Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polish
  • English
Inicjatywa Doskonałości Badawczej
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

PoCoBonGo

Postcovidowa rehabilitacja w oparciu o metodologie serious games

grafika

Wykorzystamy gry do niwelowania deterioracji funkcji poznawczych i poprawy stanu afektywnego po przebyciu choroby COVID-19.

COVID-19, gry logiczne, rehabilitacja, biofeedback, mgła covidowa


Głównym celem naukowym projektu jest określenie, które z elementów konstrukcyjnych gier analogowych posiadają walor terapeutyczny dla funkcji poznawczych, afektywnych i społecznych, upośledzanych w warunkach izolacji (np. wynikającej ze stanu pandemii). Działania wpisują się w zakres Priorytetowego Obszaru Badawczego: Harmonijny rozwój człowieka – troska o ochronę zdrowia i jakość życia.

Gry planszowe w okresie pandemii służyły jako jedna z form ludycznych zapewniających możliwość „cyfrowego detoksu” dla osób pracujących przed ekranem monitora. Wraz ze wzrostem znaczenia pracy zdalnej, rynek gier analogowych w samym tylko 2020 roku zanotował wzrost przychodu na poziomie 20% i to pomimo problemów logistycznych z dostawami z Chin, gdzie produkowanych jest wiele komponentów.

Jednocześnie w zakresie pedagogiki i psychologii refleksja na temat projektowania gier jako narzędzi specyficznie nakierowanych na profilaktykę funkcjonowania psychicznego pod kątem sytuacji izolacji jest polem w zasadzie nieistniejącym. W naszym projekcie chcemy rozpocząć rzetelną naukową refleksję nad wykorzystaniem poszczególnych mechanizmów stosowanych w grach planszowych jako elementów wpływających na trzy podstawowe parametry upośledzane w trakcie sytuacji pandemicznej, ale też w sytuacjach izolacji w ogóle. Mowa o funkcjach poznawczych, stanach afektywnych oraz komunikacji interpersonalnej.

Dzięki wynikom badań środowisko projektantów gier planszowych uzyska dodatkowe cenne informacje na temat mechanizmów projektowych przynoszących najlepsze efekty w zakresie poprawy poszczególnych parametrów psychologicznych. Na tej podstawie będą mogli wyposażać swoje produkty w taki sposób, by najlepiej służyły one człowiekowi.

LIDER PROJEKTU

dr TOMASZ KOPCZYŃSKI

dr Tomasz Kopczyński

fot. archiwum dr. Tomasza Kopczyńskiego

dr Tomasz Kopczyński
Instytut Pedagogiki
e-mail: tomasz.kopczynski@us.edu.pl

  • dr hab. Andrzej Swinarew prof. UŚ
  • dr hab. Arkadiusz Rojczyk prof. UŚ
  • dr Paweł Janik
  • dr Maciej Bożek

Konsultanci zagraniczni:

Professor Martin PETREK, M.D., Ph.D. Specialization: pathophysiology. Research field: immunology and genetics of respiratory diseases. Institute of Molecular and Translational Medicine. Associate professor.

Branislav Gerazov Faculty of Electrical Engineering and Information Technologies, Ss Cyril and Methodius University in Skopje, Macedonia. Field of interest speech and audio processing, machine learning, biomedical electronics and signal processing, acoustics.

Więcej o projekcie

pionki do gry

fot. Pexels

artykuł popularnonaukowy

Gry analogowe lekarstwem na mgłę pocovidową

Śląski badawczy | 20.06.2022

Wiele osób, które chorowały na COVID-19, skarży się na mgłę mózgową. To zespół objawów neurologicznych obejmujących m.in. zaburzenia koncentracji i pamięci krótkotrwałej, problemy ze skupieniem uwagi, dezorientację czy zmęczenie. Mgła mózgowa może występować w różnych schorzeniach, takich jak choroby autoimmunologiczne, borelioza, nerwica czy zespół przewlekłego zmęczenia. Ostatnio najczęściej słyszy się o niej właśnie jako o powikłaniu po przebyciu COVID-19. Izolacja podczas pandemii u wielu osób spowodowała upośledzenie funkcji poznawczych, afektywnych i społecznych…

przeczytaj artykuł

Aktualności

19.04.2022

Zakończenie etapu prototypowania gry logicznej oraz pierwsze playtesty.

9 plansz, kilka pionków, kilka kostek do gry

fot. archiwum dr. Tomasz Kopczyńskiego

return to top