Indywidualne Studia Nauczycielskie na Uniwersytecie Śląskim
Kierunek indywidualne studia nauczycielskie to odpowiedź Uniwersytetu Śląskiego na potrzeby najzdolniejszych absolwentów szkół średnich, którzy pragną kształcić się w trybie indywidualnym. Program studiów pozwala na optymalizację kształcenia nauczycieli, umożliwiając równoczesne realizowanie kilku ścieżek rozwojowych, poszerzone praktyki zawodowe oraz uczestnictwo w interdyscyplinarnych projektach edukacyjnych.
Studenci ISN mają szansę zdobywać doświadczenie w pracy zawodowej, korzystając z innowacyjnych metod nauczania i interdyscyplinarności programu, który łączy kształcenie dydaktyczne z badaniami naukowymi. Dzięki temu kierunek nie tylko wspiera rozwój przyszłych nauczycieli, ale także umożliwia równoczesne doskonalenie warsztatu naukowego i dydaktycznego, przy ścisłej współpracy ze specjalistyczną kadrą z różnych dziedzin.
Centralnym elementem programu jest uzyskanie uprawnień do pracy zarówno jako nauczyciel przedmiotowy, jak i pedagog specjalny, zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z 25 lipca 2019 r.
Program kształcenia
Studia na ISN kładą nacisk na solidne fundamenty etyczne zawodu nauczyciela-pedagoga oraz przygotowanie do samodzielnego i kreatywnego zarządzania procesem dydaktycznym. Program studiów uwzględnia rozwój kompetencji z zakresu terapii pedagogicznej, wspierającej rozwiązanie różnorodnych problemów dydaktycznych i wychowawczych.
W odpowiedzi na potrzeby rynku pracy i oczekiwania pracodawców, absolwenci ISN łączą szeroką wiedzę specjalistyczną z praktycznymi umiejętnościami jej zastosowania.
Co oferują Indywidualne Studia Nauczycielskie?
- realizację programu studiów z kierunku pedagogika z zakresu specjalności opiekuńczo-wychowawczej oraz terapii pedagogicznej, co uprawnia do pracy w obszarze opieki i terapii pedagogicznej,
- udział w rozszerzonych praktykach zawodowych w różnych typach szkół i placówek oświatowych, które dostarczają umiejętności i kompetencji poszukiwanych na rynku pracy,
- nabycie dodatkowych kompetencji, które wspierają rozwój indywidualnych zainteresowań badawczych oraz zawodowych, umożliwiają projektowanie ścieżki kariery oraz rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i wymiany doświadczeń wśród studentów, pracowników uczelni oraz nauczycieli z różnych dyscyplin.
Praktyki zawodowe
Studenci ISN zwiększają swój potencjał indywidualny, rozwijają kompetencje dydaktyczne i pedagogiczne, a także zdobywają praktyczne doświadczenie podczas rozbudowanych praktyk zawodowych.
Rodzaje praktyk zawodowych | Moduł praktyczny asystencki (30 h praktyk obserwacyjnych, 1 punkt ECTS) Realizowany w 1. semestrze studiów |
Praktyki zawodowe pedagoga specjalnego (30 h praktyk obserwacyjnych, 3 punkty ECTS) Realizowane w 4. semestrze studiów |
Praktyki zawodowe pedagoga specjalnego II (120 h, 4 punkty ECTS) Realizowane w 4. i 6. semestrze studiów |
Ciągłe praktyki szkolne (500 h, 21 punktów ECTS) Realizowane przez cały tok studiów |
Miejsce realizacji praktyk | Praktyki odbywają się w placówkach nieoświatowych, które obejmują różnorodne środowiska edukacyjne i opiekuńcze, takie jak: – domy dziecka (w tym domy dziecka dla małych dzieci i rodzinne domy dziecka), – pogotowia opiekuńcze, ośrodki szkolno-wychowawcze, – świetlice i kluby środowiskowe (np. dworcowe, profilaktyczno-wychowawcze, terapeutyczne), – domy wczasów dziecięcych, sanatoria, prewentoria, – warsztaty terapii zajęciowej, ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, – domy pomocy społecznej, kluby seniora, hospicja, – miejskie ośrodki pomocy społecznej, ośrodki interwencji kryzysowej. |
Praktyki odbywają się w: – bursach i innych placówkach oświatowych zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, – poradniach psychologiczno-pedagogicznych, – młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, – młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, – specjalnych ośrodkach wychowawczych i szkolno-wychowawczych, – pałacach młodzieży, – młodzieżowych domach kultury. |
Praktyki odbywają się w placówkach systemu oświaty, w szczególności w:
– ośrodkach wychowawczych dla dzieci z trudnościami wychowawczymi, – ośrodkach resocjalizacyjnych i terapeutycznych, – ośrodkach wsparcia dla dzieci z zaburzeniami emocjonalnymi i behawioralnymi, – ośrodkach specjalistycznych dla dzieci z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwojowymi, – warsztatach terapii zajęciowej, – placówkach zajmujących się wsparciem dzieci z rodzin dysfunkcyjnych. |
Praktyki odbywają się w szkołach podstawowych, różnorodnych pod względem typu kształcenia:
– szkołach publicznych, – szkołach prywatnych, – szkołach specjalnych, – szkołach specjalistycznych. |
Organizacja praktyk | Hospitacje w co najmniej 6 różnych placówkach.
Student uczestniczy w praktykach grupowo, pod opieką nauczyciela akademickiego, który czuwa nad przebiegiem zajęć oraz wspiera studentów w procesie obserwacji i analizy. |
Nadzór nad grupą studentów sprawuje nauczyciel akademicki. Studenci ISN korzystają z praktyk na zasadach obowiązujących na Wydziale Nauk Społecznych. | Student wybiera miejsce odbywania praktyk z listy dostępnych placówek na dany rok akademicki.
W wyjątkowych przypadkach, po uzyskaniu zgody Dyrektora Kolegium ISM, możliwe jest odbycie praktyk w innej placówce, jeśli jej profil odpowiada wymaganiom studiów. Opieka indywidualna nad studentem jest realizowana przez pracowników danej placówki. Student jest pod opieką nauczyciela akademickiego, który zapewnia wsparcie i kontrolę nad realizacją praktyk. |
Student realizuje praktyki w co najmniej 3 różnych szkołach, różniących się profilem kształcenia.
Każdy semestr obejmuje zróżnicowane działania praktyczne, a student ma zapewnioną opiekę tutora szkolnego, pracownika danej szkoły, który zapoznaje go ze wszystkimi aspektami funkcjonowania placówki. Praktyki są nadzorowane przez nauczycieli i specjalistów w szkołach, którzy wspierają studenta w jego rozwoju dydaktycznym i pedagogicznym. Studenci mają okazję pracować z różnymi grupami wiekowymi i brać udział w organizacji życia szkolnego, zarówno w aspekcie dydaktycznym, jak i pozalekcyjnym (zajęcia dodatkowe, projekty kulturalno-artystyczne, współpraca z innymi nauczycielami). |
Cel praktyk | Praktyka umożliwia studentom: – zapoznanie się z działalnością różnych instytucji opiekuńczych i terapeutycznych, – obserwację procesów edukacyjnych i wychowawczych w nietypowych środowiskach, – rozwój umiejętności analizy i refleksji na temat pracy z różnymi grupami wiekowymi i społecznymi. |
Praktyka umożliwia studentom: – rozwinięcie umiejętności praktycznego stosowania wiedzy pedagogicznej w placówkach oświatowych, – zdobycie doświadczenia w pracy z dziećmi i młodzieżą w różnych placówkach systemu oświaty, – umożliwienie zdobycia kompetencji w zakresie pracy z dziećmi wymagającymi wsparcia pedagogicznego i specjalistycznego, – wzmocnienie umiejętności obserwacji i analizy sytuacji edukacyjnych oraz wychowawczych w różnych środowiskach edukacyjnych. |
Praktyka umożliwia studentom:
– rozwijanie kompetencji pedagogicznych i terapeutycznych w pracy z dziećmi i młodzieżą z problemami wychowawczymi i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, – pogłębienie umiejętności pracy w zespole interdyscyplinarnym, w tym współpracy z psychologami, terapeutami i pedagogami, – doskonalenie umiejętności diagnozy, planowania oraz realizacji działań wspierających rozwój dziecka w trudnych warunkach wychowawczych. |
Praktyka umożliwia studentom:
– wszechstronne zapoznanie z funkcjonowaniem szkoły w różnych aspektach, w tym dydaktycznym, pedagogicznym, organizacyjnym i administracyjnym, – rozwój umiejętności zarządzania klasą, prowadzenia zajęć dydaktycznych oraz współpracy z uczniami i innymi nauczycielami, – nabycie doświadczenia w zakresie współpracy z uczniami o różnych potrzebach edukacyjnych i wychowawczych, – zrozumienie roli szkoły w społeczności lokalnej i jej funkcji w kształtowaniu postaw uczniów, – rozwijanie kompetencji organizacyjnych, w tym planowania i koordynowania działań pozalekcyjnych, uczestniczenia w projektach edukacyjnych oraz angażowania się w życie kulturalne szkoły. |
Czym wyróżniają się Indywidualne Studia Nauczycielskie?
- Indywidualny charakter studiów – program dostosowywany do potrzeb i zainteresowań studenta.
- Interdyscyplinarność – integracja wiedzy z różnych dziedzin, przygotowanie do pracy w zróżnicowanych kontekstach edukacyjnych.
- Możliwość zdobycia dwóch dyplomów – student realizuje kształcenie pedagogiczne oraz wybrany kierunek dodatkowy.
- Nastawienie na rozwój liderów edukacji – ISN przygotowuje przyszłych liderów, którzy będą wyznaczać nowe standardy w przestrzeni edukacyjnej.
Studia na ISN kładą nacisk na solidne fundamenty etyczne zawodu nauczyciela-pedagoga oraz przygotowanie do samodzielnego i kreatywnego zarządzania procesem dydaktycznym.