REGULAMIN REKRUTACJI I UCZESTNICTWA W PROJEKCIE
„Uczelnie Przyszłości”
PREAMBUŁA:
Niniejszy Regulamin przyjęty przez Zespół Projektowy projektu nr FERS.05.01-IZ.00-0080/24 „Uczelnie Przyszłości” określa zasady realizacji działań mających na celu wdrożenie innowacyjnego Modelu Edukacji Spersonalizowanej w ramach programów studiów. Model Edukacji Spersonalizowanej opiera się na indywidualnych projektach innowacyjnych i jest wdrażany w Uczelniach będących Partnerami Projektu. Celem Projektu jest przetestowanie możliwości powszechnego wykorzystania Modelu Edukacji Spersonalizowanej jako rozwiązania wspierającego skuteczność systemu kształcenia wyższego w różnego typu uczelniach. Model Edukacji Spersonalizowanej rozwija kluczowe kompetencje studentów oraz umożliwia powiązanie kształcenia z otoczeniem społeczno-gospodarczym poprzez zaangażowanie mentorów spoza uczelni i stworzenie Biznesowych Zespołów Innowacyjnego Kształcenia.
I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Projekt „Uczelnie Przyszłości”, współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, Działanie 5.1 Innowacje społeczne, Oś V Innowacje społeczne.
- Czas realizacji Projektu obejmuje okres od 1 maja 2024 r. do 31 grudnia 2028 r.
- Celem szczegółowym Projektu jest podniesienie kompetencji osób uczestniczących w kształceniu na poziomie szkolnictwa wyższego poprzez wdrożenie innowacyjnego MES opartego o autorskie projekty studentów w uczelniach różnego typu w celu przetestowania możliwości jego powszechnego zastosowania. Założeniem MES jest poprawa skuteczności systemu kształcenia wyższego pod kątem nabywania przez osoby studiujące kluczowych kompetencji w tym umiejętności w zakresie przedsiębiorczości oraz kompetencji przyszłości tzw. 4K: komunikacja, kooperacja, krytyczne myślenie i kreatywność.
- Partnerami Projektu są:
- Politechnika Poznańska;
- Politechnika Gdańska;
- Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu;
- Politechnika Śląska;
- Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu;
- Uniwersytet Śląski w Katowicach;
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie;
- Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie;
- Politechnika Łódzka;
- Politechnika Warszawska;
- Uniwersytet Warszawski;
- Warszawski Uniwersytet Medyczny.
- Udział w Projekcie obejmuje:
-
- 1) rekrutację (dwa etapy);
- 2) uczestnictwo polegające na przygotowaniu indywidualnego projektu innowacyjnego;
- 3) uczestnictwo polegające na realizacji indywidualnego projektu innowacyjnego.
- Projekt zakłada zrealizowanie w 12 uczelniach 360 IPI w 3 naborach organizowanych przez 3 kolejne lata realizacji Projektu, począwszy od 2025 r.
- IPI jest realizowany przez osobę uczestniczącą w Projekcie indywidualnie lub w wyjątkowych sytuacjach przez maksymalnie trzyosobowy zespół. W przypadku realizacji IPI w zespole osoby realizujące IPI wybierają spośród siebie osobę kierującą IPI.
- Osoba uczestnicząca w Projekcie może realizować tylko jeden IPI.
- Uczestnictwo w Projekcie jest dobrowolne i skierowane do studentów studiów stacjonarnych I lub II roku studiów pierwszego stopnia (studiów licencjackich) lub I, II lub III roku jednolitych studiów magisterskich stacjonarnych oraz studiów inżynierskich nieponoszących opłat lub zwolnionych z opłat za studia w trakcie uczestnictwa w Projekcie. Powyższy warunek dotyczy zarówno osoby kierującej IPI jak i osób realizujących IPI.
- Uczestnictwo w Projekcie daje możliwość zdobycia co najmniej 24 punktów ECTS, pod warunkiem zakwalifikowania IPI do realizacji przez BZIK. Zdobyte punkty ECTS, po weryfikacji uzyskanych efektów uczenia się, zaliczone zostaną na poczet programu studiów na kierunku studiów studenta, z zastrzeżeniem ust. 10.
- W przypadku realizacji IPI w ramach zespołu, osoba realizująca IPI niebędąca osobą kierującą IPI, może otrzymać co najmniej 21 punktów ECTS.
- Projekt, w tym IPI, jest realizowany w języku polskim.
§ 2
Na potrzeby niniejszego regulaminu przyjmuje się następujące definicje:
- Biznesowy Zespół Innowacyjnego Kształcenia (BZIK) – zespół, w którego skład wchodzą przedstawiciele otoczenia społeczno-gospodarczego, który zatwierdza IPI do realizacji;
- Godzina dydaktyczna (h) – rozumie się 45 minut.
- Indywidualny Plan Edukacyjny (IPE) – wypracowany z Opiekunem z Uczelni sposób uznania uzyskanych efektów uczenia się na poczet programu studiów określający kamienie milowe projektu, tematy mikrokursów i zagadnienia do pracy z mentorami wraz z wymiarem godzin tego wsparcia;
- Indywidualny Projekt Innowacyjny (IPI) – projekt realizowany przez osobę uczestniczącą w Projekcie indywidualnie lub w wyjątkowych sytuacjach przez maksymalnie trzyosobowy zespół. W przypadku projektu planowanego do realizacji w zespole spośród osób uczestniczących wyznaczana jest osoba kierująca IPI;
- Kamień milowy – istotny etap realizacji IPI;
- Kierownik Projektu – osoba pełniąca funkcję kierowniczą w Projekcie z ramienia NCBR, koordynująca wszelkie działania w ramach konkretnych zadań przewidzianych w Projekcie oraz odpowiedzialna za ich realizację, w tym za kierownictwo merytoryczne MES;
- Koordynator MES na Uczelni – osoba koordynująca merytorycznie wdrażanie MES na uczelni będącej Partnerem Projektu;
- Mentor biznesowy – przedstawiciel otoczenia społeczno-gospodarczego wspierający osobę realizującą IPI pod kątem wdrożenia rezultatów IPI;
- Mentor naukowy – osoba spoza Uczelni wspierająca rozwój naukowy i dzieląca się wiedzą ekspercką z osobą realizującą IPI;
- Mikrokurs – kurs trwający od 10 h do 30 h dydaktycznych realizowany indywidualnie lub grupowo
- Mikropoświadczenie – potwierdzenie uzyskanych efektów uczenia się, które osoba uczestnicząca w Projekcie osiągnęła po określonym cyklu uczenia się;
- Model Edukacji Spersonalizowanej (MES) – innowacyjny model edukacji wspierający skuteczność systemu kształcenia wyższego;
- NCBR – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju;
- Odwoławcza Komisja Rekrutacyjna (OKR) – komisja powoływana spośród członków Zespołu Projektowego rozpatrująca odwołania od decyzji Regionalnej Komisji Rekrutacyjnej, w jej skład wchodzą członkowie Zespołu Projektowego, nie uczestniczący na wcześniejszym etapie w ocenie zgłoszenia, którego dotyczy odwołanie;
- Opiekun z Uczelni – osoba pracująca w Uczelni wspierająca osobę kandydującą do Projektu oraz osobę uczestniczącą w Projekcie w planowaniu i organizacji aktywności projektowych;
- Osoba kandydująca – osoba studiująca w formie stacjonarnej na I lub II roku studiów pierwszego stopnia (studiów licencjackich) lub I, II lub III roku jednolitych studiów magisterskich stacjonarnych oraz studiów inżynierskich, która zgłasza chęć udziału w Projekcie indywidualnie lub wraz z zespołem;
- Osoba realizująca IPI – osoba uczestnicząca w Projekcie, która zakończyła z sukcesem prezentację przed BZIK i realizuje IPE, w tym IPI;
- Osoba uczestnicząca w Projekcie – osoba kandydująca, która pomyślnie przeszła I i II etap rekrutacji lub osoba kierująca IPI wskazana w formularzu rekrutacyjnym;
- Partner Projektu – uczelnia uczestnicząca w realizacji Projektu we współpracy z NCBR;
- Projekt – przedsięwzięcie pn. „Uczelnie Przyszłości” realizowane przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju z partnerami w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, Działanie 5.1 Innowacje społeczne, Oś V Innowacje społeczne na podstawie Umowy o dofinansowanie projektu z dnia 15.10.2024 r. nr FERS.05.01-IZ.00-0080/24;
- Regionalna Komisja Rekrutacyjna (RKR) – co najmniej trzyosobowa komisja powoływana przez Zespół Projektowy w składzie po jednej osobie reprezentującej Partnerów i jednej osobie reprezentującej NCBR;
- Regulamin – Regulamin Rekrutacji i Uczestnictwa w Projekcie „Uczelnie Przyszłości”.
- Uczelnia – uczelnia macierzysta, na której kształci się osoba kandydująca do udziału w Projekcie lub uczestnicząca w Projekcie;
- Umowa stypendialna – umowa podpisywana przez osobę realizującą IPI (w przypadku zespołu umowę podpisuje osoba kierująca IPI);
- Zespół IPI – maksymalnie trzyosobowy zespół realizujący IPI;
- Zespół Projektowy – zespół składający się z przedstawicieli każdego z Partnerów Projektu oraz przedstawiciela NCBR ustanowiony w Umowie Partnerskiej.
II. REKRUTACJA DO PROJEKTU
§ 3
Rekrutacja uczestników Projektu, o której mowa w § 1 ust. 5 pkt 1, prowadzona jest dwuetapowo:
- Etap I – ocena formalna i merytoryczna formularza zgłoszeniowego przez Koordynatora MES na Uczelni oraz RKR obejmujący:
- złożenie formularza zgłoszeniowego przez osoby kandydujące (indywidualnie lub zespołowo) w sposób oraz w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze. Wzór formularza zgłoszeniowego stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu;
- przeprowadzenie oceny formalnej przesłanego formularza zgłoszeniowego przez Koordynatora MES na Uczelni. Wzór karty oceny formalnej stanowi załącznik nr 2 do Regulaminu. Koordynator MES na Uczelni może powołać zespół roboczy wspierający go w ocenie formalnej zgłoszeń. Koordynator MES na Uczelni przyznaje każdej osobie kandydującej indywidualny kod, umożliwiający identyfikację podczas procesu rekrutacji i przekazuje wszystkie zgłoszenia, które spełniają kryteria formalne, do oceny merytorycznej RKR.
- przeprowadzanie przez RKR oceny merytorycznej zgłoszeń i przygotowanie listy nie więcej niż 20 osób zakwalifikowanych do II etapu rekrutacji oraz listy rezerwowej. Wzór karty oceny merytorycznej stanowi załącznik nr 3 do Regulaminu;
- obowiązkowe spotkanie osób kandydujących zakwalifikowanych do II etapu rekrutacji z Koordynatorem MES na Uczelni w wyznaczonym terminie przed II etapem rekrutacji.
- Etap II – ocena Assessment Centre prowadzona przez zewnętrzny podmiot wyłoniony przez NCBR. Zasady oceny zgłoszeń w II etapie zostaną ogłoszone niezwłocznie po wyłonieniu podmiotu zewnętrznego przeprowadzającego ocenę. Podsumowaniem oceny będzie lista rankingowa osób zakwalifikowanych do udziału w Projekcie. Do dalszego etapu Projektu przechodzi nie więcej niż 10 osób kandydujących z każdej Uczelni.
§ 4
- Zespół Projektowy ogłasza nabór do Projektu oraz termin składania wymaganych dokumentów poprzez opublikowanie informacji o naborze na stronie internetowej ncbr.gov.pl i na stronach każdego z Partnerów. W ogłoszeniu o naborze określa się w szczególności z proponowane terminy realizacji kamieni milowych oraz planowane terminy wypłat środków na realizację IPI.
- W uzasadnionych przypadkach Zespół Projektowy może przedłużyć termin rekrutacji do Projektu.
- Wyniki każdego etapu rekrutacji zostaną ogłoszone bez zbędnej zwłoki. Lista rankingowa osób zakwalifikowanych do Projektu oraz lista rezerwowa zostaną opublikowane na stronie internetowej ncbr.gov.pl oraz na stronach każdego z Partnerów. Z listy rezerwowej osoba kandydująca może zostać przeniesiona na listę zakwalifikowanych do Projektu pod warunkiem zwolnienia miejsca na tej liście.
- Osobie kandydującej przysługuje prawo odwołania od wyniku każdego etapu rekrutacji. Odwołanie składa się do OKR za pośrednictwem Koordynatora MES na Uczelni w terminie 7 dni od daty ogłoszenia listy osób zakwalifikowanych do Projektu. Adresy mailowe koordynatorów merytorycznych MES na Uczelni są dostępne na stronach internetowych Partnerów. Wzór formularza odwołania stanowi załącznik nr 4 do Regulaminu.
- Po zakwalifikowaniu do Projektu każda osoba uczestnicząca w Projekcie zobowiązana jest do wypełnienia i złożenia Formularza osoby uczestniczącej. Wzór formularza stanowi załącznik nr 5 do Regulaminu.
- W całym procesie rekrutacji przestrzegana jest zasada równych szans kobiet i mężczyzn oraz niedyskryminacji (w tym zasada dostępności dla osób z niepełnosprawnościami).
III. PRZYGOTOWANIE INDYWIDUALNEGO PROJEKTU INNOWACYJNEGO
§ 5
- Celem etapu, o którym mowa w § 1 ust. 5 pkt 2, jest przygotowanie osób uczestniczących w Projekcie do opracowania IPI, a w szczególności harmonogramu działań projektowych z kamieniami milowymi, budżetu projektu oraz prezentacji dla BZIK.
- Łączna liczba punktów ECTS dla tego etapu wynosi co najmniej 6 punktów ECTS dla osoby uczestniczącej indywidualnie oraz osoby kierującej IPI. Pozostałe osoby z zespołu mogą uzyskać maksymalnie 3 punkty ECTS.
- Osoby uczestniczące w Projekcie przygotowują prezentację swojego projektu przed BZIK i w tym celu realizują:
- wyjazdowy tydzień warsztatowy w miejscu i terminie określonym przez NCBR, który trwa 5 dni. Udział w tygodniu warsztatowym jest obowiązkowy. NCBR pokrywa koszty dojazdu i uczestnictwa. W przypadku planowanej realizacji IPI przez zespół studencki w wyjazdowym tygodniu uczestniczy wyłączenie osoba kierująca IPI. Każdej osobie uczestniczącej w tygodniu warsztatowym przysługują 3 punkty ECTS;
- konsultacje projektowe – spotkania z pracownikami Uczelni w wymiarze 15 godzin dydaktycznych obejmujących przygotowanie IPI, w szczególności harmonogramu z kamieniami milowymi, budżetu oraz prezentacji dla BZIK. Udział w konsultacjach projektowych jest obowiązkowy, biorą w nich udział wszystkie osoby uczestniczące w Projekcie (zarówno indywidualnie, jak i zespołowo);
- przygotowanie IPE wraz z Opiekunem z Uczelni. Opiekun z Uczelni przedstawia IPE do akceptacji Koordynatorowi MES na Uczelni.
§ 6
- Osoba uczestnicząca w Projekcie lub Zespół IPI ma prawo do trzykrotnej obrony IPI przed BZIK w wyznaczonych terminach najpóźniej do końca pierwszego semestru uczestnictwa w Projekcie.
- Zasady oceny IPI przez BZIK określają odrębne przepisy.
IV. REALIZACJA INDYWIDUALNEGO PROJEKTU INNOWACYJNEGO
§ 7
- Celem etapu, o którym mowa w § 1 ust. 5 pkt 3, jest realizacja IPI przez osoby uczestniczące w Projekcie.
- Po akceptacji IPI przez BZIK osoba uczestnicząca w Projekcie realizująca IPI podpisuje z Uczelnią umowę stypendialną. Wzór umowy stanowi załącznik nr 6 do Regulaminu. W przypadku pracy zespołowej umowę stypendialną podpisuje osoba kierująca IPI.
- Osoba realizująca IPI, a w przypadku realizacji IPI zespołowo osoba kierująca IPI, otrzymuje stypendium w wysokości maksymalnie 20 000 zł na pokrycie kosztów realizacji IPI, zgodnie z budżetem zaakceptowanym przez BZIK. Do kosztów realizacji IPI należą w szczególności: zakup materiałów, odczynników, sprzętu (np. komputer) oraz korzystanie ze specjalistycznego sprzętu niedostępnego na Uczelni, udział w konferencjach, realizacja badań terenowych i inne wydatki wspierające realizację IPI.
- Osoba realizująca IPI oraz osoba kierująca Zespołem IPI odpowiada za osiągnięcie kamieni milowych IPI i nie może się zrzec tej odpowiedzialności na rzecz osób trzecich.
- Stypendium będzie wypłacane w transzach, po zaakceptowaniu wykonania kamieni milowych zadeklarowanych w projekcie (co najmniej trzech). Pierwsza transza wypłacana jest w ciągu 30 dni od dnia zawarcia umowy stypendialnej.
6. Akceptację wykonania kamieni milowych potwierdza osoba realizująca IPI, Opiekun z Uczelni, Mentor naukowy, Mentor biznesowy oraz Koordynator MES na Uczelni.
7. Osoba realizująca IPI przez cały okres realizacji IPI otrzymuje wsparcie organizacyjne Opiekuna z Uczelni w zakresie realizacji IPE.
- Osoba realizująca IPI oraz Zespół IPI przez cały czas realizacji IPI otrzymuje wsparcie co najmniej dwóch mentorów (naukowego i biznesowego) przydzielonych z puli osób zrekrutowanych na zlecenie NCBR w zależności od przyjętej IPE, w tym tematyki IPI w łącznym wymiarze nie więcej niż 150 h dydaktycznych. Osoba realizująca IPI może złożyć uzasadniony wniosek do Koordynatora MES na Uczelni o zmianę przydzielonego Mentora naukowego lub Mentora biznesowego.
- Za realizację IPI indywidualnie lub zespołowo oraz mentoring w wymiarze nie mniejszym niż 40 h dydaktycznych osoba realizująca IPI może otrzymać co najmniej 9 pkt ECTS na semestr (podczas realizacji całego IPI trwającego maksymalnie 2 semestry – co najmniej 18 pkt ECTS).
- Osoba realizująca IPI musi uczestniczyć w co najmniej jednym mikrokursie, a maksymalnie może uczestniczyć w trzech mikrokursach. Tematykę mikrokursu proponuje osoba realizująca IPI wraz z opiekunem z Uczelni w ramach opracowanego IPE. Za każdy zrealizowany mikrokurs można otrzymać od 1 do 2 pkt ECTS. Mikrokursy mogą być realizowane w trakcie realizacji IPI. Liczba mikrokursów oraz długość ich trwania jest zależna od IPE. W przypadku realizacji IPI zespołowo tematyka mikrokursów jest jednakowo dla całego Zespołu IPI.
V. PRAWA I OBOWIĄZKI OSÓB KANDYDUJĄCYCH DO PROJEKTU ORAZ OSÓB UCZESTNICZĄCYCH W PROJEKCIE
§ 8
Osoba kandydująca ma prawo do dobrowolnej i bezpłatnej rekrutacji oraz wycofania swojego zgłoszenia na każdym etapie rekrutacji.
§ 9
Osoba uczestnicząca w Projekcie na etapie przygotowania IPI ma prawo do rezygnacji z udziału w Projekcie. Decyzję w zakresie zaliczenia dotychczas uzyskanych przez nią punktów ECTS podejmuje każdorazowo Uczelnia.
§ 10
Osoba realizująca IPI ma prawo do rezygnacji z udziału w Projekcie. Warunki dotyczące rezygnacji z Projektu określają postanowienia zawartej umowy stypendialnej. Decyzję w zakresie zaliczenia dotychczas uzyskanych punktów ECTS przez osobę uczestniczącą w Projekcie realizującą IPI, która zrezygnowała z udziału w Projekcie, podejmuje każdorazowo Uczelnia.
§ 11
Osoba uczestnicząca w Projekcie składa pisemne oświadczenie o rezygnacji z udziału w Projekcie u Koordynatora MES na Uczelni. Do oświadczenia należy dołączyć uzasadnienie.
§ 12
Przerwanie udziału w Projekcie skutkuje deficytem punktów ECTS niezbędnych do zaliczenia przedmiotów zadeklarowanych w IPE.
§ 13
Osoba uczestnicząca w Projekcie nie ponosi kosztów uczestnictwa w Projekcie.
§ 14
Osoba uczestnicząca w Projekcie ma prawo do udziału w zajęciach i formach wsparcia przewidzianych w Projekcie, określonych w IPE.
§ 15
Osoba uczestnicząca w Projekcie zobowiązuje się do:
- systematycznego i aktywnego uczestnictwa w Projekcie;
- rzetelnego i terminowego wykonywania powierzonych zadań, w tym realizacji przewidzianych w ramach IPI kamieni milowych i spotkań z mentorami;
- poddawania się procesowi ewaluacji i monitorowania postępów edukacyjnych;
- każdorazowego poinformowania Opiekuna z Uczelni, w formie pisemnej, o niepodjęciu udziału w danej formie wsparcia lub o przerwaniu udziału w Projekcie, wraz z podaniem powodu, w terminie 7 dni od daty zaistnienia przesłanki będącej powodem takiego niepodjęcia lub przerwania udziału;
- każdorazowego informowania Opiekuna z Uczelni o zmianie danych osobowych, których podanie było wymagane na etapie rekrutacji do Projektu;
- zrealizowania indywidualnego projektu innowacyjnego (w przypadku osób po BZIK),–
VI. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH§ 16
- Informacja o przetwarzaniu danych osobowych w ramach Projektu stanowi załącznik nr 7 do Regulaminu.
VII. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 17
- W sprawach nieuregulowanych treścią niniejszego Regulaminu stosuje się przepisy dokumentów regulujących realizację Projektu „Uczelnie Przyszłości” oraz odpowiednio przepisy wewnętrznych aktów prawnych NCBR i Uczelni.
- W przypadku wątpliwości interpretacyjnych dotyczących postanowień Regulaminu, decyzję podejmuje Kierownik Projektu po zasięgnięciu opinii Zespołu Projektowego.
- Zespół Projektowy zastrzega sobie prawo do dokonywania zmiany Regulaminu.
- Wszelkie zmiany Regulaminu będą publikowane na stronie NCBR wraz ze wskazaniem dokonanych modyfikacji.
- Zmiany Regulaminu obowiązują od daty ich publikacji na stronie, o której mowa w ust. 4.
- Uczelnie mogą przygotować swoje dodatkowe zasady rekrutacji i uczestnictwa niesprzeczne z Regulaminem.
- Załączniki do niniejszego Regulaminu są jego integralną częścią. Załączniki do Regulaminu stanowią:
- Załącznik nr 1: Wzór formularza zgłoszeniowego dla osoby kandydującej do udziału w Projekcie;
- Załącznik nr 2: Wzór karty oceny formalnej formularza zgłoszeniowego;
- Załącznik nr 3: Wzór karty oceny merytorycznej formularza zgłoszeniowego;
- Załącznik nr 4: Wzór formularza odwołania od decyzji MKR;
- Załącznik nr 5: Zakres danych osobowych osoby uczestniczącej w projekcie
- Załącznik nr 6: Wzór umowy stypendialnej;
- Załącznik nr 7: Klauzula informacyjna dla osób uczestniczących w Projekcie.