prof. dr hab. Andrzej Gwóźdź
e-mail: andrzej.gwozdz@us.edu.pl
https://orcid.org/0000-0002-4779-5942
Tematyka badań:
- teoria filmów i mediów elektronicznych,
- antropologia nowych mediów,
- historia myśli filmowej ze szczególnym uwzględnieniem obszaru niemieckojęzycznego,
- semiotyka kina i telewizji,
- dzieje kultury filmowej na Górnym Śląsku,
- historia kina niemieckiego,
- piśmienność w epoce ekranów,
- kino Kazimierza Kutza i Wima Wendersa,
- intermedialność współczesnej kultury.
Stopnie i tytuły naukowe:
Profesura
1999 – tytuł profesora nauk humanistycznych nadany przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Habilitacja
1992 – Pochwała widzialności. Ze studiów nad niemiecką myślą filmową do roku 1933, Uniwersytet Wrocławski.
Doktorat
1984 – Kultura – komunikacja – film. O tekście filmowym, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Magisteria
1977 – Specyfika kodu ikonicznego w dziele filmowym, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
1882 – Textsemantische Ansätze zum narrativen Film, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Śląski.
Wybrane publikacje:
- Krajobrazy z murem berlińskim w filmach fabularnych podzielonego kina do roku 1989. W: Filmowe pejzaże Europy, red. Barbara Kita, Magdalena Kempna-Pieniążek. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2017, s. 77-105.
- Narodziny kina z ducha triku. „Kwartalnik Filmowy” 2017, nr 99, s. 6-18.
- Nowa Fala w Polsce albo wola (nowoczesnego) stylu w polskim kinie. W: W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali, red. Andrzej Gwóźdź, Margaret Wach. Universitas, Kraków 2017, s. 43-74.
- Odkrywanie kreatywności. O procesie społecznej estetyzacji, Andreas Reckwitz; red. nauk. przekładu Andrzej Gwóźdź. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2017, ss. 397. ISBN 978-83-7982-275-1.
- W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali, red. Andrzej Gwóźdź, z udziałem Margarete Wach. Universitas, Kraków 2017, ss. 320. ISBN 978-83-7982-278-2.
- Zaklinanie rzeczywistości. Filmy niemieckie i ich historie 1933–1949. Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2018, ss. 451. ISBN 978-83-7977-294-0.
- Polscy aktorzy w filmach Defy w ostatnim ćwierćwieczu istnienia Niemieckiej Republiki Demokratycznej. „Kwartalnik Filmowy” 2016, nr 65, s. 84-96.
- Kino Hanny Schygulli, red. Andrzej Gwóźdź. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2015, ss. 392. ISBN 978-83-7977-094-6.
- Fotografia, kino i komputer. Aby Warburg jako teoretyk mediów, Karl Sierek; red. nauk. przekładu Andrzej Gwóźdź. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, ss. 207. ISBN 978-83-7982-067-2.
- Sierek: Warburg – ekspedycje do granic obrazu. W: Fotografia, kino i komputer. Aby Warburg jako teoretyk mediów. Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2015, s. 7-18.
Przynależność do organizacji i towarzystw naukowych:
- Deutsche Gesellschaft für Semiotik, Niemcy (od 1984),
- Gesellschaft für Film – und Fernsehwissenschaft (od 1988),
- Komitet Nauk o Kulturze PAN (od 2004),
- Rada Programowej Instytucji Filmowej „Silesia Film” (od 2006),
- Rada Naukowa czasopisma „MEDIENwissenschaft” (od 2009),
- Polskie Towarzystwo Badań nad Filmem i Mediami (od 2013).
Andrzej Gwóźdź, PhD, DLitt
Professor in the Institute of Culture Studies, the University of Silesia in Katowice
ORCID 0000-0002-4779-5942
https://independent.academia.edu/GwozdzAndrzej
Research interests:
- film studies,
- media studies,
- history of German cinema,
- regional history of cinema.
Selected publications:
- Filmowe przestrzenie Górnego Śląska. Z dziejów X muzy na Górnym Śląsku [Film spaces of Upper Silesia. A history of the 10th muse in Upper Silesia]. Regionalny Instytut Kultury w Katowicach. Katowice 2018, 358 pages. ISBN 978-83-952024-9-0.
- Kino na biegunach. Filmy niemieckie i ich historie 1949–1991 [The cinema on the poles. German films and their stories 1949-1991]. Słowo/Obraz Terytoria. Gdańsk 2018, 342 pages. ISBN 978-83-7453-596-0.
- Widzialność wyzwolona [Liberated visibility] [co-editor: Natalia Gruenpeter]. Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2018, 455 pages. ISBN 978-83-65630-60-5.
- Zaklinanie rzeczywistości. Filmy niemieckie i ich historie 1933–1949 [Exhorting the reality. German films and their stories 1933-1949]. Oficyna Wydawnicza ATUT. Wrocław 2018, 451 pages. ISBN 978-83-7977-294-0 ; 2nd ed. 2020, 468 pages. ISBN 978-83-7977-459-3.
- W poszukiwaniu polskiej Nowej Fali [In search of the Polish New Wave] [co-editor Margarete Wach]. Narodowe Centrum Kultury, Kraków 2017, 320 pages. ISBN 978-83-7982-278-2.
Grants:
Design w kulturze audiowizualnej [Design in audiovisual culture] (2008-2013)
Academic outreach and engagement:
Popular science activities: film periodical press, presentations and lectures in educational institutions, the Third Age University.