Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

Kolegium Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Indywidualne Studia Nauczycielskie na Uniwersytecie Śląskim

Kierunek indywidualne studia nauczycielskie to odpowiedź Uniwersytetu Śląskiego na potrzeby najzdolniejszych absolwentów szkół średnich, którzy pragną kształcić się w trybie indywidualnym. Program studiów pozwala na optymalizację kształcenia nauczycieli, umożliwiając równoczesne realizowanie kilku ścieżek rozwojowych, poszerzone praktyki zawodowe oraz uczestnictwo w interdyscyplinarnych projektach edukacyjnych.

Studenci ISN mają szansę zdobywać doświadczenie w pracy zawodowej, korzystając z innowacyjnych metod nauczania i interdyscyplinarności programu, który łączy kształcenie dydaktyczne z badaniami naukowymi. Dzięki temu kierunek nie tylko wspiera rozwój przyszłych nauczycieli, ale także umożliwia równoczesne doskonalenie warsztatu naukowego i dydaktycznego, przy ścisłej współpracy ze specjalistyczną kadrą z różnych dziedzin.

Centralnym elementem programu jest uzyskanie uprawnień do pracy zarówno jako nauczyciel przedmiotowy, jak i pedagog specjalny, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r.

Program kształcenia

Studia na ISN kładą nacisk na solidne fundamenty etyczne zawodu nauczyciela-pedagoga oraz przygotowanie do samodzielnego i kreatywnego zarządzania procesem dydaktycznym. Program studiów uwzględnia rozwój kompetencji z zakresu terapii pedagogicznej, wspierającej rozwiązanie różnorodnych problemów dydaktycznych i wychowawczych.

W odpowiedzi na potrzeby rynku pracy i oczekiwania pracodawców, absolwenci ISN łączą szeroką wiedzę specjalistyczną z praktycznymi umiejętnościami jej zastosowania.

Co oferują Indywidualne Studia Nauczycielskie?

  • realizację programu studiów z kierunku pedagogika z zakresu specjalności opiekuńczo-wychowawczej oraz terapii pedagogicznej, co uprawnia do pracy w obszarze opieki i terapii pedagogicznej,
  • udział w rozszerzonych praktykach zawodowych w różnych typach szkół i placówek oświatowych, które dostarczają umiejętności i kompetencji poszukiwanych na rynku pracy,
  • nabycie dodatkowych kompetencji, które wspierają rozwój indywidualnych zainteresowań badawczych oraz zawodowych, umożliwiają projektowanie ścieżki kariery oraz rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i wymiany doświadczeń wśród studentów, pracowników uczelni oraz nauczycieli z różnych dyscyplin.

Praktyki zawodowe

Studenci ISN zwiększają swój potencjał indywidualny, rozwijają kompetencje dydaktyczne i pedagogiczne, a także zdobywają praktyczne doświadczenie podczas rozbudowanych praktyk zawodowych.

Rodzaje praktyk zawodowych Moduł praktyczny asystencki (30 h praktyk obserwacyjnych, 1 punkt ECTS)
Realizowany w 1. semestrze studiów
Praktyki zawodowe pedagoga specjalnego (30 h praktyk obserwacyjnych, 3 punkty ECTS)
Realizowane w 4. semestrze studiów
Praktyki zawodowe pedagoga specjalnego II (120 h, 4 punkty ECTS)
Realizowane w 4. i 6. semestrze studiów
Ciągłe praktyki szkolne (500 h, 21 punktów ECTS)
Realizowane przez cały tok studiów
Miejsce realizacji praktyk Praktyki odbywają się w placówkach nieoświatowych, które obejmują różnorodne środowiska edukacyjne i opiekuńcze, takie jak:
– domy dziecka (w tym domy dziecka dla małych dzieci i rodzinne domy dziecka),
– pogotowia opiekuńcze, ośrodki szkolno-wychowawcze,
– świetlice i kluby środowiskowe (np. dworcowe, profilaktyczno-wychowawcze, terapeutyczne),
– domy wczasów dziecięcych, sanatoria, prewentoria,
– warsztaty terapii zajęciowej, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
– domy pomocy społecznej, kluby seniora, hospicja,
– miejskie ośrodki pomocy społecznej, ośrodki interwencji kryzysowej.
Praktyki odbywają się w:
– bursach i innych placówkach oświatowych zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
– poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
– młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
– młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, – specjalnych ośrodkach wychowawczych i szkolno-wychowawczych,
– pałacach młodzieży,
– młodzieżowych domach kultury.
Praktyki odbywają się w placówkach systemu oświaty, w szczególności w:

– ośrodkach wychowawczych dla dzieci z trudnościami wychowawczymi,

– ośrodkach resocjalizacyjnych i terapeutycznych,

– ośrodkach wsparcia dla dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i behawioralnymi,

– ośrodkach specjalistycznych dla dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi,

– warsztatach terapii zajęciowej,

– placówkach zajmujących się wsparciem dzieci z rodzin dysfunkcyjnych.

Praktyki odbywają się w szkołach podstawowych, różnorodnych pod względem typu kształcenia:

– szkołach publicznych,

– szkołach prywatnych,

– szkołach specjalnych,

– szkołach specjalistycznych.

Organizacja praktyk Hospitacje w co najmniej 6 różnych placówkach.

Student uczestniczy w praktykach grupowo, pod opieką nauczyciela akademickiego, który czuwa nad przebiegiem zajęć oraz wspiera studentów w procesie obserwacji i analizy.

Nadzór nad grupą studentów sprawuje nauczyciel akademicki. Studenci ISN korzystają z praktyk na zasadach obowiązujących na Wydziale Nauk Społecznych. Student wybiera miejsce odbywania praktyk z listy dostępnych placówek na dany rok akademicki.

W wyjątkowych przypadkach, po uzyskaniu zgody Dyrektora Kolegium ISM, możliwe jest odbycie praktyk w innej placówce, jeśli jej profil odpowiada wymaganiom studiów.

Opieka indywidualna nad studentem jest realizowana przez pracowników danej placówki.

Student jest pod opieką nauczyciela akademickiego, który zapewnia wsparcie i kontrolę nad realizacją praktyk.

Student realizuje praktyki w co najmniej 3 różnych szkołach, różniących się profilem kształcenia.

Każdy semestr obejmuje zróżnicowane działania praktyczne, a student ma zapewnioną opiekę tutora szkolnego, pracownika danej szkoły, który zapoznaje go ze wszystkimi aspektami funkcjonowania placówki.

Praktyki są nadzorowane przez nauczycieli i specjalistów w szkołach, którzy wspierają studenta w jego rozwoju dydaktycznym i pedagogicznym.

Studenci mają okazję pracować z różnymi grupami wiekowymi i brać udział w organizacji życia szkolnego, zarówno w aspekcie dydaktycznym, jak i pozalekcyjnym (zajęcia dodatkowe, projekty kulturalno-artystyczne, współpraca z innymi nauczycielami).

Cel praktyk Praktyka umożliwia studentom:
– zapoznanie się z działalnością różnych instytucji opiekuńczych i terapeutycznych,
– obserwację procesów edukacyjnych i wychowawczych w nietypowych środowiskach,
– rozwój umiejętności analizy i refleksji na temat pracy z różnymi grupami wiekowymi i społecznymi.
Praktyka umożliwia studentom:
– rozwinięcie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy pedagogicznej w placówkach oświatowych, – zdobycie doświadczenia w pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych placówkach systemu oświaty,
– umożliwienie zdobycia kompetencji w zakresie pracy z dziećmi wymagającymi wsparcia pedagogicznego i specjalistycznego, – wzmocnienie umiejętności obserwacji i analizy sytuacji edukacyjnych oraz wychowawczych w różnych środowiskach edukacyjnych.
Praktyka umożliwia studentom:

– rozwijanie kompetencji pedagogicznych i terapeutycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą z problemami wychowawczymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

– pogłębienie umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym, w tym współpracy z psychologami, terapeutami i pedagogami,

– doskonalenie umiejętności diagnozy, planowania oraz realizacji działań wspierających rozwój dziecka w trudnych warunkach wychowawczych.

Praktyka umożliwia studentom:

– wszechstronne zapoznanie z funkcjonowaniem szkoły w różnych aspektach, w tym dydaktycznym, pedagogicznym, organizacyjnym i administracyjnym,

– rozwój umiejętności zarządzania klasą, prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz współpracy z uczniami i innymi nauczycielami,

– nabycie doświadczenia w zakresie współpracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych,

– zrozumienie roli szkoły w społeczności lokalnej i jej funkcji w kształtowaniu postaw uczniów,

– rozwijanie kompetencji organizacyjnych, w tym planowania i koordynowania działań pozalekcyjnych, uczestniczenia w projektach edukacyjnych oraz angażowania się w życie kulturalne szkoły.

Czym wyróżniają się Indywidualne Studia Nauczycielskie?

  • Indywidualny charakter studiów – program dostosowywany do potrzeb i zainteresowań studenta.
  • Interdyscyplinarność – integracja wiedzy z różnych dziedzin, przygotowanie do pracy w zróżnicowanych kontekstach edukacyjnych.
  • Możliwość zdobycia dwóch dyplomów – student realizuje kształcenie pedagogiczne oraz wybrany kierunek dodatkowy.
  • Nastawienie na rozwój liderów edukacji – ISN przygotowuje przyszłych liderów, którzy będą wyznaczać nowe standardy w przestrzeni edukacyjnej.

Studia na ISN kładą nacisk na solidne fundamenty etyczne zawodu nauczyciela-pedagoga oraz przygotowanie do samodzielnego i kreatywnego zarządzania procesem dydaktycznym. 

return to top