Płatne staże w Zespołach Badawczych
Studenci od pierwszego roku studiów kierunku fizyka oraz od drugiego semestru kierunków fizyka, fizyka medyczna, biofizyka, mikro- i nanotechnologia mają możliwość bezpośredniego kontaktu z prowadzonymi w Instytucie Fizyki badaniami naukowymi.
Dla pięciu studentów z najlepszymi wynikami w poprzednim semestrze lub najwyższą średnią ze świadectwa maturalnego (dla studentów fizyki I stopnia I semestru) Dyrekcja Instytutu oferuje możliwość sfinansowania udziału w prowadzonych pracach w Zespołach Badawczych w formie umów o dzieło (brutto 1200 PLN / miesiąc lub 1000 PLN / miesiąc dla studentów fizyki I stopnia I semestru).
Maksymalna długość stażu to 3 miesiące. Staż może się rozpocząć nie później niż 1 grudnia w semestrze zimowym oraz nie później niż 1 maja w semestrze letnim. Udział w takim płatnym stażu nie ogranicza możliwości starania się o stypendia naukowe dostępne w Uniwersytecie Śląskim.
Na stronie Zespoły Badawcze przeczytasz o badaniach jakie prowadzą nasi naukowcy. Jeśli coś Cię zainteresuje, zgłoś się do kierownika zespołu.
Gdy wybierzesz już temat stażu i otrzymasz zgodę opiekuna, wyślij zgłoszenie poprzez formularz zgłoszeniowy i do wglądu do proponowanego opiekuna w dniach:
od 1 września do 9 października w semestrze zimowym, od 1 lutego do 28/29 lutego w semestrze letnim. Zanim wypełnisz formularz, wygeneruj Kartę Przebiegu Studiów za poprzedni semestr w systemie USOS
Link do formularza / link to application form
Zachęcamy do udziału w stażach,
Dyrekcja Instytutu Fizyki im. Augusta Chełkowskiego
Tymoteusz Boldt w Zespole Fizyki Jądrowej
W ramach programu instytutowego „Płatne staże w zespołach badawczych” odbyłem staż w zespole badawczym „Fizyka jądrowa w badaniach oddziaływań i jej zastosowania”. W ramach stażu miałem możliwość zapoznania się z metodą spektroskopii Mössbauera opierającej się na zjawisku rezonansu jądrowego. W ciągu trzech miesięcy stażu zapoznałem się z budową spektrometru Mössbauera, sposobem kalibracji skali prędkości spektrometru i przygotowania absorbentów do badań, a także analizą widm mössbauerowskich. By zrealizować powyższe cele przygotowałem odpowiedni materiał badawczy, którym były wysokiej czystości pierwiastki Fe i Co w formie proszków o zadanej stechiometrii. Wykorzystując technikę „ball milling” zsyntetyzowano materiały wyjściowe. Uzyskane w ten sposób próbki zmierzono wykorzystując spektroskopię Mössbauera, a także rentgenowską analizę dyfrakcyjną. Na podstawie otrzymanych danych pomiarowych nauczyłem się analizy wyników za pomocą odpowiednich programów takich jak MossWinn oraz Origin. Analiza danych pomiarowych pozwoliła mi uzyskać informację, między innymi, o wielkości krystalitów, stałej sieci, własnościach magnetycznych próbki, ilości i rodzaju faz zawierających Fe. W ramach stażu pogłębiłem moją wiedzę teoretyczną, ale przede wszystkim doświadczalną z zakresu fizyki. Co więcej, staż zmotywował mnie do dalszej nauki fizyki na Uniwersytecie Śląskim.
Opiekun/ka stażu: dr Mariola Kądziołka-Gaweł, prof. UŚ
Zuzanna Wnuk w Zespole Fizyki Ferroików
Jako dwukrotna laureatka konkursu naukowego, w ciągu sześciu miesięcy stażu nie tylko pogłębiłam swoją wiedzę teoretyczną w dziedzinie fizyki ciała stałego, ale również rozwinęłam umiejętności praktyczne. Praca w laboratorium nauczyła mnie precyzyjnego planowania eksperymentów, obsługi specjalistycznej aparatury oraz analizy wyników badań. Dzięki bezpośredniemu kontaktowi z doświadczonymi naukowcami mogłam również poznać najnowsze trendy i kierunki badań w tej dziedzinie.
Podczas stażu zdobyłam również umiejętności pracy zespołowej, co okazało się niezwykle ważne w kontekście realizacji skomplikowanych projektów badawczych. Współpracowałam z innymi członkami zespołu, dzieląc się swoimi spostrzeżeniami i ucząc się od bardziej doświadczonych kolegów. Dzięki temu nauczyłam się efektywnie komunikować wyniki swoich badań oraz formułować hipotezy naukowe.
Całe to doświadczenie było dla mnie niezwykle inspirujące. Praca nad zrozumieniem skomplikowanych zjawisk fizycznych oraz możliwość współpracy z wybitnymi naukowcami sprawiły, że zdecydowałam się kontynuować swoją karierę naukową. Staż ten nie tylko pogłębił moją pasję do fizyki, ale także zmotywował mnie do dalszego poszerzania swojej wiedzy i umiejętności.
Opiekun/ka stażu: dr hab. Iwona Lazar, prof. UŚ
Paweł Kocybała w Zespole Fizyki Jądrowej
Opiekun/ka stażu: dr Agata Walencik-Łata.
W kolejnym semestrze wziąłem udział w stażu w grupie współpracującej z eksperymentem NA61/SHINE w CERNie. Na tych zajęciach nauczyłem się podstawowego narzędzia, jakim posługują się fizycy cząstek elementarnych, tj. programu ROOT. Danych, które zbierają eksperymenty w CERNie nie można odczytać ani zanalizować znanymi powszechnie narzędziami takimi jak arkusze kalkulacyjne. Dane po pierwsze zajmują ogromne ilości miejsca na dyskach (mierzone w TB, tera bajtach), po drugie są w charakterystycznym dla CERNu formacie. Dlatego też, każdy początkujący fizyk cząstek elementarnych, zaczyna od nauki ROOTa. Teraz, po odbyciu stażu jestem gotowy na kolejne wyzwania związane z analizą danych pochodzących z eksperymentu NA61/SHINE.
Opiekun/ka stażu: dr Katarzyna Schmidt, prof. UŚ.
Olga Zawarczyńska w Zespole Fizyki Ferroików
Staż to jednak nie tylko badania, to także ludzie przekazujący swoją wiedzę, dzielący się swoim doświadczeniem i poświęcający swój czas. W trakcie pobytu w Instytucie Fizyki miałam przyjemność poznać wielu życzliwych naukowców, którzy stwarzali serdeczną i przyjazną atmosferę sprzyjającą twórczej pracy naukowej. Aktualnie jestem studentką ostatniego roku studiów drugiego stopnia fizyki medycznej, jak i pracownicą działu nauki, innowacji i rozwoju w Galen- Ortopedia Sp. z o. o. Mogę z czystym sumieniem polecić udział w stażach naukowych młodym osobom chcącym rozwijać swoje zainteresowania oraz poszerzać wiedzę i umiejętności. Powodzenia Koledzy!
Opiekun/ka stażu: dr hab. Iwona Lazar, prof. UŚ.