dr Ingrid Bello-Rodzeń
Adiunkt w Instytucie Językoznawstwa UŚ
Zainteresowania badawcze:
- Polityka językowa rodzin wielojęzycznych
- Dziecięca sprawczość w utrzymywaniu i/lub utracie języka dziedzictwa
- „Nowi użytkownicy” języków mniejszości w kontekście rodzinnym
- Dwu/wielojęzyczność naturalna i zamierzona
- Możliwości i wyzwania integracji społecznej dla rodzin hiszpańskojęzycznych w Polsce
- Wielojęzyczne wychowywanie w mediach społecznościowych
- Nauczanie i uczenie się języków trzecich i kolejnych
- Translanguaging w kształceniu dwu- i wielojęzycznym
Najważniejsze publikacje:
- Bello-Rodzeń, I. & Montenegro, A. (2019) Teaching Spanish as an Additional Foreign Language to Experienced Learners. W D. Gabryś-Barker (red.) Challenges of Foreign Language Instruction in the University Context. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
- Bello-Rodzeń, I. (2016). Multilingual Upbringing as Portrayed in the Blogosphere: On Parent-Bloggers’ Profile. Theory and Practice of Second Language Acquisition 2(2), 27-46. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
- Bello Vargas, I. (2012). A language-in-use study of EFL students’ social discourses in project-based learning. Colombian Applied Linguistics Journal 14(1), 108-126. DOI:10.14483/22487085.3824.
- Castro Barahona, F.M., Bello Vargas, I. & Vargas González, J.Y. (2012). Reflexiones alrededor de la práctica pedagógica de las metodologías de aprendizaje por tareas y aprendizaje por proyectos. Perfiles Libertadores 8. ISSN 2248-5724.
Ingrid Bello-Rodzeń, PhD
Assistant Professor, Institute of Linguistics
Research interests:
- Language policy in multilingual families
- Children’s agency in heritage language maintenance and loss
- “New users” of minority languages in the family context
- Opportunities and challenges of social integration for Spanish-speaking families in Poland
- Natural and intentional bilingualism/multilingualism
- Bi/multilingual parenting in social media
- Third/additional language instruction and learning
- Translanguaging and translingual pedagogies
Selected publications:
- Bello-Rodzeń, I. & Montenegro, A. (2019) Teaching Spanish as an Additional Foreign Language to Experienced Learners. W D. Gabryś-Barker (red.) Challenges of Foreign Language Instruction in the University Context. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
- Bello-Rodzeń, I. (2016). Multilingual Upbringing as Portrayed in the Blogosphere: On Parent-Bloggers’ Profile. Theory and Practice of Second Language Acquisition 2(2), 27-46. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
- Bello Vargas, I. (2012). A language-in-use study of EFL students’ social discourses in project-based learning. Colombian Applied Linguistics Journal 14(1), 108-126. DOI:10.14483/22487085.3824.
- Castro Barahona, F.M., Bello Vargas, I. & Vargas González, J.Y. (2012). Reflexiones alrededor de la práctica pedagógica de las metodologías de aprendizaje por tareas y aprendizaje por proyectos. Perfiles Libertadores 8. ISSN 2248-5724.