dr Anna Stwora
Adiunkt w Instytucie Językoznawstwa UŚ
anna.stwora@us.edu.pl
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1134-1092
Research Gate https://www.researchgate.net/profile/Anna_Stwora
Academia.edu https://silesian.academia.edu/AnnaStwora
Google Scholar https://scholar.google.com/citations?user=_fYWaoQAAAAJ&hl=pl&oi=ao
Zainteresowania badawcze:
Anna Stwora – adiunkt w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Uzyskała podwójny stopień doktora nauk humanistycznych w dyscyplinie językoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach i Uniwersytecie Sapienza w Rzymie.
Jej zainteresowania badawcze dotyczą analizy dyskursu, w szczególności multimodalnego dyskursu reklamy, a także badań nad metaforą i humorem. Obecnie zgłębia zjawisko memoreklamy (memevertising). Interesuje się również kognitywizmem i komunikacjonizmem oraz szeroko pojętym językoznawstwem kontrastywnym.
Młodszy redaktor czasopisma naukowego The European Journal of Humour Research oraz członek zarządu Krakowskiego Towarzystwa Popularyzowania Wiedzy o Komunikacji Językowej „Tertium” (od 2020).
Opiekun Koła Naukowego NEOlinguists (sekcja zarówno doktorancka, jak i studencka). Kierownik zespołu badawczego Zjawiska językowe w dyskursach internetowych i medialnych w Instytucie Językoznawstwa UŚ. Organizator seminariów, warsztatów i konferencji poświęconych humorowi, językoznawstwu kontrastywnemu oraz językowi i kulturze biznesu.
Najważniejsze publikacje:
- Stwora, A. (2024). The virtue and shades of aggressive humour in press advertising. Journal of Language Aggression and Conflict, online first, 1–30.
- Stwora, A. (2023). Synergistic application of metaphorical and humorous elements in Polish and English advertising discourse. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Stwora, A. (2023). Humor pomostem między wczoraj i dziś: Analiza realizacji humoru intertekstualnego na wybranych przykładach kampanii reklamowej Lidla na Facebooku. Forum Lingwistyczne, 11(2), 1–17.
- Stwora, A. (2022). The Intricacies of (Debatable) Humour in Advertising: A Cross-Cultural Standpoint. Academic Journal of Modern Philology, 18, 177–190.
- Michalik, U., Stwora, A., Sznicer, I., & Zakrajewski, P. (red.) (2020). Exploring Business Language and Culture. Springer.
- Kuczok, M., Stwora, A., & Świerkot, M. (red.) (2020). Explorations in Humor Studies: Humor Research Project. Cambridge Scholars Publishing.
- Stwora, A. (2020). Funny or distasteful? A cross-cultural perspective on surprise and humour in multimodal advertising. The European Journal of Humour Research, 8(2), 113–128.
- Stwora, A. (2020). The Thin Invisible Line – Between Funny and Distasteful Multimodal Advertising Discourse. In Kuczok, M., Stwora, A., & Świerkot, M. (red.), Explorations in Humor Studies: Humor Research Project (ss. 129–151). Cambridge Scholars Publishing.
- Stwora, A., & Zemełka, G. (2020). Towards enhancement, distraction or oblivion – studying the impact of humorous language in advertising. In Kuczok, M., Stwora, A., & Świerkot, M. (red.), Explorations in Humor Studies: Humor Research Project (ss. 152–175). Cambridge Scholars Publishing.
- Stwora, A. (2019). Less words, please! Visual ads as evocative rhetorical constructs of the modern age. In Bernárdez, E., Jabłońska-Hood, J., & Stadnik, K. (red.), Cognition in Context – New Insights into Language, Culture and the Mind (ss. 57–69). Peter Lang GmbH.
Rozszerzony biogram – Więcej: https://annastwora92.wixsite.com/home
Anna Stwora, PhD
Assistant Professor in the Institute of Linguistics, University of Silesia
ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1134-1092
Research Gate https://www.researchgate.net/profile/Anna_Stwora
Academia.edu https://silesian.academia.edu/AnnaStwora
Google Scholar https://scholar.google.com/citations?user=_fYWaoQAAAAJ&hl=pl&oi=ao
Research interests:
Anna Stwora obtained a double PhD from the Institute of Linguistics, Faculty of Humanities of the University of Silesia in Katowice, Poland, and the Sapienza University of Rome, Italy.
Her research interests revolve around multimodal discourse of advertising, especially in its metaphorical and humorous dimensions, as well as around broadly conceived humour studies. Her current research activity is centered on the phenomenon of memevertising. She is also interested in cognitivism, communication studies, and broadly-conceived contrastive linguistics.
In 2020, she took up a post as editorial assistant at The European Journal of Humour Research and became a member of the board of the Cracow Tertium Society for the Promotion of Language Studies.
She acts as the supervisor of the NEOlinguists Scientific Circle (for both the doctoral and student divisions). Also, she leads a research group Linguistic phenomena in internet and media discourses in the Institute of Linguistics. She has been involved in several projects, including seminars, workshops, and conferences devoted to humour and contrastive studies, as well as to business language and culture.
Selected publications:
- Stwora, A. (2024). The virtue and shades of aggressive humour in press advertising. Journal of Language Aggression and Conflict, online first, 1–30.
- Stwora, A. (2023). Synergistic application of metaphorical and humorous elements in Polish and English advertising discourse. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Stwora, A. (2023). Humor pomostem między wczoraj i dziś: Analiza realizacji humoru intertekstualnego na wybranych przykładach kampanii reklamowej Lidla na Facebooku. Forum Lingwistyczne, 11(2), 1–17.
- Stwora, A. (2022). The Intricacies of (Debatable) Humour in Advertising: A Cross-Cultural Standpoint. Academic Journal of Modern Philology, 18, 177–190.
- Michalik, U., Stwora, A., Sznicer, I., & Zakrajewski, P. (Eds.) (2020). Exploring Business Language and Culture. Springer.
- Kuczok, M., Stwora, A., & Świerkot, M. (Eds.) (2020). Explorations in Humor Studies: Humor Research Project. Cambridge Scholars Publishing.
- Stwora, A. (2020). Funny or distasteful? A cross-cultural perspective on surprise and humour in multimodal advertising. The European Journal of Humour Research, 8(2), 113–128.
- Stwora, A. (2020). The Thin Invisible Line – Between Funny and Distasteful Multimodal Advertising Discourse. In Kuczok, M., Stwora, A., & Świerkot, M. (Eds.), Explorations in Humor Studies: Humor Research Project (pp. 129–151). Cambridge Scholars Publishing.
- Stwora, A., & Zemełka, G. (2020). Towards enhancement, distraction or oblivion – studying the impact of humorous language in advertising. In Kuczok, M., Stwora, A., & Świerkot, M. (Eds.), Explorations in Humor Studies: Humor Research Project (pp. 152–175). Cambridge Scholars Publishing.
- Stwora, A. (2019). Less words, please! Visual ads as evocative rhetorical constructs of the modern age. In Bernárdez, E., Jabłońska-Hood, J., & Stadnik, K. (Eds.), Cognition in Context – New Insights into Language, Culture and the Mind (pp. 57–69). Peter Lang GmbH.More: https://annastwora92.wixsite.com/home