Zespoły i badacze indywidualni w Instytucie
Zespół nr 1 – SPOŁECZEŃSTWO I PRZESTRZEŃ
Lider – Prof. dr hab. Jerzy Runge
Temat badawczy – Procesy i struktury osadniczo-społeczne i polityczne w różnych skalach terytorialnych.
Pracownicy:
Prof. dr hab. Jerzy Runge
dr hab. Anna Runge, prof. UŚ
dr hab. Valentin Mihaylov
dr Tomasz Spórna
dr Natalia Tomczewska-Popowycz
Doktorant:
mgr Hans Eyong
ZAKRES PRZEDMIOTOWY:
– geografia społeczna,
– geografia ludności,
– geografia miast,
– geografia polityczna,
– geografia osadnictwa,
– gospodarka przestrzenna,
– geografia turyzmu.
CELE BADAŃ:
- tworzenie modeli formowania się miast złożonego układu osadniczego,
- konstrukcja modeli przemian ludnościowych złożonych układów osadniczych,
- badanie procesów suburbanizacji w ujęciu historycznym (na przykładzie miast ogrodów w Polsce) oraz zmian przestrzenno-funkcjonalnych konurbacji katowickiej po 1990 r.,
- kontynuacja analizy motywacji turystów sentymentalnych i diaspory wraz z opracowaniem narzędzi diagnostycznych pozwalających na przeprowadzenie typologii turystów,
- rozwiązywanie istotnych problemów teoretycznych i empirycznych dotyczących regionalnych i globalnych transformacji przestrzeni społecznej, kulturowej i politycznej,
Zespół 2 – ANTROPOGEOGRAFIA I GOSPODARKA PRZESTRZENNA
Lider – Prof. dr hab. Robert Krzysztofik
Temat badawczy – Badania przemian antropogeograficznych oraz gospodarki przestrzennej Polski i świata.
Pracownicy:
Prof. dr hab. Robert Krzysztofik
dr hab. Iwona Kantor-Pietraga, prof. UŚ
dr Weronika Dragan
dr Monika Janiszek
dr Hanna Rubin
dr Maksymilian Solarski
dr Wioletta Tomala-Kania
mgr Paulina Kandzia (doktorantka)
Doktoranci:
mgr Jakub Bednarczyk
mgr Stefania Koczar-Sikora
mgr Aleksandra Zdyrko-Bednarczyk
ZAKRES PRZEDMIOTOWY:
– geografia miast,
– geografia osadnictwa,
– geografia ekonomiczna,
– gospodarka przestrzenna,
– geografia społeczna,
– geografia historyczna.
CELE BADAŃ:
- badania nad wieloaspektowymi kierunkami rozwoju zrównoważonego miast i regionów,
- analizy dotyczące przemian funkcji przestrzeni,
- badania ontologiczne wymiaru funkcji miejskich,
- badania nad rozwojem regionalnym i terytorialnym w województwie śląskim i w Polsce,
- analizy dotyczące dziedzictwa postindutrialnego, głównie w województwie śląskim.
Zespół 3 – REGIONY MIEJSKIE – PRZEMIANY PRZESTRZENNE, SPOŁECZNE I GOSPODARCZE
Temat badawczy – Przemiany regionów miejskich w aspekcie przestrzennym, społecznym i gospodarczym.
Lider – dr hab. Elżbieta Zuzańska-Żyśko, prof. UŚ
Pracownicy:
dr hab. Elżbieta Zuzańska-Żyśko, prof. UŚ
dr hab. Sławomir Pytel, prof. UŚ
dr hab. Sławomir Sitek
dr Marta Chmielewska
dr Wojciech Koman
dr hab. Urszula Myga-Piątek, prof. UŚ
dr Katarzyna Pukowiec-Kurda
dr inż. Anna Żemła-Siesicka
Doktoranci:
mgr Małgorzata Szymiczek
ZAKRES PRZEDMIOTOWY:
– geografia miast,
– geografia osadnictwa,
– geografia ekonomiczna,
– gospodarka przestrzenna,
– geografia społeczna,
– geografia historyczna,
– geografia religii,
– geografia kultury,
– turystyka,
– demografia,
– rozwój regionalny i lokalny.
CELE BADAŃ:
Celem badań Zespołu jest identyfikacja przemian społeczno-gospodarczych regionów, w tym miejskich, podmiejskich, wiejskich i przygranicznych w różnych płaszczyznach przestrzenno-funkcjonalnych oraz sieciowych.
Badania koncentrują się w czterech aspektach:
a) społeczno-demograficznych – Proces starzenia się społeczeństwa, migracje seniorów i ich wpływ na srebrna gospodarkę;
b) gospodarczym – Rynek pracy i jego uwarunkowania w kontekście współczesnych procesów cywilizacyjnych;
c) społeczno-ekonomicznym – Funkcjonalne regiony miejskie i ich powiązania przestrzenne oraz wpływ na procesy metropolizacji;
d) badaniach procesów rozwoju lokalnego i regionalnego.
Temat badawczy – Kształcenie geograficzne wobec aktualnych wyzwań i zapotrzebowania na usługi edukacyjne.
Badacz indywidualny – dr hab. Adam Hibszer prof. UŚ
ZAKRES PRZEDMIOTOWY:
– geografia społeczna,
– dydaktyka geografii.
CELE BADAŃ:
Celem badań jest identyfikacja i analiza aktualnych wyzwań procesu kształcenia geograficznego w Polsce. Badania dotyczą kwalifikacji zawodowych nauczycieli geografii oraz realnego zapotrzebowania na nauczycieli geografii na tle nauczycieli innych przedmiotów przyrodniczych w świetle ofert pracy.