Co wspólnego mają Van Gogh z matematyką? W galerii Katowickiej naukowcy i studenci z Instytutu Informatyki Uniwersytetu Śląskiego pokażą, jak sztuka łaczy się ze sztuczną inteligencją.
W jaki sposób technologia wpływa na sztukę współczesną? Odpowiedzi na to pytanie będzie można poznać już od poniedziałku 18 marca w strefie chill&art w galerii Katowickiej. Na niezwykłą wystawę Aliaż Sztuki i Technologii, na którą składać się będą prace stworzone przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji zaprasza do Galerii Instytut Informatyki Uniwersytetu Śląskiego.
Wystawa, którą od 18 marca do 18 kwietnia będzie można oglądać w Galerii Katowickiej, jest nie tylko prezentacją dzieł artystycznych, ale też okazją do zastanowienia się nad przyszłością szeroko pojmowanej sztuki i rozwoju sztucznej inteligencji. Prezentowane prace pokażą możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii w tworzeniu dzieł sztuki.
Na ekspozycję w przestrzeni chill&art w Katowickiej składać się będą dzieła, które powstały dwiema metodami. Pierwsza z nich to prace naśladujące twórczość historycznych malarzy – Van Gogha, Leonarda da Vinci oraz Vasilly’ia Kandinsky’ego, ale co najważniejsze – inspirowane matematyką. Pojawią się także prace generowane z przygotowanych motywów graficznych. W ramach pierwszej grupy wyróżnić można dzieła tworzone przez algorytm genetyczny (ewolucyjny). Artysta określa w nim zasady rządzące iteracyjną ewolucją obrazów, które są popularną metodą stosowaną do przybliżania obrazów za pomocą prostych kształtów, często tworzących abstrakcyjny styl sztuki. Druga grupa dzieł to obrazy tworzone z dzielonych na wielokąty płaszczyzn, które wypełniane są zaprojektowanymi graficznie motywami, a następnie pomniejszane, obracane i skalowane. Każdy obraz posiadać będzie swój unikalny opis w postaci algorytmu ewolucyjnego lub języka matematycznego, odwołującego się do spirali, podziałów przestrzeni czy geometrii fraktalnej.
Kurator wystawy: Instytut Informatyki Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Autorzy prac:
prof. dr hab. Urszula Boryczka
dr hab. Krzysztof Gdawiec, prof. UŚ
Krzysztof Para, student kierunku Informatyka
Michał Ryngier, student kierunku Informatyka
Linki do powiązanych artykułów:
Galeria