Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Językoznawstwa
Logo Europejskie Miasto Nauki Katowice 2024

Ingrid Bello-Rodzeń

20.03.2024 - 10:52, aktualizacja 20.03.2024 - 10:52
Redakcja: am

dr Ingrid Bello-Rodzeń

Adiunkt w Instytucie Językoznawstwa UŚ

 

Zainteresowania badawcze:


  • Polityka językowa rodzin wielojęzycznych
  • Dziecięca sprawczość w utrzymywaniu i/lub utracie języka dziedzictwa
  • „Nowi użytkownicy” języków mniejszości w kontekście rodzinnym
  • Dwu/wielojęzyczność naturalna i zamierzona
  • Możliwości i wyzwania integracji społecznej dla rodzin hiszpańskojęzycznych w Polsce
  • Wielojęzyczne wychowywanie w mediach społecznościowych
  • Nauczanie i uczenie się języków trzecich i kolejnych
  • Translanguaging w kształceniu dwu- i wielojęzycznym

 

Najważniejsze publikacje:


  • Bello-Rodzeń, I. & Montenegro, A. (2019) Teaching Spanish as an Additional Foreign Language to Experienced Learners. W D. Gabryś-Barker (red.) Challenges of Foreign Language Instruction in the University Context. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
  • Bello-Rodzeń, I. (2016). Multilingual Upbringing as Portrayed in the Blogosphere: On Parent-Bloggers’ Profile. Theory and Practice of Second Language Acquisition 2(2), 27-46. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
  • Bello Vargas, I. (2012). A language-in-use study of EFL students’ social discourses in project-based learning. Colombian Applied Linguistics Journal 14(1), 108-126. DOI:10.14483/22487085.3824.
  • Castro Barahona, F.M., Bello Vargas, I. & Vargas González, J.Y. (2012). Reflexiones alrededor de la práctica pedagógica de las metodologías de aprendizaje por tareas y aprendizaje por proyectos. Perfiles Libertadores 8. ISSN 2248-5724.

Ingrid Bello-Rodzeń, PhD

Assistant Professor, Institute of Linguistics

 

Research interests:


  • Language policy in multilingual families
  • Children’s agency in heritage language maintenance and loss
  • “New users” of minority languages in the family context
  • Opportunities and challenges of social integration for Spanish-speaking families in Poland
  • Natural and intentional bilingualism/multilingualism
  • Bi/multilingual parenting in social media
  • Third/additional language instruction and learning
  • Translanguaging and translingual pedagogies

 

Selected publications:


  • Bello-Rodzeń, I. & Montenegro, A. (2019) Teaching Spanish as an Additional Foreign Language to Experienced Learners. W D. Gabryś-Barker (red.) Challenges of Foreign Language Instruction in the University Context. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
  • Bello-Rodzeń, I. (2016). Multilingual Upbringing as Portrayed in the Blogosphere: On Parent-Bloggers’ Profile. Theory and Practice of Second Language Acquisition 2(2), 27-46. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
  • Bello Vargas, I. (2012). A language-in-use study of EFL students’ social discourses in project-based learning. Colombian Applied Linguistics Journal 14(1), 108-126. DOI:10.14483/22487085.3824.
  • Castro Barahona, F.M., Bello Vargas, I. & Vargas González, J.Y. (2012). Reflexiones alrededor de la práctica pedagógica de las metodologías de aprendizaje por tareas y aprendizaje por proyectos. Perfiles Libertadores 8. ISSN 2248-5724.

return to top