Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
search
Wydział Nauk Społecznych
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Czasoprzestrzeń współczesnej szkoły

11.01.2022 - 07:39 aktualizacja 04.02.2022 - 10:01
Redakcja: violettakulik

Jaka jest czasoprzestrzeń współczesnej szkoły – archaiczna, statyczna/ skostniała, zamknięta czy nowoczesna, atrakcyjna, otwarta, wrażliwa na dziejące się zmiany?

Odpowiedź na to pytanie wyłoni się po lekturze tekstów zawartych w książce pt. „Czasoprzestrzeń szkoły. Co warto wiedzieć o czasie i przestrzeni szkoły”, pod redakcją naukową dr hab. Alicji Korzenieckiej-Bondar, prof. UwB  z Wydziału Nauk o Edukacji Uniwersytetu w Białymstoku i prof. dr. hab.  Zenona Gajdzicy z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Czasoprzestrzeń, czyli zespolenie czasu i przestrzeni jest fundamentem doświadczania i rozumienia codziennych sytuacji, zdarzeń i procesów.  Czasoprzestrzeń szkoły, zwykle traktowana jest jak powietrze – jej istnienie jest oczywiste, a w związku z tym niedostrzegalne.
Celem książki jest rozpoznanie i problematyzowanie szkolnej czasoprzestrzeni (i jej wielowymiarowości), odkrywanie jej znaczenia w tworzeniu codziennych interakcji oraz roli w kreowaniu procesów wychowania i kształcenia. Czasoprzestrzeń szkoły wymaga uważnego rozpoznania, opisu oraz analizy w kontekście odbywających się w szkole i poza nią zdarzeń oraz procesów edukacyjnych – przyglądania się jej z uwzględnieniem szerokiego kontekstu kulturowego, antropologicznego, społeczno- politycznego itd. Z takiej szerokiej perspektywy autorzy spoglądają na szkołę.

Książka przeznaczona jest dla nauczycieli, dyrektorów szkół oraz polityków oświatowych. Zainteresuje również studentów wydziałów pedagogicznych.

Autorom serdecznie gratulujemy!

 

okładka książki- zielone tło, w rogu przebisnieg

return to top