluczowymi wyzwaniami współczesnego świata – zgodnie z misją instytucji szkolnictwa wyższego. Inicjatywa ta znajduje swoje uzasadnienie w założeniach zawartych w konstytucji apostolskiej Veritatis gaudium (2017), poświęconej roli uniwersytetów i wydziałów kościelnych w promowaniu dialogu nauki, wiary i kultury.
Projekt realizuje cztery główne zasady odnowy szkolnictwa wyższego, wskazane przez papieża Franciszka: • Kerygmatyczna inspiracja wiedzy (VG 4a): • Dialog jako przestrzeń poszukiwania prawdy (VG 4b): • Inter- i transdyscyplinarna integracja wiedzy (VG 4c): • Tworzenie globalnej sieci współpracy akademickiej (VG 4d): JAK DZIAŁAMY · Częstotliwość: Seminaria odbywają się dwa razy w roku w formule hybrydowej (stacjonarnie i online). · Struktura spotkań: · Języki: polski i angielski (języki główne); włoski i niemiecki (opcjonalnie, z tłumaczeniem symultanicznym). · Dla kogo? Dla naukowców, doktorantów, studentów i wszystkich zainteresowanych pogłębianiem refleksji akademickiej. =============================================================================================== Lectio Magistralis Internationalis (LMI) is an international academic project launched in 2020 at the Faculty of Theology of the University of Silesia in Katowice. Its aim is to support universities in engaging with the key challenges of the contemporary world, in line with the mission of higher education institutions. The initiative is rooted in the principles set out in the apostolic constitution Veritatis gaudium (2017), which addresses the role of ecclesiastical universities and faculties in fostering dialogue between science, faith, and culture. The project embodies four core principles of higher education renewal, as outlined by Pope Francis: • The kerygmatic inspiration of knowledge (VG 4a): • Dialogue as a space for seeking truth (VG 4b): • Interdisciplinary and transdisciplinary integration of knowledge (VG 4c): • Establishing a global “networking” of academic cooperation (VG 4d): How We Work · Frequency: Seminars are held twice a year in a hybrid format (in-person and online). · Structure: · Languages: Polish and English (main); Italian and German (optional, with simultaneous translation). · Target audience: Scholars, doctoral researchers, students, and anyone engaged in deepening academic reflection.
|
RADA PROGRAMOWA / PROGRAMME COUNCIL
Assoc. Prof. Mariola T. Kozubek, PhD, Project Manager, University of Silesia in Katowice, Faculty of Theology & Institute of Pedagogy
Rev. Assoc. Prof. Dawid Ledwoń, PhD, Deputy Director of the Institute of Theology at the University of Silesia in Katowice
Raul Augusto Silva, MTh, PhD candidate, Istituto Universitario Sophia, Italy
Jadwiga Gorol, student of Family Studies and of Theology at the University of Silesia in Katowice
KOMITET HONOROWY / HONORARY COMMITTEE
Prof. Massimo Borghesi, Università degli Studi di Perugia, Italy
Prof. Attilio Danese, Centro Ricerche Personaliste, Teramo, Italy
Sr. Prof. Maria Ha Fong KO, Pontificia Facoltà di Scienze dell’Educazione “Auxilium”, Hong Kong / Italy
Rev. Prof. Luis Felipe Navarro Marfá, Pontifical University of the Holy Cross, Spain / Italy
Prof. Giulia Paola Di Nicola, Centro Ricerche Personaliste, Teramo, Italy
Réka Szemerkényi, PhD, Center for European Policy Analysis (CEPA), Hungary / USA
Prof. Joseph Halevi Horowitz Weiler, New York University School of Law, USA
Prof. Myriam Wijlens, Universität Erfurt, Netherlands / Germany
Rev. Prof. Andrzej Wodka, CSsR, Pontificia Accademia Alfonsiana, Italy
KOMITET NAUKOWY / SCIENTIFIC COMMITTEE
Prof. Olena Budnyk, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine
Francisco Canzani, PhD, Centro di studi interdisciplinare “Scuola Abbà”, Rocca di Papa, Italy / Uruguay
Assoc. Prof. Roberto Catalano, PhD, Istituto Universitario Sophia, Loppiano, Italy
Prof. Maria Cinque, Libera Università Maria Santissima Assunta (LUMSA), Rome, Italy
Rev. Prof. Pavol Dancàk, Prešovská univerzita v Prešove, Slovakia
Rev. Assoc. Prof. Juraj Fenik, PhD, Katolícka univerzita v Ružomberku, Slovakia
Prof. Juan García Gutiérrez, Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED), Spain
Rev. Prof. Robert Lapko, Katolícka univerzita v Ružomberku, Slovakia
Sr Prof. Grazia Loparco, FMA, Pontificia Facoltà di Scienze dell’Educazione “Auxilium”, Italy
Valquíria Gonçalves de Oliveira, MSc in Psychology, Viktor Frankl Institute, Vienna, Brazil / Austria
Assoc. Prof. Irena Polewczyk, DSc, PhD, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Poland
Assoc. Prof. Marek Rembierz, DSc, PhD, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Poland
Carina Rossa, PhD, Libera Università Maria Santissima Assunta (LUMSA), Rome, Argentina / Italy
Prof. Wojciech Świątkiewicz, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Poland
Prof. Krzysztof Wieczorek, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Poland
Salvatore Ventriglia, MD, Centro Logos – Percorsi di luce, Santa Maria Capua Vetere, Italy
Rita Ventriglia, MD, Centro Logos – Percorsi di luce, Santa Maria Capua Vetere, Italy
Kin Sheung Chiaretto Yan, PhD, National Seminary of the Catholic Church in China, China
Robbie Young, PhD, School of Inculturation, Nairobi, Ireland / Kenya
KOMITET ORGANIZACYJNY / ORGANIZING COMMITTEE
Rev. Przemysław Sawa, PhD – Coordinator, University of Silesia in Katowice, Faculty of Theology
Students of the University of Silesia in Katowice, Faculty of Theology
Joanna Kosiak – Theology
Anna Skorupa – Theology
Adam Józefiok – Family Sciences