Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polish
  • English
Kolegium Indywidualnych Studiów Międzyobszarowych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Indywidualne Studia Nauczycielskie na Uniwersytecie Śląskim

Kierunek indywidualne studia nauczycielskie to odpowiedź Uniwersytetu Śląskiego na potrzeby najzdolniejszych absolwentów szkół średnich, którzy pragną kształcić się w trybie indywidualnym. Program studiów pozwala na optymalizację kształcenia nauczycieli, umożliwiając równoczesne realizowanie kilku ścieżek rozwojowych, poszerzone praktyki zawodowe oraz uczestnictwo w interdyscyplinarnych projektach edukacyjnych.

Studenci ISN mają szansę zdobywać doświadczenie w pracy zawodowej, korzystając z innowacyjnych metod nauczania i interdyscyplinarności programu, który łączy kształcenie dydaktyczne z badaniami naukowymi. Dzięki temu kierunek nie tylko wspiera rozwój przyszłych nauczycieli, ale także umożliwia równoczesne doskonalenie warsztatu naukowego i dydaktycznego, przy ścisłej współpracy ze specjalistyczną kadrą z różnych dziedzin.

Centralnym elementem programu jest uzyskanie uprawnień do pracy zarówno jako nauczyciel przedmiotowy, jak i pedagog specjalny, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r.

Program kształcenia

Studia na ISN kładą nacisk na solidne fundamenty etyczne zawodu nauczyciela-pedagoga oraz przygotowanie do samodzielnego i kreatywnego zarządzania procesem dydaktycznym. Program studiów uwzględnia rozwój kompetencji z zakresu terapii pedagogicznej, wspierającej rozwiązanie różnorodnych problemów dydaktycznych i wychowawczych.

W odpowiedzi na potrzeby rynku pracy i oczekiwania pracodawców, absolwenci ISN łączą szeroką wiedzę specjalistyczną z praktycznymi umiejętnościami jej zastosowania.

Co oferują Indywidualne Studia Nauczycielskie?

  • realizację programu studiów z kierunku pedagogika z zakresu specjalności opiekuńczo-wychowawczej oraz terapii pedagogicznej, co uprawnia do pracy w obszarze opieki i terapii pedagogicznej,
  • udział w rozszerzonych praktykach zawodowych w różnych typach szkół i placówek oświatowych, które dostarczają umiejętności i kompetencji poszukiwanych na rynku pracy,
  • nabycie dodatkowych kompetencji, które wspierają rozwój indywidualnych zainteresowań badawczych oraz zawodowych, umożliwiają projektowanie ścieżki kariery oraz rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i wymiany doświadczeń wśród studentów, pracowników uczelni oraz nauczycieli z różnych dyscyplin.

Praktyki zawodowe

Studenci ISN zwiększają swój potencjał indywidualny, rozwijają kompetencje dydaktyczne i pedagogiczne, a także zdobywają praktyczne doświadczenie podczas rozbudowanych praktyk zawodowych.

Rodzaje praktyk zawodowych Moduł praktyczny asystencki (30 h praktyk obserwacyjnych, 1 punkt ECTS)
Realizowany w 1. semestrze studiów
Praktyki zawodowe pedagoga specjalnego (30 h praktyk obserwacyjnych, 3 punkty ECTS)
Realizowane w 4. semestrze studiów
Praktyki zawodowe pedagoga specjalnego II (120 h, 4 punkty ECTS)
Realizowane w 4. i 6. semestrze studiów
Ciągłe praktyki szkolne (500 h, 21 punktów ECTS)
Realizowane przez cały tok studiów
Miejsce realizacji praktyk Praktyki odbywają się w placówkach nieoświatowych, które obejmują różnorodne środowiska edukacyjne i opiekuńcze, takie jak:
– domy dziecka (w tym domy dziecka dla małych dzieci i rodzinne domy dziecka),
– pogotowia opiekuńcze, ośrodki szkolno-wychowawcze,
– świetlice i kluby środowiskowe (np. dworcowe, profilaktyczno-wychowawcze, terapeutyczne),
– domy wczasów dziecięcych, sanatoria, prewentoria,
– warsztaty terapii zajęciowej, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
– domy pomocy społecznej, kluby seniora, hospicja,
– miejskie ośrodki pomocy społecznej, ośrodki interwencji kryzysowej.
Praktyki odbywają się w:
– bursach i innych placówkach oświatowych zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania,
– poradniach psychologiczno-pedagogicznych,
– młodzieżowych ośrodkach wychowawczych,
– młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, – specjalnych ośrodkach wychowawczych i szkolno-wychowawczych,
– pałacach młodzieży,
– młodzieżowych domach kultury.
Praktyki odbywają się w placówkach systemu oświaty, w szczególności w:

– ośrodkach wychowawczych dla dzieci z trudnościami wychowawczymi,

– ośrodkach resocjalizacyjnych i terapeutycznych,

– ośrodkach wsparcia dla dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i behawioralnymi,

– ośrodkach specjalistycznych dla dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi,

– warsztatach terapii zajęciowej,

– placówkach zajmujących się wsparciem dzieci z rodzin dysfunkcyjnych.

Praktyki odbywają się w szkołach podstawowych, różnorodnych pod względem typu kształcenia:

– szkołach publicznych,

– szkołach prywatnych,

– szkołach specjalnych,

– szkołach specjalistycznych.

Organizacja praktyk Hospitacje w co najmniej 6 różnych placówkach.

Student uczestniczy w praktykach grupowo, pod opieką nauczyciela akademickiego, który czuwa nad przebiegiem zajęć oraz wspiera studentów w procesie obserwacji i analizy.

Nadzór nad grupą studentów sprawuje nauczyciel akademicki. Studenci ISN korzystają z praktyk na zasadach obowiązujących na Wydziale Nauk Społecznych. Student wybiera miejsce odbywania praktyk z listy dostępnych placówek na dany rok akademicki.

W wyjątkowych przypadkach, po uzyskaniu zgody Dyrektora Kolegium ISM, możliwe jest odbycie praktyk w innej placówce, jeśli jej profil odpowiada wymaganiom studiów.

Opieka indywidualna nad studentem jest realizowana przez pracowników danej placówki.

Student jest pod opieką nauczyciela akademickiego, który zapewnia wsparcie i kontrolę nad realizacją praktyk.

Student realizuje praktyki w co najmniej 3 różnych szkołach, różniących się profilem kształcenia.

Każdy semestr obejmuje zróżnicowane działania praktyczne, a student ma zapewnioną opiekę tutora szkolnego, pracownika danej szkoły, który zapoznaje go ze wszystkimi aspektami funkcjonowania placówki.

Praktyki są nadzorowane przez nauczycieli i specjalistów w szkołach, którzy wspierają studenta w jego rozwoju dydaktycznym i pedagogicznym.

Studenci mają okazję pracować z różnymi grupami wiekowymi i brać udział w organizacji życia szkolnego, zarówno w aspekcie dydaktycznym, jak i pozalekcyjnym (zajęcia dodatkowe, projekty kulturalno-artystyczne, współpraca z innymi nauczycielami).

Cel praktyk Praktyka umożliwia studentom:
– zapoznanie się z działalnością różnych instytucji opiekuńczych i terapeutycznych,
– obserwację procesów edukacyjnych i wychowawczych w nietypowych środowiskach,
– rozwój umiejętności analizy i refleksji na temat pracy z różnymi grupami wiekowymi i społecznymi.
Praktyka umożliwia studentom:
– rozwinięcie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy pedagogicznej w placówkach oświatowych, – zdobycie doświadczenia w pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych placówkach systemu oświaty,
– umożliwienie zdobycia kompetencji w zakresie pracy z dziećmi wymagającymi wsparcia pedagogicznego i specjalistycznego, – wzmocnienie umiejętności obserwacji i analizy sytuacji edukacyjnych oraz wychowawczych w różnych środowiskach edukacyjnych.
Praktyka umożliwia studentom:

– rozwijanie kompetencji pedagogicznych i terapeutycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą z problemami wychowawczymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

– pogłębienie umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym, w tym współpracy z psychologami, terapeutami i pedagogami,

– doskonalenie umiejętności diagnozy, planowania oraz realizacji działań wspierających rozwój dziecka w trudnych warunkach wychowawczych.

Praktyka umożliwia studentom:

– wszechstronne zapoznanie z funkcjonowaniem szkoły w różnych aspektach, w tym dydaktycznym, pedagogicznym, organizacyjnym i administracyjnym,

– rozwój umiejętności zarządzania klasą, prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz współpracy z uczniami i innymi nauczycielami,

– nabycie doświadczenia w zakresie współpracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych,

– zrozumienie roli szkoły w społeczności lokalnej i jej funkcji w kształtowaniu postaw uczniów,

– rozwijanie kompetencji organizacyjnych, w tym planowania i koordynowania działań pozalekcyjnych, uczestniczenia w projektach edukacyjnych oraz angażowania się w życie kulturalne szkoły.

Czym wyróżniają się Indywidualne Studia Nauczycielskie?

  • Indywidualny charakter studiów – program dostosowywany do potrzeb i zainteresowań studenta.
  • Interdyscyplinarność – integracja wiedzy z różnych dziedzin, przygotowanie do pracy w zróżnicowanych kontekstach edukacyjnych.
  • Możliwość zdobycia dwóch dyplomów – student realizuje kształcenie pedagogiczne oraz wybrany kierunek dodatkowy.
  • Nastawienie na rozwój liderów edukacji – ISN przygotowuje przyszłych liderów, którzy będą wyznaczać nowe standardy w przestrzeni edukacyjnej.

Studia na ISN kładą nacisk na solidne fundamenty etyczne zawodu nauczyciela-pedagoga oraz przygotowanie do samodzielnego i kreatywnego zarządzania procesem dydaktycznym. 

return to top