Przejdź do treści

Uniwersytet Śląski w Katowicach

  • Polski
  • English
Instytut Językoznawstwa

Mariusz Jakosz

01.02.2020 - 15:55, aktualizacja 30.06.2021 - 10:40
Redakcja: krzysztofrozwadowski

dr Mariusz Jakosz, prof. UŚ

Kontakt: mariusz.jakosz@us.edu.pl

Doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, pracownik badawczo-dydaktyczny na stanowisku adiunkta w Instytucie Językoznawstwa, zastępca Dyrektora Kierunku: Filologia germańska, zastępca redaktor naczelnej i sekretarz czasopisma naukowego „Wortfolge. Szyk Słów”. W polu zainteresowań naukowych znajdują się: wartościowanie w języku, stereotypy i uprzedzenia w postrzeganiu interkulturowym, politolingwistyka, frazeologia oraz wczesnoszkolne nauczanie języków obcych.

Profil Pracownika w portalu ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9606-679X

Wybrane publikacje:

1. Jakosz, Mariusz (2020): Zum Gebrauch und Wirkungspotenzial von Phraseologismen in der Sprache der Politik. W: Gondek, Anna / Jurasz, Alina / Szczęk, Joanna (Hrsg.): Deutsche Phraseologie und Parömiologie im Kontakt und im Kontrast II. Beiträge der 2. internationalen Tagung zur Phraseologie und Parömiologie in Wrocław/Polen, 23.–25. Mai 2019 (Studia Phraseologica et Paroemiologica, Band 3). Hamburg: Verlag Dr. Kovač, s. 287–300.
2. Jakosz, Mariusz (2019): Humour in German media coverage of Poland and Poles. W: tekst i dyskurs – text und diskurs 12, s. 273–294.
3. Wowro, Iwona / Jakosz, Mariusz / Gładysz, Jolanta (red.) (2019): Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
4. Jakosz, Mariusz (2019): Zum Einfluss des narrativen Ansatzes auf den rezeptiven Wortschatzerwerb im fremdsprachlichen Frühunterricht. W: Wowro, Iwona / Jakosz, Mariusz / Gładysz, Jolanta (red.): Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, s. 87–105.
5. Wowro, Iwona / Jakosz, Mariusz / Kozieł Renata (red.) (2018): Sprachliche Dimensionen der Fremdheit und Andersartigkeit. Berlin: Peter Lang.
6. Jakosz, Mariusz (2018): Zur Kraft der Metapher im Fremdendiskurs (am Beispiel der deutschen Flüchtlingsdebatte). W: Wowro, Iwona / Jakosz, Mariusz / Kozieł, Renata (red.): Sprachliche Dimensionen der Fremdheit und Andersartigkeit. Berlin: Peter Lang. s. 81–96.
7. Jakosz, Mariusz (2018): Zum Bewerten in ausgewählten fußballbezogenen Internetkommentaren. W: Germanica Wratislaviensia 143: Quellen – Details – Argumente, s. 193–208.
8. Jakosz, Mariusz (2018): Zum Einfluss affektiver Faktoren auf den frühen Fremdsprachenerwerb im Elementarbereich durch den narrativen Ansatz. W: GLOTTODIDACTICA – An International Journal of Applied Linguistics, Vol. XLV/1, s. 51-68.
9. Jakosz, Mariusz (2017): Ironie als Ausdrucksmittel des Bewertens im deutschen Online-Diskurs. W: Linguistische Treffen in Wrocław. Vol. 13: Grenzen der Sprache – Grenzen der Sprachwissenschaft I, s. 83–95.
10. Jakosz, Mariusz (2016): Wartościowanie w internetowych komentarzach do artykułów prasowych dotyczących stosunków niemiecko-polskich. Próba analizy pragmalingwistycznej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Bibliografia dorobku pracownika w UŚ

Dodatkowe informacje

Mariusz Jakosz, PhD

Associate Professor in the Institute of Linguistics, University of Silesia in Katowice

 

mariusz.jakosz@us.edu.pl

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9606-679X

https://www.researchgate.net/profile/Mariusz_Jakosz/research

https://scholar.google.com/citations?user=QD4cvT0AAAAJ&hl=pl

 

Research interests:

axiological linguistics, stereotypes and prejudice in intercultural perception, politolinguistics, phraseology, teaching foreign languages to primary school children

 

Selected publications:

  1. Jakosz, Mariusz (2021): Gestaltung des kollektiven Gedächtnisses im deutschen Mediendiskurs [Constructing collective memory in the German media discourse]. In: Prace Językoznawcze, no. 1, pp. 49–66.
  2. Jakosz, Mariusz (2020): Zum Gebrauch und Wirkungspotenzial von Phraseologismen in der Sprache der Politik [The use of phrasemes and their impact potential in the language of politics]. In: Gondek, Anna / Jurasz, Alina / Szczęk, Joanna (eds.): Deutsche Phraseologie und Parömiologie im Kontakt und im Kontrast II. Beiträge der 2. internationalen Tagung zur Phraseologie und Parömiologie in Wrocław/Polen, 23.–25. Mai 2019 (Studia Phraseologica et Paroemiologica, Band 3). Hamburg: Verlag Dr. Kovač, pp. 287–300.
  3. Jakosz, Mariusz (2019): Humour in German media coverage of Poland and Poles. In: tekst i dyskurs – text und diskurs 12, 273–294.
  4. Wowro, Iwona / Jakosz, Mariusz / Gładysz, Jolanta (ed .) (2019): Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis [Use the time frame! Foreign language learning in primary school – between theory and practice]. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
  5. Jakosz, Mariusz (2019): Zum Einfluss des narrativen Ansatzes auf den rezeptiven Wortschatzerwerb im fremdsprachlichen Frühunterricht [The impact of the narrative approach on the receptive acquisition of vocabulary in early language teaching]. In: Wowro, Iwona / Jakosz, Mariusz / Gładysz, Jolanta (eds.): Geöffnetes Zeitfenster nutzen! Frühes Fremdsprachenlernen – Zwischen Theorie und Praxis. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, pp. 87–105.
  6. Wowro, Iwona / Jakosz, Mariusz / Kozieł Renata (ed) (2018): Sprachliche Dimensionen der Fremdheit und Andersartigkeit [Linguistic dimensions of foreignness and otherness]. Berlin: Peter Lang.
  7. Jakosz, Mariusz (2018): Zur Kraft der Metapher im Fremdendiskurs (am Beispiel der deutschen Flüchtlingsdebatte) [The power of metaphor in the discourse on the stranger (on the basis of the German debate about refugees)]. In: Wowro, Iwona / Jakosz, Mariusz / Kozieł, Renata (eds.): Sprachliche Dimensionen der Fremdheit und Andersartigkeit. Berlin: Peter Lang. pp. 81–96.
  8. Jakosz, Mariusz (2018): Zum Einfluss affektiver Faktoren auf den frühen Fremdsprachenerwerb im Elementarbereich durch den narrativen Ansatz [The influence of affective factors on early foreign language acquisition at the elementary level within the framework of the storytelling approach]. In: GLOTTODIDACTICA – International Journal of Applied Linguistics, Vol. XLV/1, pp. 51–68.
  9. Jakosz, Mariusz (2017): Ironie als Ausdrucksmittel des Bewertens im deutschen Online-Diskurs [Irony as an evaluative measure in German Internet discourse]. In: Linguistische Treffen in Wrocław. Vol. 13: Grenzen der Sprache – Grenzen der Sprachwissenschaft I, pp. 83–95.
  10. Jakosz, Mariusz (2016): Wartościowanie w internetowych komentarzach do artykułów prasowych dotyczących stosunków niemiecko-polskich. Próba analizy pragmalingwistycznej. [Evaluation in Internet comments to press articles concerning German-Polish relations. A pragmalinguistic analysis]. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

 

 Participation in research projects:

  • December, 2018 – present: project manager: “Wandel der Argumentationstopoi in ausgewählten Heimatblättern”, financed by the German State Baden-Württemberg and Institut für Volkskunde der Deutschen des östlichen Europa (IVDE) in Freiburg)
  • 10.2018–18.06.2019: participant in the project: “Uniwersytet Najlepszych”, organized by the University of Silesia in Katowice in collaboration with the Katowice municipality. The project aims at developing general interests in talented primary and secondary students in Katowice. The main method is tutoring — a personalized mode of education in the form of classes, seminars and lectures.
  • 12.2014–15.11.2015: participant in the project: “Nauczanie języka niemieckiego metodą narracyjną w przedszkolu i na pierwszym etapie edukacyjnym” realized in the Institute of German Studies of the University of Silesia, within the Ministry of Science and Higher Education program “Akademickie Centrum Kreatywności”, within the system program “Wsparcie systemu zarządzania badaniami naukowymi oraz ich wynikami” (Priorytet I, Działanie 1.1., Poddziałanie 1.1.3. Programu Operacyjnego Innowacyjnego Gospodarka, 2007–2013) and co-author of the publication — an analysis of the research.

 

Fellowships and grants:

  • 05.–19.05.2019: Erasmus+ teaching exchange program, Università degli Studi di Salerno, Italy
  • 03.–30.03.2019: DAAD program — participation in the international conference: 46. Jahrestagung Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: “In Chemnitz verbunden – Deutsch als Fremd- und Zweitsprache“ and the international training for German Studies teachers, Techniken des wissenschaftlichen Forschens und Präsentierens“, organized by Fachverband Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, the Technical University in Chemnitz
  • December 2018: research fellowship in Institut für Volkskunde der Deutschen des östlichen Europa (IVDE) in Freiburg, Germany
  • 04.–04.05.2018: Erasmus+ teaching exchange program, Università degli Studi di Salerno, Italy
  • 05.–02.06.2017: Erasmus+ teaching exchange program, Universität des Saarlandes in Saarbrücken, Germany
  • 03.–01.04.2017: DAAD program — participation in the international conference: “44. Jahrestagung Deutsch als Fremd- und Zweitsprache: DaFFÜR Berlin – Perspektiven für Deutsch als Fremd- und Zweitsprache in Schule, Beruf und Wissenschaft”, organized by Fachverband Deutsch als Fremd- und Zweitsprache, the Technical University in Berlin

15.–22.11.2015: participation in the academic seminar: “Schlesische Begegnungen” in Königswinter, sponsored by the German Ministry of Internal Affairs

zdjęcie portretowe_Mariusz Jakosz

return to top